Archives of gynecology

, Volume 230, Issue 1, pp 3–8 | Cite as

The effect of Danazol on the pituitary function, thyroid function, and mastodynia

  • F. Peters
  • G. Reck
  • G. Zimmermann
  • M. Breckwoldt
Article

Summary

The present study follows the clinical effect of Danazol (Winobanin) in the treatment of mastodynia in 24 patients. Ten of these patients were subjected to GnRH and TRH before and during the treatment with Danazol to study the functional reserve of the pituitary. In addition serum levels of T3, T4, and estradiol were determined.

Danazol treatment was effective in 17 of the 24 patients. Basal levels of FSH and LH as well as the GnRH stimulated levels were not affected by the Danazol treatment. The average plasma levels of estradiol decreased from 87 ± 28 pg/ml to 50 ± 27 pg/ml under Danazol therapy. TRH stimulated prolactin levels were significantly lower under Danazol as compared to the pretreatment values. Basal levels of prolactin, however, remained unchanged. Basal and TRH stimulated TSH values were not affected by Danazol. T3 serum levels decreased significantly from 109.2 ± 12.6 ng/ml to 79.4 ± 9.1 ng/ml during Danazol intake. Thyroxin values remained constant.

From the data obtained it can be concluded:

1. Danazol is an effective drug in treating mastodynia.

2. The antigonadotrophic effect of Danazol is obviously of minor importance.

3. The functional reserve of prolactin is reduced under Danazol probably due to a slightly suppressed ovarian function as reflected by decreased estradiol serum levels.

4. In patients under Danazol hypothyreoidism may be simulated by reduced T3 levels.

Key words

Danazol Pituitary function Thyroid function Mastodynia 

Zusammenfassung

Die vorliegende Studie untersucht die klinische Wirksamkeit von Danazol (Winobanin) bei der Behandlung von 24 Patientinnen mit Mastodynie. Bei zehn dieser Patientinnen wurde der Einfluß von Danazol auf die funktionelle Reserve der Hypophysenhormone LH und FSH nach GnRH-Stimulation untersucht, ebenso Prolaktin und TSH vor und nach Injektion von 0,2 mg TRH. Zusätzlich wurden die Plasmaöstradiolspiegel sowie Thyroxin und Trijodthyronin bestimmt.

Einundsiebzig Prozent der Patientinnen wurden unter der Danazolbehandlung beschwerdefrei, während die Placebogabe nur in 21% zur Beschwerdefreiheit führte.

Die basalen sowie GnRH-stimulierten LH- und FSH-Spiegel sanken nicht signifikant unter der Danazolbehandlung. Die Östradiolplasmaspiegel lagen vor der Behandlung bei 87 ± 28 pg/ml und fielen unter Danazol auf 50 ± 27 pg/ml (p < 0,01). Die TRH-stimulierten PRL-Antworten waren unter Danazol signifikant gesenkt, während die basalen PRL-Spiegel unbeeinflußt blieben.

Die TSH-Sekretion wurde durch die Danazoleinnahme nicht verändert. Die Trijodthyroninspiegel sanken von ausgangs 109,2 ± 12,6 ng/ml auf 79,4 ± 9,1 ng/ml unter der Behandlung (p < 0,01). Die Thyroxinwerte blieben unbeeinflußt.

Aus diesen Ergebnissen kann folgendes geschlossen werden:

1. Danazol ist ein Medikament, das erfolgreich in der Mastodyniebehandlung eingesetzt werden kann.

2. Die antigonadotrope Wirkung von Danazol ist gering ausgeprägt.

3. Die hypophysäre Prolaktinreserve ist unter Danazol vermindert.

4. Bei den behandelten Patienten wird durch den erniedrigten T3-Spiegel eine Hypothyreose vorgetäuscht.

Schlüsselwörter

Mastodynie Danazolbehandlung Hypophysenfunktion Schilddrüsenfunktion 

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Copyright information

© J. F. Bergmann Verlag 1980

Authors and Affiliations

  • F. Peters
    • 1
  • G. Reck
    • 1
  • G. Zimmermann
    • 1
  • M. Breckwoldt
    • 1
  1. 1.Division of Clinical Endocrinology, Dept. of Obstetrics and GynecologyUniversity of FreiburgFreiburg i. Br.Germany

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