Skip to main content
Log in

Melodiewahrnehmung und Wiedergabe beim Gimpel: Untersuchungen an liederpfeifenden und Kanariengesang imitierenden Gimpeln (Pyrrhula pyrrhula)

Melody learning and transposition in the bullfinch (Pyrrhula pyrrhula)

  • Published:
Journal für Ornithologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

The analysis of the songs of bullfinches that as juveniles had learned a human melody or song parts of a canary give insights into the perceptive faculties and into the learned coordination between the muscles of the vocal organ, the syrinx — responsible for the pitch of the note — and the respiratory apparatus, which determines the different durations of consecutive notes. Our study is focussed on determining whether the bullfinch can learn the temporal pattern of a song, and if it perceives melodies. Does a bird perceive the series of notes in the human melody as a series of unrelated elements or is its perception more humanoid, for example by determining the relative proportion of ascending and descending intervals?

The following results were obtained: (1) A bullfinch learned a human tune of 45 notes from a human tutor according to the tune’s relative pitch value (transposition) and in a high corresponding rhythm (e. g. semi-quaver, quaver or crochet). The bullfinch raised by a canary copied 13 different syllable types from its foster parent. The learning of the exact duration of each single note of the melody indicates that the bullfinch can alter each single respiratory pulse for singing according to the well-defined duration of the alien song model. (2) The human tutor and the bullfinch sang the identical melody, but with a different absolute pitch. The bullfinch, raising it by a semitone, transposed the melody. Unlike the tutor, who repeated the melody with a variable absolute pitchr the bullfinch always sang the melody with an almost constant absolute pitch. The transposition of the melody indicates that the bullfinch perceives in a series of notes with a duration of 35 s the general aspects of the sequence of notes, such as the relative pitch, the musical intervals between consecutive notes and the overall temporal pattern. (3) The comparison between the duration of notes and pauses of identical vocal pattern between the tutor’s song (human and canary) and the pupil’s song (bullfinch) reveals that bullfinches can copy the duration of each individual note according to its position within the song with high accuracy. To achieve this, the pulse programme for the expiratory muscles involved in the steering of the temporal pattern and vocal intensity must remain under very tight control to produce the well defined duration of each individual note (e. g. semi-quaver or eight).

Zusammenfassung

Die Analysen von menschlichen Melodien und von Gesangsstrophen von Kanarienvögeln, welche Gimpel während ihrer Jugendentwicklung gelernt hatten, ergeben nicht nur einen Einblick, wie genau Singvögel Rhythmen und Tonintervalle von Vorbildern übernehmen können, sondern erlauben auch Rückschlüsse, ob Singvögel Lautfolgen lediglich als eine voneinander unabhängige Reihenfolge von Lauten oder entsprechend der Melodiewahrnehmung beim Menschen als melodische Einheit wahrnehmen können. Folgende Ergebnisse werden eingehend dokumentiert: (1) Ein Gimpel erlernte die 45 Noten umfassenden, gekürzten Melodien „Im tiefen Böhmerwald” und „Abend wird es wieder”, sowohl im Rhythmus als auch in den Intervallschritten weitgehend vorbildgetreu. Der von einem Kanarienvogel aufgezogene Gimpel erlernte 13 von der Gimpelnorm sehr stark abweichende Lautgruppen in der vom Kanarienvogel gesungenen Folgebeziehung. (2) Der menschliche Lehrer und der Gimpel singen die Melodie in einer unterschiedlichen absoluten Tonhöhe. Der Gimpel transponiert die Melodie, d. h. er erhöht die absolute Frequenz der einzelnen Töne um einen Halbtonschritt. Während der menschliche Lehrer von Strophe zu Strophe in der absoluten Tonhöhe der einzelnen Noten variiert, in einer ungefähren Tonlage von As-Dur pfeift, singt der Gimpel die identischen Noten in den Wiederholungen sehr konstant in A-Dur. Das Transponieren liefert den Nachweis, dass der Gimpel Lautfolgen nicht nur entsprechend der menschlichen Wahrnehmung als Melodie verarbeiten, sondern auch entsprechend pfeifen kann, obwohl bei den Singvögeln die für die Analyse der Beziehungen zwischen aufeinanderfolgenden Lauten wichtigen Gehirnzentren des Menschen völlig fehlen. (3) Der Vergleich der Noten- und Pausenwerte der einander entsprechenden Laute zwischen dem Vorbild und der Nachahmung zeigt, dass Gimpel sowohl die exakte Tonhöhe und die Tonhöhenintervalle zwischen aufeinanderfolgenden Tönen, als auch die den Melodierhythmus bestimmende Lautdauer für jeden Laut genau auf die Vorgabe durch das Vorbild abstimmen können. Für diese Leistung wird der an der Lauterzeugung beteiligte Atemstrom genau an die jeweilige Dauer der unterschiedlich lange ausgehaltenen Note angepasst.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Calder, W. A. (1970): Respiration during song in the Canary (Serinus canaria). Comp. Biochem. Physiol. 32: 251–258.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Carterette, E. C. & Kendall R.A., (1999): Comparative music perception and cognition. In: Deutsch, D. (Ed.): The Psychology of Music: 725–782. New York.

  • Eska, G. (1997): Schall und Klang, wie und was wir hören. Basel.

  • Güttinger, H.R. (1985): Consequences of domestication on the song structures in the canary. Behaviour 94: 255–278.

    Article  Google Scholar 

  • Güttinger, H. R., Wolffgramm, J. & Thimm, F. (1978): The relationship between species specific song program and individual learning in song birds. Behaviour 65: 214–262.

    Google Scholar 

  • Güttinger, H. R., Dobmeyer, S., Schwickert, S. & Nicolai, J. (2001): Konzepte der Verhaltensbiologie im Wandel der Zeit am Beispiel der liederpfeifenden Gimpel (Pyrrhula pyrrhula). In: Kotrschal, K., Müller G. & Winkler, H. (Hrsg.): Konrad Lorenz und die Folgen. Konzepte der Verhaltensforschung im Wandel der Zeit: 313–329. Fürth.

  • Heinroth, O. & M., (1936): Gefiederte Meistersänger. Giessen.

  • Jourdain, R. (1998): Das wohltemperierte Gehirn: Wie Musik im Kopf entsteht und wirkt. Heidelberg.

  • Margoliash, D. (1997): Functional organization of forebrain pathways for song production and perception. J. Neurobiol. 33: 671–693.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Marin, O. S. M. & Perry, D. W. (1999): Neurological aspects of music perception and performance. In: Deutsch, D. (Ed.): The Psychology of Music: 635–724. New York.

  • Mathelitsch, L. & Friedrich, G. (1995): Die Stimme. Instrument für Sprache, Gesang und Gefühl. Berlin.

  • Michels, U. (1998): dtv-Atlas Musik. Brenreiter. or]Naumann, J. F. (1900): Naturgeschichte der Vögel Mitteleuropas. Lerchen, Stelzen, Waldsänger und Finkenvögel. III, Hrsg. Von C.R. Hennicke, Köhler, Gera-Untermhaus.

  • Nicolai, J. (1956): Zur Biologie und Ethologie des Gimpels (Pyrrhula pyrrhula) Z. Tierpsychol. 13: 93–132.

    Article  Google Scholar 

  • Nicolai, J. (1959): Familientradition in der Gesangsentwicklung des Gimpels (Pyrrhula pyrrhula). J. Ornithol. 100: 39–46.

    Article  Google Scholar 

  • Nicolai, J. (1969): Akustische Gestaltwahrnehmung, Fehlerkorrektur und Wechselsingen bei Gimpel. J. Ornithol. 110: 514.

    Article  Google Scholar 

  • Nottebohm, F. & Nottebohm, M. E. (1976): Left Hypoglossal Dominance in the Control of Canary and White-crowned Sparrow Song. J. comp. Physiol. 108: 171–192.

    Article  Google Scholar 

  • Nottebohm, F., Stokes T. M., Leonard, C. M., (1976): Central control of song in the canary,Serinus canaria. J. Comp. Neurol. 65: 457–486.

    Article  Google Scholar 

  • Pernau, F.A. von (1768): Gründliche Anweisung aller Arten von Vögel zu fangen, einzustellen, abzurichten, zahm zu machen, ihre Eigenschaften zu erkennen . . ., ihnen fremden Gesang zu lernen. Nürnberg.

  • Specht, R. (1995): Avisoft-Sonagraph Pro - Bedienungsanleitung, Window-Version 2.1.

  • Stadler, H. (1934): Der Vogel kann transponieren. Orn. Monatschr. 59: 1–9.

    Google Scholar 

  • Suthers, R. A. (1997): Peripheral control and lateralization of birdsong. J. Neurobiol. 33: 632–652.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Tretzel, E. (1965a): Über das Spotten der Singvögel, insbesondere ihre Fähigkeit zu spontaner Nachahmung. Zool. Anz. 28: 556–565.

    Google Scholar 

  • Tretzel, E. (1965b): Imitation und Variation von Schäferpfiffen durch Haubenlerchen (Galerida c. cristata). Ein Beispiel für spezielle SpottmotivPrädisposition. Z. Tierpsychol. 22: 784–809.

    Article  Google Scholar 

  • Tretzel, E. (1967): Imitation und Transposition menschlicher Pfiffe durch Amseln (Turdus m. merula L.). Ein weiterer Nachweis relativen Lernens und akustischer Abstraktion bei Vögeln. Z. Tierpsychol. 24: 37–161.

    Google Scholar 

  • Wild, J. M. (1997): Neural pathways for the control of birdsong production. J. Neurobiol. 33: 653–670.

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Güttinger, H.R., Turner, T., Dobmeyer, S. et al. Melodiewahrnehmung und Wiedergabe beim Gimpel: Untersuchungen an liederpfeifenden und Kanariengesang imitierenden Gimpeln (Pyrrhula pyrrhula). J Ornithol 143, 303–318 (2002). https://doi.org/10.1007/BF02465481

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02465481

Keywords

Navigation