Skip to main content
Log in

Restrictions of the a-scan echoencephalographic technique estimating lateral ventricular size

  • Published:
Medical and biological engineering Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Measurements of ventricular size and position in adults by echoencephalographic techniques have been largely confined to cases of hydrocephalus. With the stability of display resulting from a specially designed transducer-holder, the authors were able to measure the position of the body of the lateral ventricle in one third of an unselected series of cases most of whom had ventricles of normal size.

The authors do not believe that such a technique can play any useful role in neurological investigation. It would appear to be difficult to identify those echoes arising from the ventricular walls. This uncertainty results in frequent inaccurate measurements being made of ventricular size which negates the value of those measurements which are accurate. It was possible to guess the position of the ventricles by brief evaluation of the patient's clinical state approximately as often as it could be successfully measured by our technique.

Sommaire

Les mesures de la taille du ventricule et de sa position chez les adultes à l'aide des techniques d'échoencéphalographie ont été en grande partie limités aux cas d'hydrocéphalie. Disposant d'un portecapteur spécialement conçu, à visualisation stable, les auteurs ont pu mesurer la position du corps du ventricule latéral pour un tiers des cas d'une série de patients non-sélectionnés, dont la plupart avaient des ventricules de taille normale.

Les auteurs ne pensent pas qu'une telle technique puisse jouer un rôle utile dans la recherche neurologique. Il apparaîtrait trop difficile d'identifier les échos venant des parois du ventricule. Cette incertitude résulte de l'imprécision des mesures de la taille du ventricule qui annule la valeur des mesures d'échos qui, elles, sont précises. Il est possible de deviner la position des ventricules par une évaluation rapide de l'état clinique du malade, presque aussi souvent que cela pouvait l'être avec succès pour les mesures que nous avons prises suivant notre technique.

Zusammenfassung

Messungen der Ventrikelgröße und-lage bei Erwachsenen mit Hilfe von Echoenzephalographieverfahren sind im wesentlichen auf den Hydrozephalus beschränkt gewesen. Durch die Stabilität der Registrierung, welche mit einem eigens entwickelten Transducerhalter erreicht wird, waren die Verfasser in der Lage, die Position des Seitenventrikelkörpers bei einem Drittel einer Gruppe von unausgewählten Fällen zu bestimmen. Die meisten dieser Fälle hatten normale Ventrikelgröße.

Die Verfasser glauben nicht, daß ein solches Verfahren eine nützliche Rolle bei neurologischen Untersuchungen spielen kann. Es erscheint schwierig, die von den Ventrikelwänden stammenden Echos zu identifizieren. Diese Unsicherheit führt zu den häufig unexakten Messungen der Ventrikelgröße, welche den Wert der richtigen Messungen in Frage stellen. Man konnte die Ventrikellage durch kurze Untersuchung des klinischen Zustands des Patienten etwa genauso oft bestimmen wie durch die beschriebene Methode.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • DeVlieger, M. andRidder, H. J. (1959)Use of echoencephalography.Neurology 9, 216–223.

    Google Scholar 

  • Ford, R. M. andAmbrose, J. (1963) Echoencephalography.Brain 86, 189–196.

    Article  Google Scholar 

  • Ford, R. M. andMcRae, D. L. (1966) Echoencephalography—a standardised technique for the measurement of the width of the third and lateral ventricles.Diagnostic Ultrasound, pp. 117–129 Plenum Press.

  • Hudson, A. C. andTrollope, B. J. (1968) Transducer alignment device for A-scan echoencephalography.J. Acoust. Soc. Am. 44, 1353–1358.

    Article  Google Scholar 

  • Leksell, L. (1956) Echoencephalography I. Detection of intracranial complications following head injury.Acta chir. scand. 110, 301–315.

    Google Scholar 

  • Lithander, B. (1961) Clinical and experimental studies in echoencephalography.Acta psych. neurol. scand. 159, 1–53.

    Google Scholar 

  • Lithander, B. (1961) Origin of echoes in the echoencephalogram.J. Neur. Neurosurg. Psych. 24, 22–31.

    Article  Google Scholar 

  • Lithander, B. (1964) Echoencephalography.Acta neurol. scand. Suppl 13:1–5.

  • Sjögren, I. (1964) Echo-ventriculography in infantile hydrocephalus.Acta neurol. scand. Suppl131–6.

    Google Scholar 

  • Sjögren, I. (1967) Echoencephalography in paediatric practice with special regard to measurement of the ventricular size.Acta paed. scand. Suppl178, 1–66.

    Google Scholar 

  • Sjögren, I. Bergstrom, K. andLodin, H. (1968) Echoencephalography in infants and children.Acta rad. Suppl278, 1–83.

    Google Scholar 

  • Uematus, S. andWalker, A. E. (1967) Ultrasonic determination of the size of cerebral ventricular system.Neurology 17, 81–85.

    Google Scholar 

  • White, D. N., Chesebrough, J. N. andBlanchard, J. B. (1965) A-scan determination of the M-echo position in a group of patients.Neurology 15 81–86.

    Google Scholar 

  • White, D. N., Clark, J. M. andCampbell, J. K. (1969a) Interential observations on the origin of the M-echo.Med. biol. Engng 7, 481–491.

    Google Scholar 

  • White, D. N., Kraus, A. S., Clark, J. M. andCampbell, J. K. (1969b) Interpreter error in echoencephalography.Neurology 19, 775–784.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

White, D.N., Bahuleyan, K. Restrictions of the a-scan echoencephalographic technique estimating lateral ventricular size. Med. & biol. Engng. 7, 619–626 (1969). https://doi.org/10.1007/BF02551732

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02551732

Keywords

Navigation