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Forderungen für die Funktionsdiagnostik: Minimal-Maximalprogramm

Requirements for functional diagnostics: Minimum-maximum programme

  • Lungenfunktions-Colloquium In Bochum, 10.11. Dezember 1965 B. Lungenfunktionsdiagnostische Methoden Und Deren Aussagekraft
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Beiträge zur Klinik und Erforschung der Tuberkulose und der Lungenkrankheiten Aims and scope Submit manuscript

Summary

Summarizing I have in Fig. 1 listed schematically the methods needed for lung function measurements. As minimum programme for ventilation investigations there is required a method to measure the mechanics of respiration and to determine the various phases of vital capacity. By means of these methods it is possible to judge adequately the clinically important and frequent obstructive ventilation disturbances and its functional importance. In case of “restrictive” lung disease it is necessary — when an obstructive ventilation disturbance can be excluded — to register additionally static and dynamic compliance.

For diagnosing respiratory failure in case of ventilation abnormalities, the investigation programme has to be enlarged by blood-gas analysis at rest and during effort. This request is especially urgent in case of uncomplicated restrictive ventilation troubles if no sufficiently accurate methods are available to quantitatively estimate the ventilation disturbance. Blood-gas analyses should be made at rest as well as during effort. For clinical questioning it will be possible in some cases to forget about the determination of the diffusing capacity. The latter enables only an insight in the alveolocapillary gas-exchange, when, before, ventilation abnormalities were excluded.

To judge the pulmonary situation, one is dependent on the clinical findings including electrocardiogram and X-ray picture. The exclusion of a ventilation disturbance or of a pathological alteration of the blood-gases permits, however, a certain conclusion a posteriori regarding the perfusion conditions within the lungs on account of the close relationships between alveolar ventilation and circulation.

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Literatur

  1. Bartels, H., E. Bücherl, C. W. Hertz, G. Rodewald u.M. Schwab: Lungenfunktionsprüfungen: Methode und Beispiele klinischer Anwendung, S. 426. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1959.

    Google Scholar 

  2. Bruck, A., P. H. Haas u.W. T. Ulmer: Ein schnellanzeigender Ultrarotabsorptionsschreiber zur Messung der Kohlensäurekonzentration in der Atemluft. Pflügers Arch. ges. Physiol.259, 142 (1954).

    Google Scholar 

  3. Briscoe, W. A., andA. Cournand: Uneven ventilation of normal and diseased lungs studied by an opencircuit method. J. appl. Physiol.14, 284 (1959).

    PubMed  Google Scholar 

  4. Comroe, J. H., R. E. Forster, A. D. Du Bois, W. A. Briscoe, andE. Carlsen: Die Lunge. Klinische Physiologie und Lungenfunktionsprüfungen. Stuttgart: Schattauer 1966.

    Google Scholar 

  5. Hamm, J., u.E. A. Gaensler: Wert der CO-Methoden zur Messung der Diffusionskapazität bei Lungenfibrosen. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.89, 288 (1963).

    Google Scholar 

  6. —— Diffusionskapazität. Beitr. Klin. Tuberk.133, 292 (1966).

    Google Scholar 

  7. Hertz, C. W.: Klinische Anwendung moderner Lungenfunktionsprüfungen und ihre Indikation. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.69, 237 (1963).

    Google Scholar 

  8. —— Blutgase und pH. Beitr. Klin. Tuberk.133, 257 (1966).

    Google Scholar 

  9. Herberg, D., G. Reichel u.W. T. Ulmer: Untersuchungen über die Abhängigkeit des absoluten und funktionellen Totraumes von der Ausatemgeschwindigkeit, alveolären Kohlensäurekonzentration, Atemmittellage und vom Lebensalter. Pflüger's Arch. ges. Physiol.270, 467 (1960).

    Google Scholar 

  10. —— Spirometrie. Beitr. Klin. Tuberk.133, 249 (1966).

    Google Scholar 

  11. Matthes, K., W. T. Ulmer u.D. Wittekind: Cor pulmonale. Handbuch der inneren Medizin, S. 59. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1960.

    Google Scholar 

  12. —— —— Untersuchungen über die pathophysiologische Bedeutung des Emphysems. I. Verschiedene Emphysemformen. Dtsch. Arch. klin. Med.204, 275 (1957).

    PubMed  Google Scholar 

  13. —— —— Untersuchungen über die pathophysiologische Bedeutung des Emphysems. II. Emphysem und Störungen der Ventilation (Untersuchungen in Ruhe und während der Arbeit). Dtsch. Arch. klin. Med.204, 284 (1957).

    PubMed  Google Scholar 

  14. Muysers, K., F. Siehoff u.G. Worth: Formanalysen von exspiratorischen Sauerstoff- und Kohlensäuredruckkurven. Klin. Wschr.40, 281 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  15. —— Alveolarluftanalyse. Beitr. Klin. Tuberk.133, 270 (1966).

    Google Scholar 

  16. Podlesch, I. u.W. T. Ulmer: Die Ganzkörperplethysmographie. Beitr. Klin. Tuberk.133, 305 (1966).

    Google Scholar 

  17. —— u.W. T. Ulmer: Cardiopulmonale Correlationen bei Silikose. Klin. Wschr.44, 677 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  18. Reichel, G.: Die alveoläre Ventilation und ihre Störungen. Ergebn. inn. Med. Kinderheilk.23, 260 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  19. Rosenkranz, K. A., A. Drews, J. Holling u.G. Buschmann: Zur Hämodynamik des kleinen Kreislaufes bei leicht- und mittelgradigen Silikosen. Beitr. Silikose-Forsch.6, 557 (1965).

    Google Scholar 

  20. Rossier, P. H., A. Bühlmann u.K. Wiesinger: Physiologie und Pathophysiologie der Atmung, 2. Aufl. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1958.

    Google Scholar 

  21. Ulmer, W. T., u.E. Reif: Die obstruktiven Erkrankungen der Atemwege. Dtsch. Med. Wschr.90, 1803 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  22. West, J. B., andC. T. Dollery: Distribution of blood flow and ventilation-perfusion ratio in the lung measured with radio-active CO2. J. appl. Physiol.15, 405 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  23. Zeilhofer, R.: Atemmechanik. Beitr. Klin. Tuberk.133, 278 (1966).

    Google Scholar 

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Reichel, G. Forderungen für die Funktionsdiagnostik: Minimal-Maximalprogramm. Beitr. Klin. Tuberk. 133, 312–318 (1966). https://doi.org/10.1007/BF02120692

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