Summary
The recovery measurements in rat tissues performed via i.p. injected radioactive digoxin derivates (3H-digoxin,125-digoxin derivative) showed that approximately 50% of the total glycoside content will be extracted. Thus, an addition of digoxin standards to drug-free tissues may lead to false negative determinations. By comparison of the radioactivity before and after extraction the following results were obtained:
After i.p. application of 15 mg/kg of β-methyldigoxin to BD 9 (Berlin)-rats the resulting tissue concentrations were extracted by Amberlite XAD-2. β- Methyldigoxin and its metabolites digoxin and digoxinbisdigitoxide could be separated and distinguished from artifacts by fluorescence detection on HPTLC-plates with a detection limit of 60 ng/spot. Concentrations determined by radioimmunoassay are in satisfactory agreement with HPTLC results.
Zusammenfassung
Durch Wiederfindungsmessungen mit Hilfe von i.p. injiziertem3H-Digoxin und125-markiertem Digoxin konnte gezeigt werden, daß Standardkonzentrationen von Digoxin, die arzneistoffreiem Gewebe zugesetzt werden, zu falsch negativen Bestimmungen führen können. Der Vergleich der Radioaktivität aus verschiedenen Geweben vor und nach Extraktion mit Amberlite XAD-2 ergab, daß nur um 50% der gesamten Glykosidmenge extrahiert wird:
BD9-(Berlin)-Ratten wurden 15mg/kg Körpergewicht β-Methyldigoxin i.p. injiziert. Aus Extrakten mit Amberlite XAD-2 von Blut, Niere, Herz und Leber konnten außer β-Methyldigoxin dessen Metaboliten Digoxin und Digoxinbidigitoxose ab 60 ng/Fleck in prozentualen Anteilen als Fluoreszenzflecke sichtbar identifiziert werden, durch die Anwendung von HPTLC- Platten mit Fluoreszenzzusatz. Radioimmunologisch bestimmte Konzentrationen fanden sich in guter Übereinstimmung mit dünnschichtchromatographischen Ergebnissen.
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HPTLC = High Performance Thin Layer Chromatography = Hochleistungs-Dünnschicht-chromatographie
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Aderjan, R., Doster, S., Petri, H. et al. Herzglykoside und Metaboliten — Probleme der Wiederfindung in Gewebsextrakten. Z Rechtsmed 83, 201–207 (1979). https://doi.org/10.1007/BF02333322
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02333322