Skip to main content
Log in

Untersuchungen nach Wassmund-Osteotomie in der modifizierten Down-fracture-Technik

  • Originalarbeit-Klinische Untersuchung
  • Published:
Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Down-fracture-Technik ermöglicht die dreidimensionale Verschiebung der Maxilla in der Le-Fort-I-Ebene sowie deren gleichzeitige Mehrfachsegmentierung. Bei Anwendung einer semirigiden Fixationstechnik über Kleinplatten ist bei orthodontischer Nachbehandlung ein stabiles Ergebnis ohne Rezidivtendenz in vertikaler und sagittaler Dimension zu erzielen. Die nachgewiesenen Abweichungen in der Transversalen werden in erster Linie als funktionelle Anpassungen gedeutet. Bei Kranialverlagerung des Oberkiefers um mehr als 10 mm besteht die Gefahr ästhetischer Störungen im Bereich der Oberlippe, der Weichteilnase und der Wange. Die postoperative Rate an subjektiven Störungen ist gering. Für den Fall einer Schädigung der Arteria palatina descendens können Nekroseareale im vorderen Seitenzahnbereich auftreten. Die operationstypischen Sensibilitätsstörungen des Gaumens und der Gingiva werden nicht als störend empfunden. Die Rate an iatrogenen Zahnschäden beträgt im nachuntersuchten Patientengut 5,6%. Wegen der hohen Therapieakzeptanz und der geringen Komplikationsdichte einerseits und der vielfältigen therapeutischen Möglichkeiten andererseits wird die Down-fracture-Technik als die derzeitig wichtigste Operationsmethode der kieferorthopädischen Chirurgie angesehen.

Summary

The down fracture technique enables three-dimensional displacement of the maxilla in the Le Fort-I plane as well as its simultaneous multisegmentation. Using a semirigid technique of fixation with miniplates, a stable result can be obtained in orthodontic follow-up treatment without tendency to vertical and sagittal recurrence. The transverse deviations detected are interpreted primarily as functional adaptations. In cranial displacement of the maxilla by more than 10 mm, there is a risk of esthetic problems involving the region of the upper lip, the soft tissues of the nose and the cheek. The rate of subjective postoperative disorders is small. In the event of damage to the descending palatine artery, areas of necrosis may occur in the region of the anterior lateral teeth. The disorders of sensitivity of the gum and the gingiva typical for such operations do not result in subjective discomfort. The rate of iatrogenic damage to teeth is 5.6% in the patients followed up. Because of high acceptance of therapy and the low incidence of complications on the one hand as well as the multivarious possibilities of therapy on the other hand, the downfracture technique is regarded as the most important method of operation in orthodontic surgery at present.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Bell, W. H.: Le Fort I osteotomy for correction of maxillary deformities. J. oral. Surg. 33 (1975), 412–426.

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bell, W. H.: Le Fort I osteotomy. I: Surgical correction of dentofacial deformities-New concepts, Vol. 3. Saunders, Chicago 1985, p. 15–44.

    Google Scholar 

  3. Bell, C. S., W. J. Thrash, M. K. Zysset: Incidence of maxillary sinusitis following Le Fort-I-maxillary-osteotomy. J. oral maxillofac. Surg. 44 (1986), 100–103.

    PubMed  Google Scholar 

  4. Bundgaard, M., B. Melsen, S. Terp: Changes during and following total maxillary osteotomy: cephalometric study. Europ. J. Orthodont. 8 (1986), 21–29.

    Google Scholar 

  5. Esser, E., F. J. Günther, G. Roßbach: Neuere Aspekte der interdisziplinären Behandlung skelettaler Dysgnathien. ZMK heute 5 (1989), 4–8.

    Google Scholar 

  6. Esser, E., H. Montag, U. Stratmann: Anatomische Untersuchungen zur Gefäßversorgung der Maxilla. Dsch. Z. Mund-Kiefer-Gesichts-Chir. 10 (1986), 449–451.

    Google Scholar 

  7. Gallagher, D. M., B. N. Epker: Infection following intraoral surgical correction of dentofacial deformities: a review of 140 consecutive cases. J. oral. Surg. 38 (1980), 117–120.

    PubMed  Google Scholar 

  8. Hinds, E. C., J. N. Kent: Surgical treatment of developmental jaw deformities. Mosby, St. Louis 1972.

    Google Scholar 

  9. Ianetti, G., C. Climenti, C. Di Paolo: Five year follow up of Le Fort I osteotomies. J. cranio-max.-fac. Surg. 15 (1987), 238–243.

    Google Scholar 

  10. Proffit, W. R., C. Phillips, T. A. Turvey: Stability following superior repositioning of the maxilla by Le Fort-I-osteotomy. Amer. J. Orthodont. Dentofac. Orthop. 92 (1987), 151–161.

    Google Scholar 

  11. Sergl, H. G.: Psychologische Aspekte der kieferorthopädischen Behandlung. In: Schmuth G., (Hrsg.): Praxis der Zahnheilkunde 11. Urban & Schwarzenberg, München-Wien-Baltimore 1990, S. 323–340.

    Google Scholar 

  12. Stern, N. S., D. R. Shensa, R. C. Trop: Cavernous sinus thrombosis: a complication of maxillary surgery. J. oral Surg. 39 (1981), 436–438.

    PubMed  Google Scholar 

  13. Trimble, L. D., H. Tideman, P. J. W. Stoelinga: A modification of the pterygoid plate separation in lowlevel maxillary osteotomies. J. oral. maxillofac. Surg. 41 (1983), 544–546.

    PubMed  Google Scholar 

  14. Westwood, R. M., H. B. Tilson: Complications associates with maxillary osteotomies. J. oral Surg. 33 (1975), 104–115.

    PubMed  Google Scholar 

  15. Wolford, L. M., E. N. Epker: The combined anterior and posterior maxillary osteotomy: A new technique. J. oral Surg. 33 (1975), 842–851.

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Esser, E., Petersen, L.M. Untersuchungen nach Wassmund-Osteotomie in der modifizierten Down-fracture-Technik. Fortschritte der Kieferorthopädie 52, 44–50 (1991). https://doi.org/10.1007/BF02168158

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02168158

Navigation