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Zur Epidemiologie der Sarkoidose in der Bundesrepublik

Epidemiological study of sarcoidosis in the Federal Republic of Germany

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Abstract

Up to the 31st of December 1967 9100 (16,0/100000) cases of sarcoidosis were registered in the Public Health Offices of the Federal Republic of Germany. The real number of patients is estimated as high as 16000 to 30500 cases.

In 1968 in the three Public Health Offices of Stuttgart, Ludwigsburg, and Esslingen there were known 436 sarcoidosis patients among 1.13 million inhabitants (38.5/100000), 163 males (30.0/100000) and 273 females (46.6/100000), with a probable degree of known cases of 60±6.6%. The sex difference is statistically significant. Among women sarcoidosis is already more common than open tuberculosis. At the time of diagnosis men have been younger than women. The incidence of sarcoidosis in Stuttgart showed a rising tendency: 1962 5.2/100000, 1967 7.2/100000.

In 62% there existed symptoms, which gave rise to the diagnosis of sarcoidosis in only 30%: cough in 38%, respiratory dysfunction in 35%, and erythema nodosum in 32%. Erythema nodosum was more common among women than among men. 30% have been discovered by mass miniature X-Ray examinations. In 51% sarcoidosis has been diagnosed by the Public Health Office, in 27% by hospitals, and in 10% by practitioners.

Extrapulmonary manifestations were observed in one third of the cases: lymph nodes in 35% and skin lesions in 13%.

In 35% the diagnosis could be confirmed histologically. A positive result could be obtained in 61% of the biopsies. In all other cases the diagnosis was set up clinically and by follow-up, in 86% for at least 2 years. The tuberculin test gave a negative result in 50%.

At the time of diagnosis 58% of the patients were in the first stage of the disease; in 42% there were pulmonary infiltrations. The course of the disease proved to be rather benign with a regressive tendency in 56% and a stationary one in 24%; in 14% there was a progression of pulmonary infiltrations, in 7% the course was chronically relapsing.

A real influence of pregnancy (51 women) on the course of sarcoidosis could not be proved. From 1955–1968. 7 fatal cases of sarcoidosis came to our attention; that means a mortality of about 0.05/100000/year. 66% of the patients have been treated in hospitals for an average of 85 days (males) and 88 days (females) respectively. Ambulatory treatment was performed for 11%. 23% were not treated at all.

From the epidemiological point of view the age, sex and social distribution are not consistent with any causal relation between sarcoidosis and tuberculosis. Also the tuberculosis infection rate and exposition among sarcoidosis patients did not exceed the expectancy rate significantly.

It is expected that the morbidity rate of sarcoidosis will continue to increase.

Zusammenfassung

In der BRD waren am 31. 12. 1967 9100 (16,0/100000) Sarkoidose-patienten bei den Gesundheitsämtern registriert. Der tatsächliche Bestand wird auf 16000 bis 30000 Fälle geschätzt.

Bei den 3 Gesundheitsämtern Stuttgart, Ludwigsburg und Esslingen waren 1968 436 Sarkoidosepatienten (38,5/100000 Einwohner) bekannt, darunter 163 Männer (30,0/100000) und 273 Frauen (46,6/100000) mit einem mutamaßlichen Erfassungsgrad von 60 ± 6,6%. Der Geschlechtsunterschied ist statistisch signifikant. Bei Frauen ist die Sarkoidose bereits häufiger als die ansteckende Lungentuberkulose. Männer waren bei Erstdiagnose jünger als Frauen. Inzidenzberechnungen für die Stadt Stuttgart ergaben eine steigende Tendenz (1962: 5,2/100000, 1967: 7,2/100000).

Beschwerden überhaupt kamen bei 62% der Patienten vor, führten aber nur bei 30% insgesamt zur Diagnose; dabei standen Husten (38%), Atembeschwerden (35%) und Erythema nodosum (32%) an der Spitze. Das Erythema nodosum fand sich signifikant häufiger bei Frauen als bei Männern. 30% wurden durch Röntgenreihenuntersuchungen entdeckt. In 51% wurde die Sarkoidose durch das Gesundheitsamt, in 27% durch Krankenanstalten und in 10% durch niedergelassene Ärzte diagnostiziert. Eine Beteiligung extrathorakaler Organe wurde in 1/3 der Fälle beobachtet; am häufigsten waren periphere Lymphknoten (35%) und die Haut (13%) befallen.

Bei 35% aller Patienten gelang die histologische Bestätigung der Diagnose, bei einem Anteil positiver Biopsien von 61%. Alle übrigen Fälle waren klinisch und durch Verlaufsbeobachtungen gesichert. Die Tuberkulinprobe fiel in 50% negativ aus.

Zum Zeitpunkt der Erstdiagnose befanden sich 58% der Patienten im Stadium I; bei den restlichen 42% war das Lungenparenchym erkennbar beteiligt. Mit regredientem Verlauf in 56% und stationärem Verhalten in 24% erwies sich die Sarkoidose als relativ gutartig; immerhin kam es in 14% zur Progression der Lungenveränderungen und in 7% zu Rezidiven.

Ein wesentlicher Einfluß einer Schwangerschaft (51 Frauen) auf den Verlauf ließ sich nicht nachweisen.

In 13 Jahren wurden 7 Sterbefälle bekannt; das entspricht einer Mortalität von etwa 0,05/100000/Jahr. 86% der Patienten konnten länger als 2 Jahre beobachtet werden. 66% der Patienten wurden wegen ihrer Erkrankung im Durchschnitt 85 Tage (Männer) bzw. 88 Tage (Frauen) behandelt. 11% wurden lediglich ambulant, 23% überhaupt nicht behandelt.

Epidemiologisch sprechen Alters- und Geschlechtsverteilung sowie soziale Schichtung gegen einen Zusammenhang zwischen Sarkoidose und Tuberkulose. Auch Tuberkulose-belastung und -exposition wurden nicht häufiger als zu erwarten angetroffen.

Ein weiterer Anstieg der Sarkoidosehäufigkeit ist wahrscheinlicher als das Gegenteil.

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Literatur

  1. Altmann, V.: Incidence of intrathoracic sarcoidosis and pulmonary tuberculosis in adults in Prague. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern, p. 400–402. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  2. Anderson, R., Brett, G. Z., James, D. G., Siltzbach, L. E.: The prevalence of intrathoracic sarcoidosis. Med. thorac.20, 152–162 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  3. —— James, D. G., Peters, P. M., Thomson, A. D.: The Kveim test in sarcoidosis. Lancet1963II, 650–653.

    Google Scholar 

  4. Alsbirk, P. H.: Epidemiological studies on sarcoidosis in Denmark based on a nationwide central register. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 106–109 (1964).

    Google Scholar 

  5. Atwood, W. G., Nelson, C. T.: Über die Epidemiologie und Ätiologie der Sarkoidose. Fortschr. Med.83, 723–725 (1965).

    Google Scholar 

  6. Bauer, H. J., Löfgren, S.: Prevalence of pulmonary sarcoidosis studied by Mass Chest Radiography. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 101–105 (1964).

    Google Scholar 

  7. —— Wijkström, S.: The prevalence of pulmonary sarcoidosis in Swedish Mass Radiography Surveys. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 112–114 (1964).

    Google Scholar 

  8. Behrend, H.: Discussion. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 415–416. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  9. Die Klinik und Diagnostik der Sarkoidose. Internist (Berl.)10, 293–304 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  10. Brett, G. Z.: Epidemiological trends in tuberculosis and sarcoidosis in a district of London between 1958 and 1963. Tubercle (Edinb.)46, 412–416 (1965).

    Google Scholar 

  11. Breu, K.: Therapiewoche (im Druck).

  12. Brit. Thoracic and Tuberc. Ass.: Geographical variations in the incidence of sarcoidosis in Great Britain: a comparative study of four areas. Tubercle (Lond.)50, 211–231 (1969).

    Google Scholar 

  13. Buck, A.: Epidemiologic investigations on sarcoidosis. Amer. J. Hyg.74, 137–202 (1961).

    PubMed  Google Scholar 

  14. Carr, D. T., Gage, R. P.: The prognosis of sarcoidosis. Amer. Rev. Tuberc.69, 79–83 (1954).

    Google Scholar 

  15. Chapman, J. S., Speight, M.: Further studies of myobacterial antibodies in the sera of sarcoidosis patients. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 61–66 (1964).

    Google Scholar 

  16. —— Potts, W. E., Speight, M., Dyerly, M.: Cutaneous reactions of household contacts of patients with established diagnosis of sarcoidosis. Amer. Rev. resp. Dis.88, 95–97 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  17. Chaves, A. D.: Prevalence and demographic characteristics of sarcoidosis in New York City, 1963–1964. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 407–410. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  18. Celikoglu, J. S.: Sarcoidosis in Turkey and results of Kveim testing. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 378–381. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  19. Clemmesen, J.: Statistical studies in malignant neoplasms II. Basis Tables, Denmark 1943–57. Acta path. microbiol. scand. Suppl.174, København 1965.

  20. Coni, N. K.: Sarcoidosis in the British army. A ten year survey. Brit. J. Dis. Chest62, 100–106 (1968).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Cummings, M. M.: Sarcoidosis and tuberculosis. Bull. int. Un. Tuberc.32, 582–583 (1963).

    Google Scholar 

  22. Discussion. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 414. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  23. Doll, E., Reindell, H., Wurm, K.: Röntgenbild und Lungenfunktion bei der Lungensarkoidose. Radiologe8, 123–127 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  24. Douglas, A. C.: Epidemiology of sarcoidosis in Scotland. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 118–122 (1964).

    Google Scholar 

  25. The prognosis of early sarcoidosis. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 284–286 (1964).

    Google Scholar 

  26. Edelhoff: Lübeck, Allgemeines Krankenhaus, klinischer Demonstrationsabend. Dtsch. med. Wschr.65, 1119 (1940).

    Google Scholar 

  27. Fried, K. H.: Über die Ätiologie und Epidemiologie der Sarkoidose (M. Besnier-Boeck-Schaumann) und ihre Bedeutung für den öffentlichen Gesundheitsdienst im In- und Ausland. Berlin-Tiergarten 1957.

  28. Discussion. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 60 (1964).

    Google Scholar 

  29. Vorkommen und Häufigkeit von Sarkoidose in Berlin-West von 1949–1962. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 130 (1964).

    Google Scholar 

  30. Sarcoidosis and pregnancy. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 218–263 (1964).

    Google Scholar 

  31. Bemerkungen zur Sarkoidose in West-Berlin. Berl. Med.16, 723 (1965).

    Google Scholar 

  32. Gebel, G.: Lymphknotenbiopsie nach Daniels. In: Sarkoidose, S. 93–95. Hrsg.: R. Hoppe. Stuttgart: Schattauer 1965.

    Google Scholar 

  33. Gentry, I. T., Nitowsky, H. M., Mitchell, M.: Studies on the epidemiology of sarcoidosis in the United States: The relationship to soil areas and to urban-rural residence. J. clin. Invest.34, 1839–1856 (1955).

    PubMed  Google Scholar 

  34. Gomaa, T.: Sarcoidosis in Egypt. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 161–162 (1964).

    Google Scholar 

  35. Hachez, E.: Der Morbus Boeck. Ärztl. Wschr.10, 182–185 (1955).

    Google Scholar 

  36. Haratounian, L. M., Fisher, A. M., Smith, E. W.: Tuberculosis and sarcoidosis. Bull. Johns Hopk. Hosp.115, 1–28 (1964).

    Google Scholar 

  37. Hartweg, H.: Über den Verlauf der Boeckschen Erkrankung der Lungen. Dtsch. med. Wschr.75, 1013–1014 (1950).

    PubMed  Google Scholar 

  38. Heilmeyer, L.: Bemerkung zur Ätiologie des Morbus Boeck, S. 75–79. Stuttgart: Enke 1957.

    Google Scholar 

  39. Hoefer, W.: Tuberkulindemographie eines Landkreises. Beitr. Klin. Tuberk.133, 153–172 (1966).

    Google Scholar 

  40. Horwitz, O.: Geographic epidemiology of sarcoidosis in Denmark 1954–1957. Amer. Rev. resp. Dis.84, 135–172 (1966).

    Google Scholar 

  41. Epidemiological research in sarcoidosis. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 98–100 (1964).

    Google Scholar 

  42. Horwitz, O. Applied epidemiology I. Epidemiology and natural history of Lupus vulgaris in Denmark 1895–1954. The Danish Tuberculosis Index Copenhagen 1966.

  43. Epidemiological studies on sarcoidosis in Denmark. La Sarcoidose, Rapp. IVe conf. intern., p. 326–335. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  44. —— Payne, P. G., Wilbek, E.: Epidemiology of sarcoidosis in Denmark. Dan. med. Bull.14, 178–182 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  45. Hosoda, Y., Chiba, Y., Nobechi, K.: Incidence and prevalence of sarcoidosis in Japan. La Sarcoidose, Rapp. IVe conf. intern., p. 360–364. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  46. Huzley, A.: Bronchoskopische Befunde. In: Sarkoidose, S. 81–85. Hrsg.: R. Hoppe. Stuttgart: Schattauer 1965.

    Google Scholar 

  47. Israel, H. L.: Sarcoidosis and tuberculosis. Bull. int. Tuberc.32, 565–573 (1962).

    Google Scholar 

  48. James, D. G., Brett, G. Z.: Prevalence of intrathoracic sarcoidosis in Britain. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 115–117 (1964).

    Google Scholar 

  49. Jaroszewicz, W.: Tentative data concerning frequency of pulmonary sarcoidosis in Poland. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 138–139 (1964).

    Google Scholar 

  50. Jörgensen, G.: Sarkoidose und Schwangerschaft. Beitr. Klin. Tuberk.127, 605–608 (1963).

    Google Scholar 

  51. Die Genetik der Sarkoidose. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 209–212 (1964).

    Google Scholar 

  52. Untersuchungen zur Genetik der Sarkoidose—Morbus BBS. Fortschr. Med.82, 453–456 (1964).

    Google Scholar 

  53. Kongreßberichte. Prax. Pneumol.20, 442 (1966).

    Google Scholar 

  54. Kalkoff, K. W.: Die Stellung der Boeckschen Krankheit im Rahmen der Tuberkulose. Tuberk.-Arzt4, 245–254 (1950).

    Google Scholar 

  55. Zur Mycobakteriophagentheorie (E. Mankiewicz) der Sarkoidose. Verhandlungsberichte der Deutschen Tuberkulosetagung 1966. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1967.

    Google Scholar 

  56. —— Mohr, H. I.: Zum Erregernachweis der Boeckschen Krankheit. Arch. Derm. Syph. (Berl.)188, 202–240 (1949).

    Article  Google Scholar 

  57. Kenney, M., Stone, J.: Eine objektive Prüfung des Kveim-Tests im doppelten Blindversuch. Amer. Rev. resp. Dis.87, 504–508 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  58. Kent, D. C., Houk, V. N.: Sarcoidosis or not! Trans. 26th Pulm. Dis. Res. Conf., p. 27–28. Cleveland 1967.

  59. Kissing, W., Schawohl, P.: Die Beurteilung der Diensttauglichkeit bei Sarkoidose aus der Sicht des Lungenfachgebietes. Dtsch. Gesundh.-Wes.48, 2273–2276 (1962).

    Google Scholar 

  60. Die Bedeutung des Schirmbildverfahrens für die Früherkennung der Sarkoidose. Mschr. Tuberk.-Bekämpf.11, 306–314 (1968).

    Google Scholar 

  61. Kitamura, K., Shigematsu, I., Hosoda, Y.: Sarcoidosis in Japan. Amer. Rev. resp. Dis.96, 952–956 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  62. Klein, G., Primer, G., Quarz, W.: Zur Diagnostik der Lungensarkoidose unter besonderer Berücksichtigung der Mediastinoskopie. Tuberk.-Arzt17, 217–226 (1963).

    Google Scholar 

  63. Kumschick, H., Siegenthaler, W., Romberg, F.: Katamnestische Untersuchungen zur Cortisontherapie der pulmonalen Form der Boeckschen Sarkoidose. Schweiz. med. Wschr.97, 1407–1414 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  64. La Grasta, M.: A report on the epidemiological situation of sarcoidosis in Yugoslavia. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 143–144 (1964).

    Google Scholar 

  65. Lebacq, E., Verhaegen, H., Gyselen, A.: Le diagnostic de la sarcoidose. Revue de 87 cas histologiquement prouvé. Acta tuberc. belg.53, 221–231 (1962).

    PubMed  Google Scholar 

  66. Lees, A. W.: Tuberculin-negative tuberculosis presenting as sarcoidosis. Lancet1956 II, 656–658.

    Article  Google Scholar 

  67. Leitner, S. J.: Der Morbus Besnier-Boeck-Schaumann. Basel: Schwabe 1949.

    Google Scholar 

  68. Levinsky, L., Altman, V.: Prevalence of pulmonary sarcoidosis in Czechoslovakia. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 127–128 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  69. —— Votava, V., Schwank, R.: Fréquence du syndrome de Löfgren en Tchécholovaquie, Étude épidémiologique. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 373–377. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  70. Lindig, W.: Bericht über das Vorkommen von Lungensarkoidose im Bezirk Leipzig. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 131–133 (1964).

    Google Scholar 

  71. Löfgren, S.: Sarcoidosis and its relationship to tuberculosis. Selected Papers (den Haag)8, 11–19 (1964).

    Google Scholar 

  72. Discussion. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 414. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  73. Aspects actuels de l'Épidemiologie de la Sarcoidose. Poumon23, 605–607 (1967).

    Google Scholar 

  74. Logan, J.: Prevalence of sarcoidosis in the Irish republic. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 126 (1964).

    Google Scholar 

  75. Maassen, W.: Mediastinoskopie. In: Sarkoidose, S. 103–112. Hrsg.: R. Hoppe. Stuttgart: Schattauer 1965.

    Google Scholar 

  76. —— Kirsch, M., Thümmler, M.: Indikationen und vorläufige Ergebnisse bei 300 Mediastinoskopien. Prax. Pneumol.18, 65–77 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  77. Malecki, S.: Bronchoscopic findings in patients with sarcoidosis (in Polish). Gruzlica35, 735–737. Ref.: Amer. Rev. resp. Dis.97, 978 (1967).

    Google Scholar 

  78. Mandi, L.: Thoracic sarcoidosis in childhood. Acta tuberc. scand.45, 256–270 (1964).

    Google Scholar 

  79. Sarcoidose en Hongrie. La Sarcoidose, p. 411–413. Rapp. IVe conf. intern. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  80. —— Kelemen, J.: Sarcoidosis in Eastern-Hungary. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 135 (1964).

    Google Scholar 

  81. —— Viragh, Z.: Sarcoidosis in Eastern-Hungary. Amer. Rev. resp. Dis.89, 691–696 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  82. Marshman, R. S. A.: Prevalence of pulmonary sarcoidosis in the State of Victoria, Australia. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 167–168 (1964).

    Google Scholar 

  83. Mascher, W.: Tuberculin-negative tuberculosis. Amer. Rev. Tuberc.63, 501–525 (1951).

    Google Scholar 

  84. Masuhr, H.: Zur Epidemiologie der Tuberkulose. Mschr. Tuberk.-Bekämpf.10, 1–34 (1967).

    Google Scholar 

  85. Meyer, A.: Sarcoidose et tuberculose. Poumon18, 907–909 (1962).

    Google Scholar 

  86. Sarcoidose et vaccination par le BCG. Poumon23, 695–705 (1967).

    Google Scholar 

  87. Milliken, T. G.: Sarcoidosis in Northern Ireland. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 123–125 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  88. Ministry of Health On the state of the Public health, p. 250. London: Her Majesty's Stationary Office 1965.

    Google Scholar 

  89. Moyer, H. I., Ackerman, I. A.: Sarcoidosis — A clinical and roentgenological study of 28 cases. Amer. Rev. Tuberc.61, 299–322 (1950).

    Google Scholar 

  90. Müller, J., Pedrazzini, A.: M. Boeck mit Übergang in Miliartuberculose. Schweiz. med. Wschr.78, 126–128 (1948).

    Google Scholar 

  91. Musshoff, K., Wurm, K., Reindell, H., Doll, E.: Differentialdiagnose der Sarkoidose. Radiologe8, 127–134 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  92. Neumann, C.: Sarkoidose in Deutschland. Prax. Pneumol.23, 130–132 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  93. Neumann, G.: Die Disposition zur Tuberkulose. Prax. Pneumol.19, 1–16 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  94. Erfahrungen mit dem WHO-Tuberkulin-Standardtest. Prax. Pneumol.21, 389–403 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  95. Niitu, Y.: Intrathoracic sarcoidosis found among school children in Sendai in mass X-ray surveys of the chest. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 392–399. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  96. —— Watanabe, M., Suetake, T., Handa, T., Munakata, K., Shiroshi, K.: Sixteen cases of intrathoracic sarcoidosis found in school children in Sendai in mass X-ray surveys of the chest. Sci. Rep. Res. Inst. Tohoku Univ. Ser. C12, 99–122 (1965).

    Google Scholar 

  97. Nobechi, K.: Epidemiologic features of sarcoidosis in Japan. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 165–166 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  98. Öger, O.: Contribution to the clinical study of Boeck's sarcoid. Beitr. Klin. Tuberk.125, 241–259 (1962).

    Google Scholar 

  99. Pätiäla, I., Riska, N., Selroos, O.: Sarcoidosis in Finland. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 110 (1964).

    Google Scholar 

  100. Pautrier, L. M.: Sarcoidosis. Brit. J. Tuberc.42, 1–7 (1948).

    Google Scholar 

  101. Pollak, B.: Epidemiology of sarcoidosis in Canada. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 145 (1964).

    Google Scholar 

  102. Purriel, P., Navarrete, E., Piaggio, A.: Epidemiology of sarcoidosis in South-America. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 152–155 (1964).

    Google Scholar 

  103. Epidemiology of sarcoidosis in Uruguay. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 157–160 (1964).

    Google Scholar 

  104. Putkonen, T.: Symptomenkomplex der beginnenden Sarkoidose. Arch. klin. exp. Derm.227, 116–118 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  105. Rakower, J.: Sarcoidal bilateral lymphoma. A review of 31 cases. Amer. Rev. resp. Dis.87, 518–524 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  106. Refvem, P.: Boecks sykdom (lymphogranulomatosis benigna) behandlet med ACTH og Cortison. Nord. Med.47, 124–126 (1952).

    PubMed  Google Scholar 

  107. Reid, J. D.: M.M.R. Survey of sarcoidosis in New Zealand. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 169–170 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  108. Rey, J. C., Gonzalez Montaner, L. J., Valli, E. F.: Experience in sarcoidosis in Buenos Aires (Argentina). La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 382–384. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  109. Riha, V.: Bilaterálni hilové lymfadenopatie u dospelych a anamnéza kontaktu s tuberkulozou. Rozhl. Tuberk.27, 323–328 (1967).

    Google Scholar 

  110. —— Simecek, C.: Zur Frage der sarkoidoseartigen intrathorakalen Lymphknotenveränderungen. Z. Tuberk.126, 203–209 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  111. Riska, N.: Klinisch diagnostizierte Sarkoidose in Finnland im Jahre 1960. Acta tuberc. scand.44, 267 (1964).

    Google Scholar 

  112. Roelfsema, J., Buytendijk, H. J., Maesen, F.: A propos de l'évolution et du prognostic de la maladie de BBS. Poumon21, 147–156 (1965).

    Google Scholar 

  113. Rogers, F. J., Netherton, E. W.: Sarcoidosis in identical twins. J. Amer. med. Ass.155, 974–976 (1954).

    Google Scholar 

  114. Rudberg-Roos, I.: The course and prognosis of sarcoidosis as observed in 296 cases. Acta tuberc. scand.41, Suppl. 51, 5–40 (1962).

    Google Scholar 

  115. Salem, E. S., Seoudi, M., Abdel-Hakim, M., Sami, A.: Evaluation of the Kveim test in Sarcoidosis in Egypt. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 385–387. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  116. Sami, A., Abdel-Hakim, M., Salem, E.: Sarcoidosis in Egypt U.A.R. A preliminary report. J. Egypt. med. Ass.46, 158–159 (1963).

    Google Scholar 

  117. Scadding, J. G.: The relation between sarcoidosis and tuberculosis. Bull. int. Un. Tuberc.32, 574–581 (1962).

    Google Scholar 

  118. Sarcoidosis. London: Eyre and Spottiswoode 1967.

    Google Scholar 

  119. Schlapper, K.: M. Boeck und Tuberkulose. Beitr. Klin. Tuberk.112, 53–63 (1954).

    Google Scholar 

  120. Selroos, O.: Frequency and nature of sarcoidosis in Southern Finland. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 369–372. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  121. —— Wegelius, O.: Prognosis of early sarcoidosis. Scand. J. resp. Dis.47, 195–199 (1966).

    Google Scholar 

  122. Shigematsu, I., Kitamura, K., Nobechi, K., Hosoda, Y.: Epidemiologic features of sarcoidosis in Japan basing upon 700 case studies. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 365–368. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  123. Shook, B.: Tagungsberichte. Tuberk.-Arzt17, 116 (1963).

    Google Scholar 

  124. Siltzbach, L. E.: Significance and specifity of the Kveim reaction. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 74–78 (1964).

    Google Scholar 

  125. Stavenow, S.: The prognosis of early sarcoidosis with and without erythema nodosum. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 289–291 (1964).

    Google Scholar 

  126. Sutherland, I., Mitchell, D. N., D'Arcy Hart, P.: Incidence of intrathoracic sarcoidosis among adults participating in a trial of tuberculosis vaccines. Brit. med. J.1965 II, 497–503.

    Google Scholar 

  127. Terris, M., Chaves, A. D.: An epidemiologic study of sarcoidosis. Amer. Rev. resp. Dis.94, 50–55 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  128. Comparative epidemiologic studies of sarcoidosis and tuberculosis in New York City. La Sarcoidose. Rapp. IVe conf. intern., p. 336–346. Paris: Masson et Cie 1967.

    Google Scholar 

  129. —— Ziskind, M. M., McGili, C., Street, E.: Incidence of diagnosed sarcoidosis in Louisiana. Amer. Rev. resp. Dis.87, 509–517 (1963).

    PubMed  Google Scholar 

  130. Tuberkulose-Jahrbuch 1964/65 Tuberkuloseüberwachung in der Bundeswehr in den Jahren 1964/65. Bd. 14. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1967.

    Google Scholar 

  131. Turiaf, J.: La réaction de Kveim pour le diagnostic de la sarcoidose. Presse méd.70, 2810–2817 (1962).

    Google Scholar 

  132. Prognosis of primary lympho-mediastinal sarcoidosis. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 292 (1964).

    Google Scholar 

  133. —— Brun, J., Meyer, A.: Epidemiologic investigations on sarcoidosis in france. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 129 (1964).

    PubMed  Google Scholar 

  134. Villar, T. G.: Sarcoidosis in Portugal. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 140–141 (1964).

    Google Scholar 

  135. Vogt, H.: M. Besnier-Boeck-Schaumann. Helvetia Medica Acta, Series A, Suppl. 25, Fasc. 6, 1949.

  136. Wegelius, C.: Case findings and roentgen diagnostics of pulmonary sarcoidosis. Acta med. scand.176, Suppl. 425, 92–95.

  137. Wegner, W., Wurm, K.: Der Morbus BBS und seine Bedeutung für die endogenen Augenerkrankungen, S. 1–74. Stuttgart: Enke 1957.

    Google Scholar 

  138. Werner, E.: Übergang einer ansteckenden Lungentuberkulose in eine atypische Form (Morbus Boeck). Beitr. Klin. Tuberk.126, 42–50 (1962).

    Google Scholar 

  139. Sarkoidose als Berufskrankheit bei Tuberkulose-Exponierten (Zur tuberkulösen Genese des Morbus Besnier-Boeck-Schaumann). Z. Tuberk.124, 27–31 (1965).

    PubMed  Google Scholar 

  140. Erfahrungen eines 14jährigen Röntgenkatasters. Prax. Pneumol.22, 654–662 (1968).

    Google Scholar 

  141. Wurm, K.: Untersuchungen über das Tuberkulinverhalten bei Sarkoidose. Beitr. Klin. Tuberk.127, 195–201 (1963).

    Google Scholar 

  142. Therapie der Sarkoidose. Arch. klin. exp. Derm.227, 85–98 (1966).

    PubMed  Google Scholar 

  143. Prognose der Sarkoidose auf Grund katamnestischer Untersuchungen. Deutsche Tagung für Tuberkulose und Lungenkrankheiten. Baden-Baden 16.–19. 10. 1968.

    Google Scholar 

  144. Wurm, K., Reindell, H., Doll, E.: Klinik und Ätiologie der Sarkoidose (Morb. Boeck). In: Sarkoidose, S. 23–63. Hrsg.: R. Hoppe. Stuttgart: Schattauer 1965.

    Google Scholar 

  145. —— —— Fick, H.: Zur Frage der Beziehungen zwischen Sarkoidose und Tuberkulose. Med. thorac.20, Suppl., 99–103 (1963).

    Google Scholar 

  146. Zutz: Persönliche Mitteilung vom 30. 10. 1968.

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Gekürzte und überarbeitete Fassung einer Inauguraldissertation an der Ruprecht-Karl-Universität Heidelberg 1969.

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Neumann, C. Zur Epidemiologie der Sarkoidose in der Bundesrepublik. Pneumonologie 143, 299–330 (1970). https://doi.org/10.1007/BF02102374

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