Der Schmerz

, Volume 9, Issue 1, pp 29–33 | Cite as

Funktionelle Störungen des kraniomandibulären Systems und der Halswirbelsäule als differentialdiagnostisches Problem der idiopathischen Trigeminusneuralgie

  • V. Vadokas
  • K. U. Lotzmann
Originalien

Zusammenfassung

Der sogenannte zervikale Gesichtsschmerz kann bei der idiopathischen Trigeminusneuralgie relevant sein. Untersuchungen an Einzelneuronen des Hinterhorns im Gebiet von C1–C3 führten zu dem Ergebnis, daß Verbindungen von den oberen Zervikalwurzeln zum spinalen kaudalen Trigeminuskern bestehen. Somit können organische Veränderungen der HWS sensible Sensationen im Versorgungsgebiet des 1. und 2. Trigeminusastes verursachen. Andererseits können muskuläre Hyperfunktion der Kaumuskulatur zu schmerzhaften Läsionen an Kiefergelenken, Zähnen und Muskeln führen. Zusätzliche bewegungs- und tastabhängige Irritationen dieser geschädigten Gewebestrukturen können dann trigeminusneuralgiforme Schmerzattacken auslösen, die dem Basisschmerz überlagert sind. In diesem Beitrag werden die differentialdiagnostischen Ergebnisse von 577 Patienten, die in unserer Klinik von Mai 1987 bis Mai 1993 mit der Einweisungsdiagnose “idiopathische Trigeminusneuralgie” aufgenommen wurden, dargestellt. Nach Schmerz- und Ursachenanalyse hatten nur 318 Patienten (55%) eine reine idiopathische Trigeminusneuralgie. 82 Patienten (14%) hatten nur eine Myoarthropathie und 54 Patienten (9%) hatten eine HWS-Symptomatik. 18 Patienten (3%) hatten zusätzlich zu der Trigeminusneuralgie eine zervikale und dentale Symptomatik, Diese differentialdiagnostischen Schwierigkeiten bei der Diagnose der Trigeminusneuralgie stellen den Arzt oft vor besondere diagnostische Probleme. Eine intensive interdisziplinäre Zusammenarbeit ist von großer Bedeutung.

Schlüsselwörter

Trigeminusneuralgie atypischer Gesichtsschmerz Zervikalsyndrom Myoarthropatie 

Craniomandibular disorders and the cervical spine syndrome as differential diagnoses in suspected idiopathic trigeminal neuralgia

Abstract

Introduction

Unfortunately, sharp, severe pain in the area of distribution of the fifth cranial nerve is frequently termed trigeminal neuralgia, and no differentiation is made between typical and atypical neuralgia and other types of facial pain disorders. This can lead to inadequate treatment.

Clinical material and methods

From 1987 to 1993, 577 patients were referred to our clinic with the diagnosis “idiopathic trigeminal neuralgia”. Re-examination of these patients was based on a comprehensive history, behavioural and psychosocial assessment, general inspection of the head and neck, evaluation of the craniomandibular system and cervical spine, neurovascular, neurosensory and motor evaluation of cranial nerves, intraoral evaluation, head and cervical spine scans (CT and/or MRI), diagnostic anaesthetic injections, laboratory tests and/or response to therapy.

Results

The follow-up examinations and treatment results allowed confirmation of the diagnosis in only 55% of all cases. There were 82 patients (14%) with craniomandibular disorders, 54 patients (9%) with cervical spine syndrome and 18 patients (3%) with cervical and/or dental causality in addition to the trigeminal neuralgia.

Conclusion

The process of differential diagnosis is critical in trigeminal neuralgia, because an incorrent or missed diagnosis is one of the most frequent causes of treatment failure. As idiopathic trigeminal neuralgia, craniomandibular disorders or the cervical spine syndrome can involve similar symptoms and response to the use of medication, close interdisciplinary cooperation in the process of diagnosis is recommended.

Key words

Trigeminal neuralgia Facial pain Cervical spine syndrome Craniomandibular disorders 

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Copyright information

© Springer-Verlag 1995

Authors and Affiliations

  • V. Vadokas
    • 1
  • K. U. Lotzmann
    • 2
  1. 1.Neurochirugische Klinik und PoliklinikGeorg-August-UniversitätGöttingen
  2. 2.Prothetische Abteilung IGeorg August-UniversitätGöttingen

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