Der Schmerz

, Volume 9, Issue 2, pp 78–83 | Cite as

Erfahrungen mit der intra- und perioperativen Steroidapplikation bei mikroneurochirurgischen lumbalen Rezidivbandscheibenoperationen

  • F. J. Prestar
  • B. Jöllenbeck
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Zusammenfassung

Eine konsekutive Serie von 100 mikroneurochirurgischen lumbalen Rezidivbandscheibenoperationen wurde im Rahmen einer prospektiven randomisierten Studie mit der Zielsetzung untersucht, ob eine hochdosierte lokale und systemische Dexamethasongabe den postoperativen Verlauf günstig beeinflussen könne. Wir konnten zeigen, daß der postoperative Analgetikabedarf während des stationären Krankenhausaufenthaltes in der Dexamethasongruppe auf die Hälfte reduziert werden konnte. Die Rückbildung präoperativer Paresen wurde nicht beeinflußt. Auf die Spätergebnisse 1 Jahr nach der Operation hatte das Medikament keinen signifikanten Einfluß.

Schlüsselwörter

Lumbale Rezidivbandscheibenoperationen Dexamethason 

Experience with intra- and perioperative high-dosage steroids in microneursurgical revision operations on lumbar discs

Abstract

A consecutive series of 100 microneurosurgical revision operations on lumbar discs has been evaluated in a prospective and randomized clinical trial analyzing the influence of dexamethasone on postoperative clinical outcome.

Methods

Of the 100 patients, 50 received dexamethasone 8 mg by local intrathecal injection during the operation and perioperative dexamethasone by a systemic route for 7 days. A reference group of 50 patients did not receive any steroids. The two groups were compared with reference to postoperative lumbar and radicular pain, regression of paresis, analgesic requirements during hospitalization and duration of stay in hospital. One year after the end of the study clinical results and ability to work in the two groups were compared.

Results

A significantly lower analgesic requirement was found in the dexamethasone-treated group. We found no evidence that steroids had ameliorate the regression of paresis or lumbar and radicular pain at the end of hospitalization. There was no difference in the clinical outcome 1 year after reoperation.

Conclusions

After revision operations on lumbar discs, corticosteroids are a helpful adjuvant drug for relief of lumbar or radicular pain, but they do not significantly improve the final clinical outcome.

Key words

Lumbar disc reoperations Dexamethasone 

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Copyright information

© Springer-Verlag 1995

Authors and Affiliations

  • F. J. Prestar
    • 1
  • B. Jöllenbeck
    • 1
  1. 1.Neurochirurgische KlinikKnappschaftskrankenhaus BergmannsheilGelsenkirchen-Buer

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