Zusammenfassung
Ein Rezidiv einer behandelten Gebißanomalie kann durch Erb- und Umweltsfaktoren verursacht werden, welche Wachstumsabweichungen, pathologische Erscheinungen und lokale Störungen bedingen. Okklusale Unmanieren, Kieferhaltung, abnormale Druckgewohnheiten und fehlerhaftes Vorgehen bei der Behandlung können zusätzlich zu inhärenten genetischen Tendenzen unerwünschte Kräfte ins Spiel bringen, die dazu führen, das kieferorthopädisch behandelte Gebiß wieder in den Zustand der Anomalie zurückzubringen. Die Auswirkungen dieser Faktoren werden besprochen und gezeigt.
Summary
Relapse of treated malocclusion can be caused by hereditary and environmental factors that are responsible for aberrant growth, pathologic manifestations and local interferences. Occlusal mannerisms, jaw postering, abnormal pressure habits and faulty technique, in addition to inherent genetic tendencies, can introduce untoward forces that tend to move the orthodontically treated dentition back into malocclusion. Effects of these factors are discussed and illustrated.
Résumé
Après traitment d'une anomalie dento-maxillaire, une récidive peut être causée par hérédité ou par des facteurs acquis qui sont responsables d'une croissance anormale et de troubles pathologiques et locaux. Des dysfonctions occlusales, une position d'un maxillaire, des habitudes néfastes et des erreurs dans la conduite du traitement, peuvent, ajoutées à des tendances génétiques inhérentes, mettre en jeu des forces indésirables qui ramènent le cas à son point de départ. On analyse à la fin l'effet de tels facteurs.
Schrifttum
Baer, M. J.: Dimensional changes in the human head and face in the third decade of life. Amer. J. phys. Anthropol. 14 (1956), 557.
Björk, A.: A discussion of the significance of growth changes in facial pattern and their relationship to changes in occlusion. Dent. Rec. 4 (1954), 5.
Björk, A., M. Palling: Adolescent age changes in sagittal jaw relation, alveolar prognathy and incisal inclination. Acta odont. scand. 12 (1955), 201.
Calisti, L. J. P., M. M. Cohen, M. H. Fales: Correlation between malocclusion, oral habits and socio-economic level of pre-school children. J. dent. Res. 38 (1960), 450.
Davis, B. D.: Genetic engineering: How great is the danger? Science, 25 October, 1974.
Davis, B. D.: Prospects for genetic intervention in man. Science 170 (1970), 1279–1283.
Dobzhansky, T.: Genetic diversity and human equality. Basic Books Inc., New York 1973.
Fanconi, G.: Weitere Fälle von wahrscheinlich eineiigen Zwillingen, von denen der eine gesund ist, der andere einen Mongolismus zeigt (Additional cases of apparently uniovular twins, one of whom is healthy, the other has mongolism). Helv. paediat. Acta 17 (1963), 490–491.
Fogh-Andersen, P.: In: J. J. Longacre (Ed.): Increasing incidence of facial clefts, genetically or nongenetically determined in craniofacial anomalies, pathogenesis and repair, pp 27–29. J. B. Lippincott Co., Philadelphia, 1968.
Fukuhara, T., S. Saito: Possible carrier status of hereditary cleft palate with cleft lip, Bull. Tokyo Med. Dent. Univ. 10 (1963), 333.
Garn, S. M.: The genetics of normal human growth. In: Gedda, L. (Ed.): De Genetica Medica, Part 2. Gregor Mendel Inst., Rome, 1962.
Goldstein, A.: The dominance of the morphological pattern: Implications for treatment. Angle Orthodont 23 (1953), 187.
Goodman, H. O.: Genetic parameters of dentofacial development. J. dent. Res. 44 (1965), 174–184.
Jacobson, C. E.: Cytogenic techniques and their clinical uses. In: Bartalos, M. (Ed.): Genetics in medical practice, J. B. Lippincott Co., Philadelphia 1968.
Johnston, F. E.: Individual variation in the rate of skeletal maturation between five and eighteen years child develop. 35 (1964), 74.
Klein, D.: Genetic factors and classification of craniofacial anomalies derived from a perturbation of the first branchial arch. In: Longacre, J. J. E. (Ed.): Craniofacial anomalies; pathogenesis and repair, p. 31–41. J. B. Lippincott Co., Philadelphia 1968.
Korkhaus, G.: Die Vererbung der Zahnstellungsanomalien und Kieferdeformitäten. Z. Stomat. 28 (1930), 22.
Korkhaus, G.: Genotypische und paratypische Einflüsse beim Aufbau von Gebiß und Gesichtsschädel. Analect. genetica 1 (1954), 344.
Korkhaus, G.: The forces involved in self-correcting occlusal anomalies and their application to the early orthodontic treatment. Int. dent. J. 5 (1955), 3.
Korkhaus, G.: Über die Beeinflussung der apikalen Basis bei der Zahnbogenerweiterung. Fortschr. Kieferorthop. 24 (1963), 33.
Kraus, B. S., W. J. Wise, R. H. Frei: Heredity and the craniofacial complex. Amer. J. Orthodont. 45 (1959), 172.
Krogman, W. M.: The role of genetic factors in the human face, jaws, and teeth: A review. Eugenics Rev. 59 (1967), 165–192.
Lundstrom, A.: Hereditary limitations to orthodontic therapy. In: Kraus, B. S., R. A. Riedel (Ed.): Vistas in orthodontics, p. 287–294. Lea & Febiger, Philadelphia 1962.
Milunsky, A., L. Atkins: Prenatal diagnosis of genetic disorders. An analysis of experience with 600 cases. J. Amer. med. Ass. 230 (1974), 232.
Moss, M. L.: The functional matrix and clinical orthodontics. In: Salzmann, J. A.: Orthodontics in daily practice. J. B. Lippincott Co., New York 1974.
Reitan, K.: Tissue changes in orthodontic tooth movement. In: Salzmann, J. A.: Orthodontics in daily practice, p. 592–615. J. B. Lippincott Co., New York 1974.
Salzmann, J. A.: Orthodontic therapy as limited by ontogenetic growth and the basal arches. Amer. J. Orthodont. 34 (1948), 297.
Salzmann, J. A.: Area of tolerance in orthodontic tooth movement. Amer. J. Orthodont. 39 (1953), 468.
Salzmann, J. A.: Occlusal mannerisms and relapse of mandibular incisors. Amer. J. Orthodont. 42 (1956), 150.
Salzmann, J. A.: Effect of postadolescent face growth on orthodontic results. Amer. J. Orthodont. 43 (1957), 698.
Salzmann, J. A.: Limitations of roentgenographic cephalometrics. Amer. J. Orthodont. 50 (1964), 169–188.
Salzmann, J. A.: An evaluation of retention and relapse following orthodontic therapy. Amer. J. Orthodont. 51 (1965), 779.
Salzmann, J. A.: Treatment priority index of malocclusion. Internat. Dent. J. 20 (1970), 619.
Salzmann, J. A.: Malocclusion as an epidemiologic continuum. Amer. J. Orthodont. 59 (1971), 298.
Salzmann, J. S.: Effect of molecular genetics and genetic engineering on the practise of orthodontics. Amer. J. Orthodont. 61 (1972), 437.
Salzmann, J. A.: Orthodontics in daily practice. J. B. Lippincott Co., New York 1974.
Schudy, G. F.: Posttreatment craniofacial growth: Its implications in orthodontic treatment. Amer. J. Orthodont. 65 (1974), 39.
Selmer-Olsen, R.: The normal movement of the mandibular teeth and the crowding of the incisors as a result of growth and function. Dent. Record. 57 (1937), 465.
Smith, D. W., J. M. Aase: Polygenic inheritance of certain common malformations. J. Pediat. 76 (1970), 653–659.
Tweed, C. H.: Clinical orthodontics. C. V. Mosby Co., St. Louis 1966.
Turpin, R., J. Lejeune, J. Lafourcade, Ch. Salmon: Gemellites monozygotes et aberrations chromosomiques (Monozygotic twinning and chromosomal aberrations). C. R. Acad. Sci. (Paris) 256 (1963), 4786–4790.
Van der Linden, F. P. G. M.: Genetic and environmental factors in dentofacial morphology, Amer. J. Orthodont. 52 (1966), 576–583.
Wieslander, L.: The effect of force on craniofacial development. Amer. J. Orthodont. 65 (1974), 531.
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Salzmann, J.A. Die Rolle von genetischen und Umweltfaktoren bei der kieferorthopädischen Therapie. Fortschritte der Kieferorthopädie 38, 3–16 (1977). https://doi.org/10.1007/BF02172112
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02172112