Klinische Wochenschrift

, Volume 43, Issue 4, pp 185–190 | Cite as

Bestimmung der insulinähnlichen Aktivität und der physiologischen Insulinreserve bei schwerer Adipositas

  • H. Daweke
  • H. van Landeghem
  • I. Bach
  • H. Zimmermann
  • A. Breitbach
Originalien

Zusammenfassung

Mit der Methode der Glucose-1-14C-Oxydation zu14CO2 am epididymalen Fettgewebe der Ratte haben wir die insulinähnliche Aktivität (ILA) im Serum bei zwei Gruppen extrem adipöser Patienten (91 und 64% Übergewicht) und bei Normalpersonen vergleichend vor und nach oraler Glucosebelastung bestimmt. Von den beiden Gruppen der Adipösen umfaßte die erste ausschließlich Personen ohne familiäre Belastung mit Diabetes und ohne nachweisbare Störung der Kohlenhydrattoleranz, die zweite Patienten mit familiärer Belastung mit Diabetes und teilweise pathologischer Glucosetoleranz. Jeder ILA-Wert wurde als Mittelwert aus sechs Einzelbestimmungen errechnet.

Bei extremer Adipositas war die ILA im Nüchternserum im Mittel stark erhöht. Die Insulinreserve war bei der ersten Gruppe der Fettsüchtigen unverändert, bei der zweiten Gruppe deutlich vermindert. Die Blutzuckerwerte erreichten im Mittel bei beiden Gruppen im Gegensatz zu Normalen erst nach 60 min den Maximalwert.

Der Hyperinsulinismus der Adipositas ist offenbar adaptiv, ein Anhalt für seine Priorität bestcht nicht. Möglicherweise kann es durch Erschöpfung des B-Zell-systems zum relativen Insulinmangel und zum Diabetes mellitus kommen. Der Übergang von der Adipositas mit herabgesetzter Glucosetoleranz zum Altersdiabetes mit Fettsucht ist nach dieser Vorstellung fließend. Die möglichen Ursachen der offenbar bei der Fettsucht bestehenden Insulinunterempfindlichkeit werden diskutiert.

Nach unseren Befunden muß bei Untersuchungen der ILA bei Diabetikern das Körpergewicht der Patienten immer berücksïchtigt werden.

Summary

Using the method of glucose-1-14C oxydation to14CO2 on the rat epididymal adipose tissue, the insulin-like activities (ILA) in the serum have been compared before and after oral loading with glucose in two groups of extremely obese patients (91 and 64% overweight) and in normal subjects. The first group of the obese consisted of subjects without known diabetic heredity and with normal response to glucose tolerance tests; the subjects of the second group with known diabetic heredity showed in part impairment of the glucose tolerance. Each ILA-value was calculated from the mean values of 6 individual determinations.

The mean fasting values of the ILA of the extremely obese patients were found to be markedly increased. The insulin reserve was unchanged in the first group of the obese subjects and distinctly reduced in the second group. In contrast to normal subjects the mean blood sugar values in both groups reached their maximum values only after 60 minutes.

Apparently there is an adaptive hyperinsulinism in obesity without any support for its priority. Possibly an exhaustion of the B-cell-system can lead to the manifestation of diabetes mellitus. According to this conception the passing over from the obesity with impaired glucose tolerance to maturity-onset diabetes with obesity is gradual. The possible causes of the apparently existing insensitivity to insulin are discussed.

According to our results in the determination of the ILA in the serum of diabetics one must always pay attention to the patients weight.

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Literatur

  1. 1.
    Andres, R., andK. L. Zierler: Spontaneous and insulin-induced resistance of peripheral tissues to insulin in diabetes. Clin. Res.6, 250 (1958).Google Scholar
  2. 2.
    Antoniades, H. N., K. Gundersen, andH. M. Pyle: Studies on the state of insulin in blood: the role of glucose in the in vivo dissoziation of insulin complexes. Endocrinology69, 163–169 (1961).PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Arendt, E. C., andC. J. Pattee: Studies on obesity. I. The insulin-glucose tolerance curve. J. clin. Endocr.16, 367–374 (1956).PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Bottermann, P., K. Schwarz u.K. Kopetz: Vergleichende Untersuchungen über das Verhalten der insulinähnlichen Aktivität im Serum beim Cushing-Syndrom und bei der Fettsucht. 11. Symp. Dtsch. Ges. Endocrin. Düsseldorf, 1964.Google Scholar
  5. 5.
    Brobeck, J. R., J. Tepperman, andC. N. H. Long: Experimental hypothalamic hyperphagia in the albino rat. Yale J. Biol. Med.15, 831–851 (1943).Google Scholar
  6. 6.
    Christophe, J., Y. Dagenais, andJ. Mayer: Increased circulating insulin-like activity in obese-hyperglycaemic mice. Nature (Lond.)184, 61–62 (1959).PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Christophe, J., B. Jeanrenaud, J. Mayer, andA. E. Renold: Metabolism in vitro of adipose tissue in obese-hyperglycemic and goldthioglucose-treated mice. J. biol. Chem.236, 642–647 (1961).PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Christophe, J., B. Jeanrenaud, J. Mayer, andA. E. Renold: Metabolism in vitro of adipose tissue in obese-hyperglycemic and goldthioglucose-treated mice. J. biol. Chem.236, 648–652 (1961).PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Daweke, H.: Bestimmung der Insulinaktivität im menschlichen Serum nach Glukosebelastung als Prüfung der Funktionsfähigkeit des Pankreas. Acta endocr. (Kbh.)42, 437–452 (1963).PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Daweke, H.: Bestimmung der Insulinaktivität im Serum unbehandelter jugendlicher Diabetiker nach Glucosebelastung. Acta endocr. (Kbh.)46, 124–134 (1964).PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Daweke, H., andI. Bach: Experimental studies on the mode of action of biguanides. Metabolism12, 319–332 (1963).PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Daweke, H., H. van Landeghem, W. Winkelmann u.I. Bach: Der Einfluß der Adipositas auf die insulinähnliche Aktivität und physiologische Insulinreserve des Altersdiabetikers. Klin. Wschr.43, 190 (1965).PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Ditschuneit, H., J.-D. Faulhaber u.E. F. Pfeiffer: Verbesserung der Methode zur Bestimmung von Insulin im Blut mit Hilfe radioaktiver 1-14C-Glucose und dem epididymalen Rattenfettgewebe. Atompraxis8, 172–175 (1962).Google Scholar
  14. 14.
    Ditschuneit, H., E. F. Pfeiffer, R. Cuendet, H. Kolb, Ch. Wahl u.W. H. Rott: Über die Seruminsulinwirkung bei Stoffwechselgesunden und Diabetikern. 1. Symposion Dtsch. Diabetes Komitee. Ddf. Okt. 1962. In:Oberdisse, Jahnke, Fortschritte der Diabetes-Forschung, S. 37–43. Stuttgart: Georg Thieme 1963.Google Scholar
  15. 15.
    Dole, V. P.: A relation between non-esterified fatty acids in plasma and the metabolism of glucose. J. clin. Invest.35, 150–154 (1956).PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Ehrlich, R. M., andP. J. Randle: Serum growth hormone concentrations in diabetes mellitus. Lancet1961 II, 233–237.Google Scholar
  17. 17.
    Grady, H. J., andM. A. Lamar: Glucose determination by automatic chemical analysis. Clin. Chem.5, 542–550 (1959).PubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Hales, C. N., andG. C. Kennedy: Plasma glucose, non esterified fatty acid and insulin concentration in hypothalamic-hyperphagic rats. Biochem. J.90, 620–624 (1964).PubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Hales, C. N., andP. J. Randle: Effects of low-carbohydrate diet and diabetes mellitus on plasma concentration of glucose, non-esterified fatty acid, and insulin during oral glucose-tolerance tests. Lancet1963 I, 790–794.Google Scholar
  20. 20.
    Hoffmann, W. S.: A rapid photoelectric method for the determination of glucose in blood and urine. J. biol. Chem.120, 51–55 (1937).Google Scholar
  21. 21.
    Jahnke, K., F. A. Gries, H. Wallenfels u.H. Schulte: Vergleichende Untersuchungen des Fettstoffwechsels bei adipösen und nichtadipösen Personen. I. Mitt. Verhalten von Metaboliten des Fettstoffwechsels im Serum unter Grundumsatzbedingungen. Klin. Wschr.42, 1016–1020 (1964).PubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    John, H. J.: A summary of the findings in 1100 glucose tolerance estimations. Endocrinology13, 388–392 (1929).Google Scholar
  23. 23.
    Joslin, E. P., L. I. Dublin, andH. H. Marks: Studies in diabetes mellitus. IV. Etiology. Amer. J. med. Sci.192, 9–23 (1936).Google Scholar
  24. 24.
    Karam, J. H., G. M. Grodsky, andP. H. Forsham: Excessive insulin response to glucose in obese subjects as measured by immunochemical assay. Proc. Amer. Diab. Ass., (abstract) June 1962, p. 12.Google Scholar
  25. 25.
    Karam, J. H., G. M. Grodsky, andP. H. Forsham: Excessive insulin response to glucose in obese subjects as measured by immunochemical assay. Diabetes12, 197–204 (1963).PubMedGoogle Scholar
  26. 25a.
    Karl, J. H.: Untersuchungen über Sekretion, Blutspiegel und Ausscheidung von Cortisol bei Fettsüchtigen. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.68, 296–300 (1962).Google Scholar
  27. 26.
    Kennedy, G. C., andR. A. Parker: The islets of Langerhans in rats with hypothalamic obesity. Lancet1963II, 981–982.Google Scholar
  28. 27.
    Lowy, C., G. Blanshard, andD. Phear: Antagonism of insulin by albumin. Lancet1961 I, 802–804.Google Scholar
  29. 28.
    Martin, D. B., A. E. Renold, andY. M. Dagenais: An assay for insulin-like activity using rat adipose tissue. (Vorläufige Mitteilung.) Lancet1958II, 76–77.Google Scholar
  30. 29.
    Newburgh, L. H., andJ. W. Conn: A new interpretation of hyperglycemia in obese middle-aged persons. J. Amer. med. Ass.112, 7–11 (1939).Google Scholar
  31. 30.
    Oberdisse, K., K. Jahnke u.H. Daweke: Insulinantagonisten, Insulinantikörper, Insulinresistenz.Google Scholar
  32. 30a.
    Beziehungen zwischen Fett- und Kohlenhydratstoffwechsel.Google Scholar
  33. 30b.
    Die Erfassung praediabetischer Zustände.Google Scholar
  34. 30c.
    22. Tgg Dtsch. Ges. Verdauungsu. Stoffwechselkrankheiten. Wiesbaden, April 1964.Google Scholar
  35. 31.
    Ogilvie, R. F.: The islands of Langerhans in 19 cases of obesity. J. Path. Bact.37, 473–481 (1933).CrossRefGoogle Scholar
  36. 32.
    Ogilvie, R. F.: Sugar tolerance in obese subjects. A review of sixty-five cases. Quart. J. Med.28, 345–358 (1935).Google Scholar
  37. 33.
    Olsen, N. S., andJ. A. Nuetzel: Resistance to small doses of insulin in various clinical conditions. J. clin. Invest.29, 862–866 (1950).PubMedGoogle Scholar
  38. 34.
    Paullin, J. E., andH. C. Sauls: A study of the glucose tolerance test in the obese. Sth. med. J. (Bgham, Ala.)15, 249–253 (1922).Google Scholar
  39. 35.
    Phear, D. N.: The normal and diabetic patterns of insulin response to glucose. Lancet1962II, 955–958.Google Scholar
  40. 36.
    Rabinowitz, D., andK. L. Zierler: Forearm metabolism in obesity and its response to intra-arterial insulin. Evidence for adaptive hyperinsulinism. Lancet1961II, 690–692.Google Scholar
  41. 37.
    Rabinowitz, D., andK. L. Zierler: Forearm metabolism in obesity and its response to intraarterial insulin. Characterization of insulin resistance and evidence for adaptive hyperinsulinism. J. clin. Invest.41, 2173–2181 (1962).PubMedGoogle Scholar
  42. 37a.
    Recant, L., H. Alp, M. Koch, andJ. Eggemann: Plasma insulin-like activity (ILA): insulin plus adipose tissue inhibitors? J. clin. Invest.42, 968–969 (1963).Google Scholar
  43. 38.
    Sheps, M. C., R. J. Nickerson, Y. M. Dagenais, J. Steinke, D. B. Martin, andA. E. Renold: Measurement of small quantities of insulin-like activity using rat adipose tissue. II. Evaluation of performance. J. clin. Invest.39, 1499–1510 (1960).Google Scholar
  44. 39.
    Sneyd, J. G. T.: Pancreatic and serum insulin in the New Zealand strain of obese mice. J. Endocr.,28, 163–172 (1964).PubMedGoogle Scholar
  45. 40.
    Steinke, J., R. Camerini, A. Marble, andA. E. Renold: Elevated levels of serum insulin-like activity (ILA) as measured with adipose tissue in early untreated diabetes and prediabetes. Metabolism10, 707–711 (1961).PubMedGoogle Scholar
  46. 41.
    Vallance-Owen, J., E. Dennes, andP. N. Campbell: Insulin antagonism in plasma of diabetic patients and normal subjects. Lancet1958II, 336–338.Google Scholar
  47. 42.
    Wrenshall, G. A., S. B. Andrus, andJ. Mayer: High levels of pancreatic insulin coexistent with hyperplasia and degranulation of beta cells in mice with the hereditary obese-hyperglycemic syndrome. Endocrinology56, 335–340 (1955).PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1965

Authors and Affiliations

  • H. Daweke
    • 1
  • H. van Landeghem
    • 1
  • I. Bach
    • 1
  • H. Zimmermann
    • 1
  • A. Breitbach
    • 1
  1. 1.Aus der 2. Medizinischen Klinik und Poliklinik der Medizinischen Akademie DüsseldorfGermany

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