Advertisement

Langenbecks Archiv für Chirurgie

, Volume 382, Issue 2, pp 74–78 | Cite as

Zwerchfellersatz

Eine tierexperimentelle Untersuchung
  • G. Steinau
  • B. Dreuw
  • J. Schleef
  • V. Schumpelick
Originalarbeit
  • 42 Downloads

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei Aplasien, Tumoren und Traumen des Zwerchfells ist eine Indikation für den Ersatz gegeben. Wenn ein primärer Verschluß des Defekts nicht möglich ist, existieren allogene und autologe Materialien, um eine Verschluß herbeizuführen. Nachteile des allogenen Materials bestehen in einer Rezidivrate von bis zu 20% und vermehrten muskulären und ossären Fehlstellungen; beim autologen Material sind dies verlängerte Operationszeiten und fehlende Langzeitbeobachtungen. Zur Vermeidung dieser Nachteile haben wir einen Ersatz des Zwerchfells mit boviner Serosa durchgeführt. Methode: Vier unterschiedliche Materialien sind im Tierexperiment als Zwerchfellersatz getestet worden. 100 Ratten des Stamms Sprague-Dawley sind einer Laparotomie unterzogen worden. In der Kontrollgruppe erfolgte nach Inzision des Zwerchfells ein Verschluß mit primärer Naht. In den anderen 4 Gruppen ist eine partielle Resektion des linken Diaphragmas vorgenommen worden. Der Verschluß erfolgte bei 20 Ratten mit lyophilisierter Dura, bei 20 mit Polytetrafluoroäthylen (PTFE), bei 20 mit einer autologen M.-transversus-Plastik und bei den restlichen 20 Tieren mit kurzzeitresorbierbarer boviner Serosa. Elektromyographie (EMG), physikalische und histologische Untersuchungen sind post mortal nach 3 und 6 Monaten vorgenommen worden. Ergebnisse: 89 Tiere überlebten die Operation und konnten in die Auswertung übernommen werden. Die EMG-Untersuchungen ergaben für die bovine Serosa und den M. transversus annähernd normale Ergebnisse. Die physikalischen Untersuchungen für Elastizität und Belastbarkeit erbrachten für alle getesteten Materialien gute Resultate. Die histologischen Ergebnisse zeigten starke Fremdkörperreaktionen für die Dura- und PTFE-Gruppe, während nach 3 Monaten die bovine Serosa nicht mehr nachweisbar war. Schlußfolgerung: Nach unseren Ergebnissen ist ein kurzzeitresorbierbares Material (z.B. bovine Serosa) als Ersatz des Zwerchfells geeignet.

Schlüsselwörter

Zwerchfellersatz Resorbierbares Material Elektromyographie Physikalische und histologische Untersuchungen Tierexperimentelle Studie 

Diaphragm replacement—an experimental animal study

Abstract

Background: Only a few indications exist for diaphragm replacement: aplasias, tumours and accidents. The defect may be so extensive that it is impossible to close the gap. Allogenic and autologous materials are proposed for replacement of the diaphragm. The disadvantages of allogenic materials are recurrence rates of up to 20% and a high rate of malalignment of thoracic muscles and bones; the implication of autologous materials requires a longer operation time and no long-term results exist. To avoid these disadvantages, we have tested a material from bovine serosa, which is absorbable for a short time, for diaphragm replacement. Methods: The merits of four methods of diaphragmatic hernia repair were evaluated in animals. One hundred Spraque-Dawley rats underwent laparotomy. The control group had an incision in the diaphragm with primary repair. The other four groups underwent partial resection of the left hemidiaphragm. The defects were repaired in 20 rats with lyophilized dura, in 20 with polytetrafluoroethylene (PTFE), in 20 with autologous transversus muscle and in another 20 with absorbable serosa from a cow. The animals were followed up by electromyography (EMG) and post-mortem physical and histological examinations after 3 and 6 months. Results: Eighty-nine animals survived the operations. The EMG showed normal function for the absorbable material and the transversus muscle. Only scanty physiological waves were recorded in the PTFE group. The examination for stretching and stress showed good results for all materials tested. The histological examinations showed strong foreign body reactions in the dura and PTFE groups. The absorbable bovine serosa had vanished after 3 months postoperatively. Conclusion: We conclude that bovine serosa can be recommended for the treatment of diaphragmatic defects.

Key words

Diaphragm replacement Absorbable material Electromyography Physical and histological examination Animal study 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Dietz HG (1991) Morphology of the diaphragmatic muscle in CDH. Eur J Pediatr Surg 1:85–87PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Ehren H, Frechner B, Palmer K (1992) Diaphragmatic hernia in infancy and childhood—20 years experience. Eur J Pediatr Surg 2:327–331PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Gdanitz K, Vorpahl K (1988) Die plastische Versorgung übergroßer Zwerchfellhernien und-defekte; 17. Internationales Symposium Obergurgl. Abstract bookGoogle Scholar
  4. 4.
    Hecker WC (1960) Zur Diagnose akut bedrohlicher Komplikationen angeborener Zwerchfellhernien. Langenbecks Arch Chir 292:467–474Google Scholar
  5. 5.
    Koot VCM, Bergemeijer JH, Molenaar JC (1993) Lyophilized dura patch repair of congenital diaphragmatic hernia: occurrence of relapses. J Pediatr Surg 28:667–668PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Lally KP, Cheu HW, Vazquez WG (1993) Prosthetic diaphragm reconstruction in the growing animal. J Pediatr Surg 28:45–47PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Newman BM, Jewett TC, Lewis A, Cerny F, Khan A, Karp M, Cooney R (1985) Prosthetic materials and muscle flaps in the repair of extensive diaphragmatic defects: an experimental study. J Pediatr Surg 20:362–367PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Steinau G, Hauptmann G, Schindler A, Schleef J, Schumpelick V (1995) Zwerchfellrekonstruktion mit verschiedenen Materialien. Langenbecks Arch Chir 380:154–157PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1997

Authors and Affiliations

  • G. Steinau
    • 1
  • B. Dreuw
    • 1
  • J. Schleef
    • 2
  • V. Schumpelick
    • 1
  1. 1.RWTH AachenChirurgische UniversitätsklinikAachen
  2. 2.Klinik für Kinder- und NeugeborenenchirurgieMünster

Personalised recommendations