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Die Messung des fetalen Gefäßwiderstandes mit dem Duplexscannerein neuer fetaler Streßtest

Measurement of fetal vascular resistance using a duplex scanner —A New Fetal stress test

  • Geburtshilfe, Materno-Fetale Medizin
  • Überwachung des Feten Kardiotokographie, Kontinuierliche Fetale Blutgasmessung, Stressteste
  • Published:
Archives of Gynecology and Obstetrics Aims and scope Submit manuscript

Summary

In 77 women (Ø 41 week, <7 days before delivery) we compared the resistance index (RI) in the umbilical artery (UA), descending aorta (DA) and intracranial artery (ICA) with an oxytocin challenge test (OCT) and a non stress test (NST). Proof criterias were asphyxia resulting in operative deliveries and metabolic acidosis. The sensitivity in predicting metabolic acidosis was low in all tests, but a high and comparable specificity could be achieved in both the RI and OCT. In predicting fetal asphyxia the RI in the ICA had a high sensitivity, the RI in the UA and DA had the highest specificity of all tests. Centralisation and increased brain perfusion seem to detect fetal asphyxia as a result of placental insufficiency.

Zusammenfassung

Bei 77 Frauen (Ø 41 SSW, <7 Tage vor Geburt), wurde das Meßergebnis des Resistance Index (RI) in der Umbilikalart. (UA), desz. Aorta (DA), und einem intracran. Gefäß (ICA) mit dem Oxytozinbelastungstest (OBT) und Non-Streß-Test (NST) verglichen. Prüfkriterien waren operative Entbindung aus Asphyxiegründen bzw. met. Azidose. Die Sensitivität in der Erkennung der met. Azidose war in allen Testen niedrig, dagegen erzielten sowohl normale RI-Werte als auch ein unauffälliger OBT eine hohe Spezifität. Bei der Vorhersage der fetalen Asphyxie hatte der RI in der ICA eine hohe Sensitivität, in der UA and DA die höchste Spezifität aller Teste. Ein brain sparing Effekt scheint ein frühes Zeichen der Plazentarinsuffizienz zu sein.

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Literatur

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Schneider, K.T.M., Loos, W., Hassler, A. et al. Die Messung des fetalen Gefäßwiderstandes mit dem Duplexscannerein neuer fetaler Streßtest. Arch Gynecol Obstet 245, 82–85 (1989). https://doi.org/10.1007/BF02417182

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02417182

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