Skip to main content
Log in

Zusammenfassung

Nach einem Überblick über die Differentialdiagnose intrathorakaler Cysten wird herausgestellt, daß die operative Versorgung nicht nur beim Auftreten von Komplikationen, sondern auch oft aus prophylaktischen Gründen indiziert ist. Die potentiellen Gefahren, die Perforation, Infektion und Überblähung sind stets gegeben. Eine konservative Therapie im Sinne einer kausalen Behandlung existiert nicht.

Es werden relative und absolute Operationsindikationen unterschieden und besprochen.

Bei der Analyse der prä- und postoperativen funktionellen Ergebnisse wird dargelegt, daß in der Regel durch die Operation eine Besserung der Lungenfunktion nicht zu erwarten ist.

Die Art des operativen Vorgehens wird aufgezeigt und anhand einiger instruktiver Beispiele demonstriert.

Summary

After reviewing the differential diagnoses of intrathoracal cysts, a conclusion may be elicited that surgery is not only indicated in the presence of complications arising therefrom, but is also often indicated as a prophylactic measure. Potential dangers such as perforation, infection and ballooning are always present. There exists no causal conservative treatment.

The relative and absolute indications for surgery are distinguished and discussed.

Analyses of the preoperative and postoperative pulmonary function findings reveal that an improvement in pulmonary function as a result of the operation is as a rule, not to be expectet.

The type of operation is described and demonstrated through the use of few instructive examples.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Biancalana, L.: Thoraxchirurgie11, 511 (1964).

    Google Scholar 

  • Bord, R. A. de: Indian. J. Med. Surg.23, 151 (1958).

    Google Scholar 

  • Bramann, C. v., K. Plenge undI. Zadek: Dtsch. med. J.149 (1957).

  • Brügger, H.: Tbk. Arzt,14, 590 (1960).

    Google Scholar 

  • Brunner, W.: Med. thorac., 20. Suppl., 21 (1963).

  • Capel, L. H., andJ. R. Belcher: LancetI, 759 (1957).

    Google Scholar 

  • Chwialkowska, C., undS. Multanski: Postepy Ftyzjabrii Pneumonol.1, 192 (1956).

    Google Scholar 

  • Derra, E., undH. Reitter: Dtsch. med. Wschr.88, 737 (1963).

    Google Scholar 

  • Dick, W., undE. Dissmann: Tbk. Arzt7, 129 (1953).

    Google Scholar 

  • Fass, H.: Med. Mschr.8, 812 (1954).

    Google Scholar 

  • Feraru, F., andCh. Morrow: Amer. Rev. Tuberc.79, 577 (1959).

    Google Scholar 

  • Herzog, K. H.: Chirurg35, 241 (1964).

    Google Scholar 

  • Hudson, E. H.: Medical Press Nr. 6169, 117 (1957).

  • Meador, R. S., andD. O. Shields: Amer. Rev. Tbc.75, 53 (1957).

    Google Scholar 

  • Munoz, S.: Rev. Pernana Pediatr.14, 113 (1955).

    Google Scholar 

  • Primer, G.: Med. Klin.59, 43, 1693 (1964).

    Google Scholar 

  • Rozenshtraukh, L. S., andK. A. Goubeva: Vestn. Rentgenol.32, H. 2, 29 (1957).

    Google Scholar 

  • Schütz, W.: Dtsch. med. J.150 (1956).

  • Siebens, A. A. u. Mitarb.: Thorac. Surg.33, 195 (1957).

    Google Scholar 

  • Turski, C.: Gruzlica24, 119 (1956).

    Google Scholar 

  • Zadek, I., undH. Riegel: Berlin 1958.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Klein, G., Primer, G. Beitrag zur Therapie intrathorakaler Cysten. Beitr. Klin. Tuberk. 131, 53–64 (1965). https://doi.org/10.1007/BF02143852

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02143852

Navigation