Abstract
Annular pancreas is a rare congenital malformation of the pancreas. In about 50% of the cases the malformation is asymptomatic until the third to fifth decade. We report on a 52-year-old male patient who presented with subtotal duodenal and gastric outlet stenosis. Duodenohemipancreatectomy (Whipple's procedure) was performed. The histological examination showed an annular pancreas with complicating inflammatory reactions (tryptic sialadenitis) of the pancreatic head causing additional obstruction. Annular pancreas should be taken into account as a possible cause of adult duodenal obstruction. Endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) is the diagnostic modality of choice, and in combination with computed tomography the diagnosis can be obtained preoperatively in many patients. However, there are still patients in whom the diagnosis can finally be obtained only intraoperatively especially in cases where inflammatory pseudotumors or subtotal duodenal stenosis make ERCP impossible.
Zusammenfassung
Das Pancreas anulare ist eine seltene kongenitale Anomalie des Pankreas, welche in der Hälfte der Fälle erst im Erwachsenenalter symptomtisch wird. Wir berichten über einen 52jährigen Patienten mit einer subtotalen Duodenal- und Pylorusstenose, bei dem eine partielle Duodenopankreatektomie nach Whipple durchgeführt wurde. Die Histologie ergab ein Pancreas anulare, wobei die entzündlichen Komplikationen dieser Fehlbildung mit tryptischer Sialadenitis des Caput pancreatis zu einer zusätzlichen Stenose geführt haben. Bei der Duodenalstenose des Erwachsenen sollte das Pancreas anulare in die Differentialdiagnose einbezogen werden. Obwohl die endoskopisch retrograde Cholangiopankreatikographie (ERCP) das diagnostische Mittel der Wahl darstellt und in Kombination mit der Computertomographie (CT) die Diagnose präoperativ in vielen Fällen möglich ist, kann ein Pancreas anulare derzeit teilweise erst intraoperativ diagnostiziert werden, insbesondere wenn entzündliche Pseudotumoren vorliegen oder eine subtotale Stenosierung die ERCP unmöglich macht.
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Hamm, M., Fiedler, C. & Röttger, P. Pancreas anulare als seltene Differentialdiagnose der Duodenalstenose im Erwachsenenalter. Langenbecks Arch Surg 382, 307–310 (1997). https://doi.org/10.1007/BF02386615
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