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Diabetic retinopathy

II. Comparison of disease remission induced by various degrees of pituitary ablation by Y90

La rétinopathie diabétique

II. Comparaison des états de rémission de la maladie, provoqués par différents degrés de destruction de l'hypophyse par de l'yttrium90

Diabetische Retinopathie

II. Vergleich der Remission der Krankheit bei verschieden schwerer HypophysenSchädigung durch Yttrium90

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Diabetologia Aims and scope Submit manuscript

Summary

1. The progress of the retinopathy after pituitary implantation has been followed for 1–7 years (mean 2 years) in 60 diabetic patients and assessed from gradings of the retinal photographs and visual acuity measurements. — 2. The degree of hypopituitarism induced (by three different yttrium90 dosages) had varied and has been assessed by tests of thyroid and adrenal function into three grades of ablation, “maximal”, “intermediate” and “slight”. — 3. In the whole group, while exudates, retinitis proliferans and visual acuity did not improve, haemorrhages and microaneurysms, new vessels and venous irregularities had improved after 1 year, and these continued improving up to the latest assessment. — 4. On comparing the outcome at either 1 year or the final assessment, the effects of “maximal” or “intermediate” pituitary ablation appeared equivalent, but clearly superior to “slight” ablation. In particular, haemorrhages and microaneurysms showed equal improvement postimplant in all three ablation categories. New vessels improved in the “maximal” and “intermediate” ablation categories equally, but not in the “slight” category. Venous irregularities improved discernibly only after “maximal” ablation. Retinitis proliferans deteriorated in all three ablation categories, although “maximal” was more effective than “slight” in preventing new lesions. Visual acuity declined only in the “slight” category.

Résumé

1. L'évolution de la rétinopathie après implantation hypophysaire d'yttrium radioactif a été suivie pendant 1 à 7 ans (moyenne 2 ans) chez 60 diabétiques et évaluée à partir de photographies de la rétine et de mesures de l'acuité visuelle. — 2. Le degré d'hypopituitarisme provoqué (par trois doses différentes d'yttrium90) a varié et a été estimé par des tests de la fonction thyroïdienne et surrénale, en trois degrés de destruction: «maximale», «intermédiaire» et «légère». — 3. Dans tout le groupe, alors que les exsudats, la rétinite proliférante et l'acuité visuelle ne se sont pas améliorés, les hémorragies et les micro-anévrysmes, les néo-vaisseaux et les irrégularités veineuses se sont améliorés au bout d'un an et ont continué à s'améliorer jusqu'au dernier contrôle. — 4. En comparant les résultats, soit après un an, soit au contrôle final, les effets de la destruction «maximale» ou «intermédiaire» de l'hypophyse se montrèrent équivalents, mais nettement supérieurs à ceux de la destruction «légère». En particulier les hémorragies et les microanévrysmes ont montré une amélioration égale après l'implantation, dans les trois catégories de destruction. Les néo-vaisseaux se sont améliorés également dans les catégories de destruction «maximale» et «intermédiaire», mais non dans la catégorie «légère». Les irrégularités veineuses se sont améliorées de manière perceptible seulement après la destruction «maximale». La rétinite proliférante s'est aggravée dans les trois catégories de destruction, bien que la destruction «maximale» fut plus efficace que la «légère» pour la prévention de nouvelles lésions. L'acuité visuelle a décliné seulement dans la catégorie «légère».

Zusammenfassung

1. Bei 60 Patienten wurde der Verlauf der diabetischen Retinopathie nach Implantation von Yttrium90 1–7 Jahre lang (im Mittel 2 Jahre) verfolgt. Die Beurteilung wurde nach der Sehschärfenmessung und Photographien des Augenhintergrundes vorgenommen. — 2. Der Grad der therapeutisch erzeugten Hypophysenunterfunktion (durch 3 verschiedene Yttrium90 Dosen) war unterschiedlich. Durch Prüfung der Schilddrüsenund Nebennierenfunktion wurde der Grad der Schädigung als „maximal“, „mittel“ und „leicht“ eingestuft. — 3. Während sich bei der Gesamtgruppe die Exsudate, die Retinitis proliferans und die Sehschärfe nicht besserten, kam es zu einer Besserung der Blutungen und Mikroaneurysmen, der Gefäßneubildungen und Venenunregelmäßigkeiten nach einem Jahr. Diese Besserung nahm bis zu der letzten Nachuntersuchung noch zu. — 4. Beim Vergleich der Ergebnisse nach einem Jahr oder auch bei der letzten Untersuchung, schienen die Effekte der „maximalen“ und „mittleren“ Hypophysenschädigung gleich zu sein, doch waren sie deutlich ausgeprägter gegenüber der „leichten“ Schädigung. Im einzelnen betrachtet zeigten die Blutungen und Mikroaneurysmen nach der Implantation bei allen drei Gruppen die gleiche Besserung. Die Gefäßneubildungen besserten sich in der „maximalen“ und „mittleren“ Schädigungsgruppe gleich, jedoch nicht in der „leichten“ Gruppe. Die Venenunregelmäßigkeiten besserten sich erkennbar nur nach „maximaler“ Schädigung der Hypophyse. Die Retinitis proliferans verschlechterte sich in allen drei Gruppen, obwohl die „maximale“ Gruppe weniger neue Schäden erkennen ließ als die „leichte“. Die Sehschärfe nahm nur in der „leichten“ Gruppe weiter ab.

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References

  • Bradley, R.F., S.B. Rees andC.A. Fager: Pituitary ablation in the treatment of diabetic retinopathy. Med. Clin. N. Amer.49, 1105 (1965).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Field, R.A., C.L. Schepens, W.H. Sweet andA. Appels: Effect of hypophyseal stalk section on advancing diabetic retinopathy. Diabetes11, 465 (1962).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Fraser, R., G.F. Joplin andR.E. Steiner: Pituitary ablation by yttrium-90 implants for diabetic retinopathy. Diabetes,11, 482 (1962).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Joplin, G.F.,R. Fraser, D.W. Hill, N.W. Oakley, D.J. Scott andF.H. Doyle: Pituitary ablation for diabetic retinopathy. Quart J. Med., XXXIV, 443–462 (1965).

    Google Scholar 

  • Luft, R., H. Olivecrona andB. Sjögren: Hypophysectomy in man. Nord. Med.,47, 351 (1952).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Oakley, N.W., D.W. Hill, G.F. Joplin, E.M. Kohner andR. Fraser: Diabetic retinopathy. I. The assessment of severity and progress by comparison with standard fundus photographs. Diabetologia3, 402–405 (1967).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Joplin, G.F., Oakley, N.W., Hill, D.W. et al. Diabetic retinopathy. Diabetologia 3, 406–412 (1967). https://doi.org/10.1007/BF02342634

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