Summary
Capreomycin was given in combination with other tuberculostatics to 24 patients suffering from silico-tuberculosis. Considering the special situation of severe silicotuberculosis it is our opnion, appraising all findings during and after treatment, that C. is a useful tuberculostatic antibiotic. C. was tolerated well. Side effects occured rarely. They were not serious and disappeared after C. was discontinued. There was no deterioration of the audiogram while C. was applied. No evidence of liver toxicity was found. Merely in one case, a nephrotoxic reaction — this patient had a kidney disease — was observed. An allergic exanthema developed in a few cases in which sensitivity to C. could be proven. It remains to be seen in how many cases primary resistances might exist.
Zusammenfassung
Capreomycin wurde in Kombination mit anderen Tuberkulostatica bei 24 Silikotuberkulose-Kranken angewandt. Wird die besondere Situation der schweren Siliko-Tuberkulose berücksichtigt, so haben wir bei Wertung aller Befunde, die unter und nach der Behandlung erhoben wurden, den Eindruck, daß Capreomycin ein brauchbares tuberkulostatisches Antibioticum ist. Capreomycin wurde gut vertragen. Nebenerscheinungen traten nur selten auf, sie waren nicht schwerwiegend und bildeten sich nach Absetzen des Capreomycins umgehend wieder zurück. Unter Capreomycin wurde keine wesentliche Verschlechterung des Audiogramms festgestellt. Desgleichen ergaben sich keine Anhaltspunkte für Lebertoxicität. Lediglich einmal wurde eine nephrotoxische Reaktion — bei vorgeschädigten Nieren — beobachtet. Vereinzelt entwickelte sich allergisches Exanthem, wobei Sensibilisierung gegenüber Capreomycin nachgewiesen wurde. Es bleibt vorerst offen, inwieweit mit primären Resistenzen der Keime gegenüber Capreomycin zu rechnen ist.
Similar content being viewed by others
Literatur
Affolter, H.: Die medikamentöse Leberschädigung. Schweiz. med. Wschr.95, 706 (1965).
Brunner, K., u.U. P. Haemmerli: Die blinde Leberbiopsie als zuverlässiges Mittel zur Frühdiagnose der Miliartuberkulose. Dtsch. med. Wschr.89, 657 (1964).
Coletsos, P. J., etE. Oriot: Action de la capréomycine sur Mycobacterium tuberculosis en milieux de culture liquide, seule ou associée à la streptomycine, à l'I. N. H. et au P. A. S. Ann. Inst. Pasteur107, 215 (1964).
Donomae, I.: Capreomycin in the treatment of pulmonary tuberculosis. Ann. N. Y. Acad. Sci.135, 1011 (1966).
Eisenburg, J.: Über die sogenannte granulomatöse Hepatitis. Dtsch. med. Wschr.92, 749 (1967).
Gold, J. A., A. Wigderson, E. Lehman, andI. R. Schwartz: Tuberculous hepatitis. Gastroenterology33, 113 (1959).
Grafe, E.: Diabetes und Tuberkulose. Stuttgart: Thieme 1948.
Herr, E. B., jr., M. E. Haney, G. E. Pittenger, andC. E. Higgens: Isolation and characterization of new peptide antibiotic. Proc. Ind. Acad. Sci.69, 134 (1960).
--,W. B. Sutton, andW. M. Stark: Chemical and biological studies of Capreomycin. Trans. 21st Res. Conf. Pulm. Dis., p. 367 (1962).
Kalk, H.: Über die Beziehungen zwischen Fettleber und Diabetes. Dtsch. med. Wschr.84, 1898 (1959).
Koseki, Y., andS. Okamoto: Studies on cross-resistance between Capreomycin and certain other anti-mycobacterial agents. Jap. J. med. Sci. Biol.16, 31 (1963).
Kuntz, E.: Über Leberveränderungen bei Tuberkulose. Beitr. Klin. Tuberk.123, 26 (1960).
Markoff, N.: Neuere Beobachtungen über die Klinik der Virushepatitis. Dtsch. med. Wschr.88, 353 (1963).
Miller, J. D., A. G. Popplewell, A. Landwehr, andM. E. Greene: Toxicology studies in patients on prolonged therapy with Capreomycin. Ann. N. Y. Acad. Sci.135, 1047 (1966).
Pfaffenberg, R.: Über die Lungentuberkulose als Komplikation des Diabetes mellitus. Leipzig: J. H. Barth 1959.
Popplewell, A. G., J. D. Miller, A. Landwehr, andM. E. Greene: The treatment of advanced pulmonary tuberculosis with Capreomycin. Trans. 21st Res. Conf. Pulm. Dis., p. 375 (1962).
Rist, N., andF. Grumbach: Anti-tuberculous activity of Capreomycin in vitro and in mice, and cross-resistance against capreomycin, viomycin and kanamycin in vitro and clinical studies. Proc. roy. Soc. Med. Symposium on Capreomycin, p. 19 (1965).
Rosenkranz, K. A.: Das Verhalten der Serumproteinfraktionen bei der Siliko-Tuberkulose. Beitr. Silikose-Forsch. H. 48 (1957).
Sabesin, S. M.: Electron microscopy of hypersensitivity reaction: Allergic hepatic necrosis. Amer. J. Path.42, 743 (1963).
Siede, W.: Die iatrogene Gelbsucht. Internist3, 446 (1962).
Trnka, K., J. Kuska undA. Havel: Zur Problematik der antimykobakteriellen Wirkung und Kreuzresistenz von Capreomycin. Praxis Pneumol.18, 798 (1964).
Verbist, L., andA. Gyselen: Capreomycin susceptibility of strains resistant to Streptomycin and/or Viomycin. Amer. Rev. resp. Dis.90, 640 (1964).
Walter, A. M., u.L. Heilmeyer: Antibiotika-Fibel, S. 416. Stuttgart: Georg Thieme 1965.
Welles, J. S., P. N. Harris, R. M. Small, H. M. Worth, andR. C. Anderson: The toxicity of Capreomycin in laboratory animals. Ann. N. Y. Acad. Sci.135, 960 (1966).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Kollmeier, H., Winkler, E., Voss, H. et al. Klinische Erfahrungen mit dem Tuberkulostaticum Capreomycin. Beitr. Klin. Tuberk. 137, 216–225 (1968). https://doi.org/10.1007/BF02097999
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02097999