Abstract
The response characteristics of an electromagnetic blood flowmeter and associated recording system were determined both by an electronic method and by Fourier transform of the impulse response. Amplitude and phase responses were measured to 25Hz with the flow-meter filters set at nominal 5, 15 and 50 Hz. Agreement between the two methods was good unless the 50 Hz filter was used. The amplitude of the input was reduced by approximately 50% at 10 Hz using the 5 Hz filter and by 10% using the 50 Hz filter. The use of these filters in the clinical situation may cause significant loss of information. Alternatively, the use of signal-averaging techniques may extend the range of reliable recordings.
Sommaire
Les réactions caractéristiques d’un débitmètre sanguin électromagnétique et du système d’enregistrement correspondant ont été déterminées à l’aide d’une méthode électronique et par la conversion de l’impulsion réponse selon la méthode de Fourier. Les réactions d’amplitude et de phase ont été mesurées à 25 Hz avec les filtres du débitmètre réglés sur des valeurs nominales de 5, 15 et 50 Hz. La concordance entre les deux méthodes était bonne sauf en cas d’utilisation du filtre de 50 Hz. L’amplitude était réduite d’environ 50 pour cent à 10 Hz en utilisant le filtre de 5 Hz et de 10 pour cent en utilisant le filtre de 50 Hz. L’emploi de ces filters en situation clinique risque de causer une perte considérable d’information. Par ailleurs, l’utilisation de technique de moyenne de signaux est susceptible d’élargir le champ des enregistrements sûrs.
Zusammenfassung
Das Ansprechen eines elektromagnetischen Blutdurchflußmessers und verwandter Registrierapparate wird mit Hilfe einer elektronischen Methode und der Fourier-Transformation des Ansprechens auf Impulse bestimmt. Amplituden- und Phasenreaktion bis 25 Hz wurden gemessen wobei die Filter eines Durchflußmessers auf Nennwerte von 5, 15 und 50 Hz eingestellt wurden. Mit Ausnahme der Verwendung des 50 hz-Filters stimmen die beiden Methoden gut überein. Die Amplitude der Aufzeichnung bei 10 Hz wurde bei Verwendung des 5 Hz-Filters um etwa 50% reduziert, bei Verwendung des 50 Hz-Filters um etwa 10%. In klinischen Situationen können diese Filter einen beträchtlichen Informationsverlust bedeuten. Andererseits kann Signal-durchschnittsbildung den Bereich verläßlicher Aufzeichnungen erweitern.
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Cave, F.D., Franklin, J. & Patel, P.L. Comparison of methods for the dynamic calibration of electromagnetic flowmeters. Med. Biol. Eng. Comput. 16, 51–58 (1978). https://doi.org/10.1007/BF02442932
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02442932