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Geburtshilfliches Vorgehen bei HIV-Infektion

Obstetrical Management of Patients with HIV Infection

  • Geburtshilfe, Materno-Fetale Medizin
  • HIV-Infektionen/Frauen und AIDS
  • Published:
Archives of Gynecology and Obstetrics Aims and scope Submit manuscript

Summary

When counselling an HIV-seropositive pregnant woman, one must consider both the fate of the mother in relation to pregnancy-induced effects on the HIV infection and the development rate of the transplacental infection to the child. The difficulties in correctly diagnosing HIV infection in the newborn are discussed; it is estimated that in about 30% of cases the fetus becomes infected. Factors which may influence the risk of infection to the child are the mother's immunological status, the time interval since the mother was first infected, the mode of delivery, and breastfeeding.

Zusammenfassung

Bei der Beratung einer HIV-seropositiven Schwangeren ist das mütterliche Schicksal infolge der Beeinflussung der HIV-Infektion durch die Schwangerschaft und die Rate der transplazentaren Infektion des Kindes zu bedenken. Es wird auf die Schwierigkeiten der Diagnose der HIV-Infektion beim Neugeborenen hingewiesen. Heute wird eine Übertragungsate von etwa 30% auf den Feten angenommen. Als beeinflussende Faktoren für das übertragungsrisiko werden der mütterliche immunologische Status, die Zeitspanne seit der Erstinfektion der Mutter, der Geburtsmodus und das Stillen angesehen.

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Dudenhausen, J.W. Geburtshilfliches Vorgehen bei HIV-Infektion. Arch Gynecol Obstet 245, 179–185 (1989). https://doi.org/10.1007/BF02417232

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