Skip to main content
Log in

Ductus arteriosus und Belüftungsstörungen der Lunge

  • Sondersitzungen
  • Herzchirurgie Herzchirurgie im Säuglingsalter
  • Published:
Langenbecks Archiv für klinische Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Respiratory distress in connection with a ductus arteriosus can come about in two ways:

  1. 1.

    Compression of the trachea (vascular ring formation) by the aortic arch (usually from the right) and the ductus arteriosus (usually from the left).

  2. 2.

    As a result of the stenosis or compression of the left main or upper lobe bronchus by the wide patent ductus, the truncus pulmonalis, the enlarged left atrium and the descending aorta. This can lead to a lobar or unilateral pulmonary emphysema or to an atelectasis. In most cases pulmonary hypertension and eventually even shunt reversal may develop.

Zusammenfassung

Belüftungsstörungen der Lunge können im Zusammenhang mit einem Ductus arteriosus auf zweierlei Weise entstehen:

  1. 1.

    Durch Kompression der Trachea (vaskuläre Ringbildung) bei dissoziierter Lage des Aortenbogens (gewöhnlich rechts liegend) und des Ductus (gewöhnlich links liegend).

  2. 2.

    Durch Stenosierung oder Kompression des linken Haupt- oder Oberlappenbronchus zwischen dem weiten Ductus, dem Truncus pulmonalis, dem erweiterten linken Vorhof und der Aorta descendens. Hierbei kann sich ein lobäres oder ein halbseitiges Lungenemphysem bzw. eine Atelektase entwickeln. Meistens liegt dann ein pulmonaler Hypertonus, eventuell sogar eine Shuntumkehr vor.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Apitz, J., I. Richtering u.H. Wilutzky: Mschr. Kinderheilk.113, 349 (1965).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bolande, R. B., A. F. Schneider, andJ. D. Boggs: Arch. Path.61, 289 (1956).

    CAS  Google Scholar 

  3. Breton, A., C. Dupuis, J. C. Avinée etS. Goethals: Arch. Mal. Cœur54, 1359 (1961).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cottom, D. G., andN. A. Myers: Brit. med. J.1957 I, 1394.

  5. Edwards, J. E., andH. B. Burchell: Dis. Chest38, 272 (1960).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Fischer, H. W., W. J. Potts, andP. H. Holinger: J. Pediat.41, 403 (1952).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Heberer, G., G. Rau u.H. H. Löhr: Aorta und große Arterien. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1966.

    Google Scholar 

  8. Hendren, W. H., andD. M. McKee: J. Pediat. Surg.1, 24 (1966).

    Article  Google Scholar 

  9. Jones, J. C., C. H. Almond, H. M. Snyder, B. W. Meyer, andJ. R. Patrick: J. thorac. cardiovasc. Surg.49, 1 (1965).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Stewart, J. R., O. W. Kincaid, andJ. E. Edwards: An atlas of vascular rings and related malformations of the aortic arch system. Springfield, Ill.: Ch. C. Thomas 1964.

    Google Scholar 

  11. Zatzkin, H. R., P. M. Cole, andB. Bronsther: Surgery52, 505 (1962).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

a. G.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rau, G., Schramm, G. & Mennicken, U. Ductus arteriosus und Belüftungsstörungen der Lunge. Arch. f. klin. Chir 322, 661–666 (1968). https://doi.org/10.1007/BF02453897

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02453897

Navigation