Skip to main content

Advertisement

Log in

Typische Knochenveränderungen an der Schädelbasis beim Neurinom des Nervus V und XII

  • Published:
Acta Neurochirurgica Aims and scope Submit manuscript

    We’re sorry, something doesn't seem to be working properly.

    Please try refreshing the page. If that doesn't work, please contact support so we can address the problem.

Zusammenfassung

Von 7 Fällen mit Trigeminusneurinomen zeigten 6 typische Veränderungen auf den Schädelaufnahmen. Ganz ähnliche Destruktionen fanden sich im Bereich der Basis der hinteren Schädelgrube bei einem großen Hypoglossusneurinom. Die Zerstörungen sind charakterisiert durch ihre scharfe Abgrenzung gegenüber dem benachbarten völlig normalen Knochen. Die Knochenaufhellungen sind im Vergleich mit allen anderen Basistumoren besonders deutlich ausgeprägt und gleichmäßig wie Milchglas. Die Pyramidenspitze ist bei den Trigeminusneurinomen meistens zerstört, je nach Sitz und Größe des Tumors mehr oder weniger stark. Die Destruktion des Felsenbeines ist messerscharf abgesetzt, oft ist die Grenze zur erhaltenen lateralen Felsenbeinhälfte sklerotisiert. Es wurden die Röntgenaufnahmen der Neurinome mit denen der anderen differentialdiagnostisch in Frage kommenden Basistumoren verglichen. Mit ziemlicher Sicherheit lassen sich die Knochendestruktionen bei den Neurinomen von den Zerstörungen bei den übrigen Basistumoren, deren charakteristische Veränderungen im Röntgenbild geschildert wurden, abgrenzen. Nach unserer Erfahrung würde sich die Häufigkeit des Nachweises von Knochenveränderungen an der Schädelbasis bei darauf gerichteter Röntgendiagnostik mit guten, entsprechend eingestellten Spezialaufnahmen erhöhen lassen. Die Tumoren der Schädelbasis sind allein auf Grund der meist vorhandenen Knochenveränderungen ohne Luftdarstellung der Ventrikel und ohne Arteriographie zu diagnostizieren. Häufig kann man bereits vor der Operation mit großer Wahrscheinlichkeit die Art der Geschwulst bestimmen.

Summary

In 7 cases of neurinoma of the trigeminus, the radiography showed 6 typical alterations of the skull. In a large neurinoma of the hypoglossus, similar destructions were found in the region of the base of the posterior cranial fossa. The characteristic of the destruction is its severe delimitation in regard to the neighbouring bones which are perfectly normal. The distinctness of the bones, compared with all other tumours of the basis, is especially clear and as regular as opalescent glass. The apex of the pyramid is generally more or less destroyed in the neurinomas of the trigeminus, according to the situs and size of the tumour. The destruction of the petrous portion of the temporal bone is most evident; its laterally preserved boundary is often even sclerotic. A comparison has been made between the roentgenographies of the neurinoma and the other basal tumours in regard to differential diagnosis. They are to be distinguished with a certain security from the other basal tumours whose characteristic modifications are visualized on the roentgenograms. On the ground of our experience, it would be possible to enlarge the evaluation of osseous changes on the skull basis with a good radiographic technique. The osseous modifications which generally exist in tumours of the skull basis can be diagnosed without air in the ventricles and without arteriography. Often it is possible to identify the nature of the tumour with great probability also before the operation.

Résumé

Sur 7 cas de neurinomes du trijumeau, dans 6 cas les radiographies ont mis en évidence des altérations osseuses typiques. Dans un grand neurinome de l'hypoglosse, de semblables destructions furent trouvées en correspondance de la base de la fosse crânienne postérieure. Les destructions sont caractérisées par leur nette délimitation par rapport aux os voisins, complètement normaux. Les modifications osseuses en comparaison de toutes celles produites par les autres tumeurs basales sont particulièrement marquées, uniformes et opaques. Le sommet de la pyramide est en général détruit dans les neurinomes du trijumeau, de façon plus ou moins marquée selon le siège et la grandeur de la tumeur. La destruction de la roche pétreuse ressort nettement, et souvent la limite est même sclérosée vers la moitié latérale conservée du rocher. D'une comparaison entre les radiographies des neurinomes et les autres tumeurs basales qui viennent en considération dans le diagnostic différenciel, on remarque que les neurinomes peuvent être délimités par les autres tumeurs basales dont les changements caractéristiques ont été discutés sur les radiogrammes. Selon l'expérience des AA., il est possible d'augmenter les données d'altérations osseuses de la base crânienne au moyen d'une bonne technique radiographique. Les tumeurs de la base crânienne peuvent être diagnostiquées en base aux altérations osseuses généralement existantes, sans nécessité d'air dans les ventricules et sans artériographies. Souvent, on peut préciser, avec forte probabilité, la nature de la tumeur avant l'opération.

Riassunto

Su 7 casi di neurinomi del trigemino, le radiografie hanno messo in evidenza 6 alterazioni ossee tipiche. In un grande neurinoma dell'ipoglosso furono trovate simili distruzioni in corrispondenza della base della fossa cranica posteriore. Le distruzioni sono caratterizzate dalla loro netta delimitazione rispetto alle ossa vicine, completamente normali. Le modificazioni ossee in confronto a tutti gli altri tumori basali, sono particolarmente marcate e uniformi e opache. L'apice della piramide è generalmente distrutto nei neurinomi del trigemino più o meno marcatamente a seconda della sede e della grandezza del tumore. La distruzione della rocca petrosa risalta in modo netto e spesso il limite è perfino sclerotizzato verso la metá laterale conservata della rocca petrosa. Da un confronto fra le radiografie dei neurinomi con gli altri tumori basali che vengono in considerazione nella diagnosi differenziale, si rileva che i neurinomi possono essere delimitati dagli altri tumori basali i cui caratteristici cambiamenti sono stati discussi sul radiogramma. Secondo la nostra esperienza è possibile aumentare i reperti di alterazioni ossee della base cranica per mezzo di una buona tecnica radiografica. I tumori della base cranica possono essere diagnosticati in base alle alterazioni ossee generalmente esistenti, senza necessità di aria nei ventricoli e senza arteriografia. Spesso si può precisare con grande probabilità la natura del tumore prima della operazione.

Resumen

Sobra 7 casos neurinomas de el trigemino, las radiografías han puesto en evidencia 6 alteraciones tipicas de los huesos. En un grande neurinoma de el ipogloso, fueran encontradas parecidas destrucciones en correspondencia de la base de el hoyo de el cráneo posteriór. Las destrucciones son caracterizadas por sus netas delimitación respecto a los huesos vecinos, totalmente normales. Las modificaciones de los huesos en parangón a todos los otros tumores basales, son particularmente marcadas y uniformes y opacas. La cumbre de la pirámide es generalmente destruida en los neurinomas del trigemino, más o menos marcadamente a según de el lugar y de la grandezza de el tumor. La destrucción de la roca petrosa aparece netamente, y frecuentemente el bordo es hasta sclerotizado hacia la mitad lateral conservada de la roca petrosa. De un parangón entre las radiografías de los neurinomas con los otros tumores basales, que vienen en consideración en la diagnosis diferencial, se nota que los neurinomas pueden ser delimitados por los otros tumores basales, los caracteristicos cambios de los quales han sido discutidos sobra el radiogramma. Según nuestra experiencia, es possible aumentar los descubrimientos de alteraciones de los huesos generalmente existentes, sin necesidad de aire en los ventriculos y sin arteriografia. A menudo, se puede precisar con muchas probabilidades la especie de el tumor antes de la operación.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Alajouanine, Th., de Martel undJ. Guillaume, Schwannome du trijumeau rétrogassérien. Ablation. Guérison. Rev. neur. (Fr.)2 (1930), 89–94.

    Google Scholar 

  • Alajouanine, Th., R. Thurel undJ. Guillaume, Un nouveau cas de schwannome du trijumeau rétrogassérien. Ablation. Guérison. Rev. neur. (Fr.)63 (1935), 897 bis 900.

    Google Scholar 

  • Altmann, F., Zur Kenntnis der primären Geschwülste des Trigeminus und des Ganglion Gasseri. Beitr. path. Anat.80 (1928), 361–404.

    Google Scholar 

  • Auersperg, A., Ein Fall von Neurinom des N. trigeminus. Nervenarzt10 (1937), 341–347.

    Google Scholar 

  • Bailey, A. A., undS. Baker, Neurofibroma of the trigeminal nerve root in the posterior fossa; total removal by transtentorial approach; report of case. Proc. Staff Meet. Mayo Clin., Rochester27 (1952), 118–120.

    Google Scholar 

  • Bailey, P., D. N. Buchanan undP. C. Bucy, Intracranial Tumors of infancy and childhood. Univ. of Chicago Press14 (1939), 598.

    Google Scholar 

  • Bormann, H., Artdiagnose der seltenen Schädelbasisgeschwülste. Zbl. Neurochir.1 (1951), 33 bis 45.

    Google Scholar 

  • Capella, F., Voluminosa neurofibroma del nervo ipoglosso in un caso di malattia di Recklinghausen familiare. Riv. chir. 2 (1936), 169.

    Google Scholar 

  • Chang, C., Surgical treatment of trigeminal neuralgia and description of a case of tumour of the Gasserian ganglion successfully removed in the Moukden Medical College Hospital. Chin. med. J.49 (1935), 412–421.

    Google Scholar 

  • Cohen, I, Tumors involving the Gasserian ganglion. J. nerv. Dis. (Am.)78 (1933), 492–499.

    Google Scholar 

  • Cooper, M. J., Tumors of the Gasserian ganglion. Amer. J. med. Sci.185 (1933), 315–324.

    Google Scholar 

  • Cuneo, H., undC. W. Rand, Tumors of the Gasserian ganglion; tumor of the left Gasserian ganglion associated with enlargement of the mandibular nerve. A review of the literature and case report. J. Neurosurg.9 (1952), 423–431.

    PubMed  Google Scholar 

  • Cushing, H., undL. Eisenhardt, Meningiomas: their classification, regional behaviour, life history and surgical end results. Springfield Ill., Ch. C. Thomas14 (1938), 785.

    Google Scholar 

  • De Martel, T., A. Subirana undJ. Guillaume, Voluminosa neurinoma del ipoglosso con desarollo juxta-bulboprotuberantial. Ars méd. Barcelona9 (1933), 416.

    Google Scholar 

  • Friedmann, L., undA. A. Eisenberg, Neurofibroma of hypoglossal nerve. Ann. Surg.101 (1935), 834–838.

    Google Scholar 

  • Guillaume, J., R. Roge undG. Mazars, Un cas de neurinome géant du ganglion de Gasser. Rev. neur. (Fr.)81 (1949), 225–226.

    Google Scholar 

  • Haase, E. J., Neurinoma of the twelfth nerve. Neuropath. exp. Neurol.5 (1946). 66–71.

    Google Scholar 

  • Henschen, F., Tumoren des ZNS. und seiner Hüllen. Handbuch der spez. path. Anat. u. Histologie. Springer, Vol. III. Teil, S. 866. Arch. Psychiatr. (D.)56 (1916), 820.

  • Henschen, F., Fabl av. Ganglion Gasseri tuemör hos nöt., Sv. Läk.-sällsk. Handlingar,43 (1917), 649. Ref. Zschr. Neurol. Berlin16 (1918).

    Google Scholar 

  • Krayenbühl, H., Primary tumours of the root on the fifth cranial nerve: their distinction from tumours of the Gasserian ganglion. Brain59 (1936), 337–352.

    Google Scholar 

  • Learmonth, J. L., undJ. W. Kernohan, Tumour of the Gasserian ganglion: sheath neuroma. Brain53 (1930), 86–91.

    Google Scholar 

  • Lindgren, E., Radiologie der Tumoren des Ganglion Gasseri. Acta chir. scand.85 (1941), 181. Handbuch Neurochir.2 (1954), 26–27.

    Google Scholar 

  • Loew, F., undW. Tönnis, Klinik und Behandlung der Neurinome des Nervus trigeminus. Zbl. Neurochir.1 (1954), 32–41.

    Google Scholar 

  • Marchand, F., Festschrift fürRindfleisch, Leipzig, 1907.

  • Mayer, E. G., Fschr.Röntgenstr.32 (1924), 633.

    Google Scholar 

  • Nowotny, K., undH. Uiberall, Zur Kenntnis derNeurinome des Trigeminus. Z. ges. Neur. u. Psych.150 (1934), 75–99.

    Google Scholar 

  • Rausch, Fj., Die Bedeutung von Verkalkungen für die Artdiagnose intracranieller raumbeengender Prozesse. Fschr. Röntgenstr.81 (1954), 6, 768–778.

    Google Scholar 

  • Scott, M., undH. T. Wycis, Intracranial neurinoma of the hypoglossal nerve; successful removal; case report. J. Neurosurg.6 (1949), 333.

    Google Scholar 

  • Shutova, T. A., Trigeminaln eurinoma originating in root case. Nevropath. psich.9 (1940), 109–111.

    Google Scholar 

  • Walter, W., Vortrag Arbeitsgem. Rhein/Westf. Pathologen, Essen, 4. XII. 1954.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rausch, F. Typische Knochenveränderungen an der Schädelbasis beim Neurinom des Nervus V und XII. Acta neurochir 4, 433–448 (1956). https://doi.org/10.1007/BF02106027

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02106027

Navigation