Skip to main content
Log in

Zur Spaltung des 2. Herztones beim Ventrikelseptumdefekt

  • Published:
Archiv für Kreislaufforschung Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei 40 Patienten mit Ventrikelseptumdefekt wurde der Einfluß der veränderten Hämodynamik auf die Dauer der rechts- und linksventrikulären Systole untersucht.

Dabei fand sich, daß

  1. 1.

    die linksventrikuläre elektromechanische Systolendauer (Q-A 2) entgegen bisheriger Annahmen eher verlängert ist, und zwar um so mehr, je größer der Links-Rechts-Shunt ist

  2. 2.

    die rechtsventrikuläre Systole (Q-P 2) beträchtlich verlängert ist, ebenfalls um so mehr, je größer der Kurzschluß ist

  3. 3.

    die Spaltung des 2. Tones daher ausschließlich durch den verspäteten Einfall desP 2 bedingt ist

  4. 4.

    das Spaltungsintervall von der Größe des Shunts abhängt

  5. 5.

    keine sichere Beziehung zwischen mittlerem Pulmonaldruck, systolischem Ventrikeldruck bzw. Höhe des Lungengefäßwiderstandes und der rechtsventrikulären Systolendauer besteht und

  6. 6.

    die enge Spaltung beim Kammerscheidewanddefekt mit pulmonaler Hypertension im wesentlichen durch Verkürzung der rechtsventrikulären Systole (Q-P 2) zustande kommt.

Summary

In 40 patients with ventricular septal defects the influence of hemodynamic alterations on theQ-II A andQ-II P interval was studied.

It was found that

  1. 1.

    theQ-II A interval was prolonged in patients with ventricular septal defects, becoming longer with increasing left-to-right shunt volume

  2. 2.

    theQ-II P > interval was prolonged considerably. The duration of this interval was closely related to the magnitude of the left-to-right shunt

  3. 3.

    the splitting of the second sound in ventricular septal defects is caused only by the prolongation of theQ-II P interval

  4. 4.

    the splitting interval depends on the magnitude of the left-to-right shunt

  5. 5.

    there was no correlation between mean pulmonary and peak systolic right ventricular pressure respectively pulmonary vascular resistance and theQ-II P interval and

  6. 6.

    the close splitting of the second in ventricular septal defects is mainly due to shortening of theQ-II P interval.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Aygen, M. M. andE. Braunwald, Circulation25, 328 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  2. Barth, P., C. S. So, F. Kiefhaber undH. Blömer, Z. Kreislaufforschg.53, 272 (1964).

    Google Scholar 

  3. Bleifer, S., E. Donoso, andA. Grishman, Amer. J. Cardiol.5, 191 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  4. Blondeau, M., P. Maurice etJ. Lenègre, Arch. Mal. Cœur57, 393 (1964).

    Google Scholar 

  5. Blömer, H., Auskultation des Herzens und ihre hämodynamischen Grundlagen (München-Berlin-Wien 1967).

  6. Blumberger, K. J., Erg. inn. Med.62, 424 (1958).

    Google Scholar 

  7. Braunwald, E., S. J. Sarnoff, andW. N. Stainsby, Circulation Res.6, 319 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  8. Graige, E., Amer. Heart J.60, 61 (1961).

    Google Scholar 

  9. Hauwaert, L. v. d. andA. S. Nadas, Circulation23, 886 (1961).

    PubMed  Google Scholar 

  10. Holldack, K. undD. Wolf, Atlas der Phonokardiographie (Stuttgart 1966).

  11. Hollmann, A., J. J. Morgan, J. F. Goodwin, andH. Fields, Circulation28, 94 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  12. Karnegis, J. N. andYang Wang, Amer. J. Cardiol11, 425 (1963).

    Google Scholar 

  13. Klein, W., Z. Kreislaufforschg.57, 570 (1968).

    Google Scholar 

  14. Krayenbühl, H. P., K. Kako, E. Lüthy undR. Hegglin, Arch. Kreislaufforschg.42, 253 (1963).

    Google Scholar 

  15. Leatham, A., Lancet1954/II, 607.

  16. Leatham, A. andB. Segal, Circulation25, 318 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  17. Loogen, F., Arch. Kreislaufforschg.28, 1 (1958).

    Google Scholar 

  18. Meyer, P. undJ. F. Merlen, Verh. Dtsch. Ges. Kreislaufforschg.25, 287 (Darmstadt 1959).

    Google Scholar 

  19. Meyer, W. undB. R. Mishra, Z. Kreislaufforschg.54, 288 (1965).

    Google Scholar 

  20. Shafter, H. A., Amer. J. Cardiol.6, 1013 (1960).

    PubMed  Google Scholar 

  21. Shah, P. M. andS. J. Slodki, Circulation29, 551 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  22. Snedecor, G. W., Statistical methods (Ames [Iowa, USA] 1956).

  23. Wiggers, C. J., Circulatory Dynamics (New York 1952).

  24. Wood, P., O. Magidson, andP. A. Wilson, Brit. Heart J.16, 387 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit 8 Abbildungen und 4 Tabellen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Klein, W. Zur Spaltung des 2. Herztones beim Ventrikelseptumdefekt. Archiv für Kreislaufforschung 57, 217–228 (1968). https://doi.org/10.1007/BF02119478

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02119478

Navigation