Summary
Over the past 20 years, 16 pregnancies with thrombocytopenia were observed. Fourteen of these cases were afflicted with immune thrombocytopenic purpura (ITP, M. Werlhof). Antenatal treatment of the mothers (e.g., with corticosteroids) varied and is discussed. The methods of delivery were spontaneous vaginal (nine) or cesaerean section (five). Except for one neonatal death (28th week of gestation), no significant hemorrhagic morbidity occurred. On the basis of this experience and the literature, an individual management of delivery for parturient patients with ITP is proposed.
Zusammenfassung
Eine Thrombozytopenie als Ursache einer hämorrhagischen Diathese in der Schwangerschaft stellt mit ca. 0,5 Promille ein seltenes Ereignis dar. In der UFK Freiburg wurden von 1969–1988 bei ca. 35000 Geburten 16 Fälle einer Thrombozytopenie beobachtet. Bei 14 Schwangerschaften handelte es sich um einen M. Werlhof (ITP). Die Problematik dieser Erkrankung in der Schwangerschaft wird anhand der eigenen Erfahrung und der Literatur dargestellt. Unterschiedliche Empfehlungen zur antepartalen Therapie der Mutter und zur Geburtsleitung werden diskutiert.
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Kleine, W. Thrombozytopenie und Gravidität. Arch Gynecol Obstet 245, 829–832 (1989). https://doi.org/10.1007/BF02417579
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02417579