Skip to main content
Log in

Die Operation des Karpaltunnelsyndroms

  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Operationsprinzip

Durchtrennung des ligamentären Tunneldaches, unabhängig von der Ursache der Kompression, als wichtigste Maßnahme, allein oder gegebenenfalls kombiniert mit zusätzlichen Eingriffen, wie Synovektomie der Beuger, peri- oder endoneurale Neurolyse. Nur bei Verkleinerung der Tunnelkapazität und bei raumverdrängenden Prozessen in Tunnelnähe ist eine Spaltung und anschließendes Offenlassen des Retinaculum flexorum, nach Entfernen der Ursache (Reposition des luxierten Os lunatum, Exstirpation eines Ganglion), ausreichend. Der Vorschlag zur operativen Behandlung durch Spaltung des Retinaculum flexorum stammt von Marie und Foix [7]. Die Operation wurde erstmals von Learmonth 1933 durchgeführt [5].

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Benini, A.: Das Karpaltunelsyndrom und die übrigen Kompressionssyndrome des Nervus medianus. Thieme: Stuttgart 1975.

    Google Scholar 

  2. Carroll, R. E., D. P. Green: The significance of the palmar cutaneous nerve at the wrist. Clin. Orthop. 83 (1972) 24.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Das, S. K., H. G. Brown: In search of complications in carpal tunnel decompression. The Hand 8 (1977) 243.

    Google Scholar 

  4. Kuhlmann, N., R. Tubiana, R. Lisfranc: Apport de l'anatomie dans la compréhension des syndromes du canal carpien et des séquélles des interventions décompressives. Rev. Chir. orthop. 64 (1978) 59.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Learmonth, J. R.: The principle of decompression in the treatment of certain diseases of peripheral nerves. Surg. Clin. N. Amer. 13 (1933) 905.

    Google Scholar 

  6. Mannerfelt, L., R. Oetker: Die chirurgische Bedeutung des R. palmaris ni. mediani. In: Nigst, H., (Hrsg.). Nervenkompressionssyndrome an der oberen Extremität, S. 71. Hippokrates, Stuttgart 1986.

    Google Scholar 

  7. Marie, P., C. Foix: Atrophie isolée de l'éminence thénar d'origine neuritique. Rev. neurol. 26 (1913) 647.

    Google Scholar 

  8. McDonald, R. I., D. M. Lichtman, J. J. Hanlon, J. N. Wilson: Complications of surgical release for carpal tunnel syndrome. J. Hand. Surg. 3 (1978) 70.

    Google Scholar 

  9. Nigst, H., (Hrsg.). Nervenkompressionssyndrome an der oberen Extremität. Hippokrates, Stuttgart 1986.

    Google Scholar 

  10. Nigst, H.: Nerve compression syndromes in the upper limb. In: Nigst, H., D. Buck-Gramcko, H. Millesi, G. D. Lister (Hrsg.): Hand Surgery. Vol. I, 17.1. Thieme, Stuttgart-New York 1988.

    Google Scholar 

  11. Phalen, G. S.: The carpal tunnel syndrome. J. Bone Jt Surg. 48 A (1966) 211.

    Google Scholar 

  12. Rickenbacher, M.: Spätergebnisse nach operativer Behandlung des Karpaltunnelsyndroms. Klinische und elektromyographische Nachkontrolle von 24 Fällen. Helv. chir. Acta 38 (1971) 359.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Taleisnik, J.: The palmar cutaneous branch of the median nerve and the approach to the carpal tunnel. An anatomical study. J Bone Jt Surg. 55 A (1973) 1212.

    Google Scholar 

  14. Tubiana, R., Voie d'abord du canal carpien. Ann. Chir. Main 5 (1986) 85.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Wadstroem, J., H. Nigst: Forty cases of reoperations for carpal-tunnel syndrome: A retrospective analysis. Ann. Chir. Main 5 (1986) 54.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Nigst, H. Die Operation des Karpaltunnelsyndroms. Operat Orthop Traumatol 1, 17–24 (1989). https://doi.org/10.1007/BF02514888

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02514888

Schlüsselwörter

Key words

Navigation