Skip to main content
Log in

Fünf Fälle von konnataler Tuberkulose Die Möglichkeit der Sterilisatio magna durch intensive Frühtherapie in einem Falle von konnataler Deglutinationstuberkulose

Report on five cases of congenital tuberculosis possibility of achieving a sterilisatio magna by intensive and early therapy in one case of congenital tuberculosis by deglutition

  • Published:
Beiträge zur Klinik und Erforschung der Tuberkulose und der Lungenkrankheiten Aims and scope Submit manuscript

Summary

Based on 5 cases of congenital tuberculosis we show the various ways of infection that can lead to congenital tuberculosis:

  1. a)

    haematogenous infection via the umbilical vein (case 4);

  2. b)

    tuberculosis of the lungs by aspiration of amnion fluid containing tubercular bacilli (case 2 and 3);

  3. c)

    combined haematogenous infection (old) and infection by aspiration (recent) (case 1);

  4. d)

    infection by deglutition, i.e. by swallowing matter which contains tubercular bacilli (blood, wound-secretion, amnion fluid) (case 5).

Case 5 of congenital tuberculosis by deglutition proves that, if therapy is started in good time and if incubation is short enough, the outbreak of the infection can be prevented by intensive tuberculostatic therapy; therefore, asterilisatio magna under the above mentioned conditions is not only feasible in experiments with animals but also with humans.

Zusammenfassung

Es wird anhand von 5 Fällen von konnataler Tuberkulose auf die verschiedenen Infektionswege, welche zu einer konnatalen Tuberkulose führen können, hingewiesen:

  1. a)

    die hämatogene Infektion über die Nabelvene (Fall 4);

  2. b)

    die Aspirationstuberkulose der Lungen durch Aspiration von tuberkelbakterienhaltigem Fruchtwasser (Fall 2 und 3);

  3. c)

    die kombinierte hämatogene Infektion (ältere) und Infektion durch Aspiration (frische) (Fall 1);

  4. d)

    die Deglutinationsinfektion durch Verschlucken von tuberkelbakterienhaltigem Material (Blut, Wundflüssigkeit, Fruchtwasser) (Fall 5).

Es wird an Fall 5 von konnataler Deglutinationstuberkulose gezeigt, daß bei sehr frühzeitigem Behandlungsbeginn und Vorliegen einer noch kurzen Inkubationszeit durch eine intensive tuberkulostatische Therapie das Angehen der Infektion verhindert werden kann, d. h. eineSterilisatio magna unter den erwähnten Voraussetzungen nicht nur im Tierexperiment, sondern auch beim Menschen möglich ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Adams, J. M.: Reversal of tuberculin reaction in early tuberculosis. Dis. Chest.36, 348 (1959).

    Google Scholar 

  • Amick, F. E., M. W. Alden, andL. K. Sweet: Congenital tuberculosis. Pediatrics6, 348 (1950).

    Google Scholar 

  • Auricchio, L.: Über congenitale Tuberkulose. Pediatria41, 841 (1953).

    Google Scholar 

  • Bartmann, K.: Die experimentellen Grundlagen der Chemoprophylaxe der Tuberkulose mit Isonicotinsäurehydrazid. Fortschr. Tuberk.-Forsch.10, 127 (1960).

    Google Scholar 

  • Baumann, Th.: Beitrag zur congenitalen Tuberkulose. Schweiz. med. Wschr.69, 233 (1939a).

    Google Scholar 

  • —— Über die Leistungsfähigkeit der Tuberkulinteste und der BCG-Teste. Beitr. Klin. Tuberk.117, 296 (1957b).

    Google Scholar 

  • —— Réflexions sur la Valeur comparée des tests tuberculiniques et du BCG-test. Schweiz. Z. Tuberk.15, 273 (1958c).

    Google Scholar 

  • Beitzke, H.: Über die angeborene tuberkulöse Infektion. Erg. ges. Tuberk. Forsch.7, 1 (1935).

    Google Scholar 

  • Berti, R.: Congenital tuberculosis. Lattante34, 340 (1963).

    Google Scholar 

  • Bethenod, M.,: Congenital tuberculosis by inhalation of amniotic fluid. Recovery. Sem. Hôp., Ann. Pédiat.41, 768 (1965).

    Google Scholar 

  • Bret, A. J., Cl. Coupé, R. Legros, B. Duperrat, Solle etBretey: Tuberculose congenitale, Tuberculose endometriale de la mère, découverte grâce à l'apparition d'une adénite cervicale suppurée chez un enfant de 5 semaines isolé de la naissance. Bull. Féd. Soc. Gynéc. Obstét. franc.8, 575 (1956).

    Google Scholar 

  • Carbonell Juanico, M., S. Dexeus Font, andR. Pascual Clapes: A case of congenital tuberculosis. Rev. esp. Pediat.19, 95 (1963).

    Google Scholar 

  • Chiari, H.: Ein Fall von congenitaler Tuberkulose. Virchows Arch. path. Anat.285, 779 (1932).

    Google Scholar 

  • Corner, D. B., andN. J. Brown: Congenital tuberculosis. Report of a case with necropsy findings in mother and child. Thorax10, 99 (1955).

    Google Scholar 

  • Davis, S. F., S. C. Finley, andW. K. Hare: Congenital tuberculosis. J. Pediat.57, 221 (1960).

    Google Scholar 

  • Delthil, P., M. de Peretti etS. Thévenier: Tuberculose congénitale. Arch. Franç. Pédiat.9, 1045 (1952).

    Google Scholar 

  • Vink, L. P. de: Die kongenitale Tuberkulose. Arch. Gynäk.168, 798 (1939).

    Google Scholar 

  • Dubsky, F.: Congenital Tuberculosis. Canad. med. Assoc.73, 662 (1955).

    Google Scholar 

  • Fontan, A., P. Verger, J. C. Marchand, andJ. J. Battin: Congenital tuberculosis. Probable contamination by the endobronchial route. Arch. franç. Pédiat.18, 1088 (1961).

    Google Scholar 

  • Fouquet, J.: La tuberculose congénitale. Méd. infant.68, 35 (1961).

    Google Scholar 

  • Frolowa, V. M.: Cas de tuberculose congénitale à issue favorable. Probl. Tuberc. (Moskva)36, 101 (1958).

    Google Scholar 

  • Glander, R.: Problematik der angeborenen Tuberkulose. Mschr. Kinderheilk.109, 181 (1961).

    Google Scholar 

  • Gortych, J. M.: Congenital tuberculosis. Med. Ann. D.C.23, 368 (1954).

    Google Scholar 

  • Grenville-Mathers, W. C. Harris, andH. J. Trenchard: Tuberculous primary infection in pregnancy and its relation to congenital tuberculosis. Tubercle (Edinb.)41, 181 (1960).

    Google Scholar 

  • Hager-Malecka, B.: Protection des enfants de mères tuberculeuses. Ped. Polska40, 637 (1965).

    Google Scholar 

  • Harris, W. C., andH. J. Trenchard: Congenital tuberculosis. Tubercle (Lond.)33, 273 (1952).

    Google Scholar 

  • Held, E., R. Rehsteiner u.E. Uehlinger: Die prognostische Bedeutung der mütterlichen Tuberkulose für das Neugeborene. Schweiz. med. Wschr.74, 365 (1944).

    Google Scholar 

  • Hesselmann, B. E.: Case of congenital tuberculous infection. Acta paediatrica40, 366 (1949).

    Google Scholar 

  • Hirsch, J.: Theorien und therapeutischer Wert der kombinierten Anwendung von Tuberculostatica. Beitr. Klin. Tuberk.116, 268 (1956).

    Google Scholar 

  • Horley, J. F.: Congenital tuberculosis. Arch. Dis. Childh.27, 167 (1952).

    Google Scholar 

  • Hudson, F. P.: Clinical aspects of congenital tuberculosis. Arch. Dis. Childh.31, 136 (1956).

    Google Scholar 

  • Hughesdon, M. R.: Fälle von congenitaler Tuberkulose zwischen 1935–1945. Arch. Dis. Childh.21, 121 (1946a).

    Google Scholar 

  • —— Congenital tuberculosis. Arch. Dis. Childh.27, 167 (1952b).

    Google Scholar 

  • Jentgens, H.: Zur Frage der konnatalen Tuberkulose. Tuberk.-Arzt17, 479 (1963).

    Google Scholar 

  • Imerslund, O., J. Krohn, andJ. Ringsted: Congenital tuberculosis in premature twins. Acta Tuberc. Scand.42, 45 (1962).

    Google Scholar 

  • Jürgenssen, O, u.A. Pühringer: Über angeborene Tuberkulose. Österr. Z. Kinderheilk.9, 162 (1953).

    Google Scholar 

  • Kaplan, M.: La tuberculose congénitale. Rev. Prat. (Paris)8, 3669 (1958).

    Google Scholar 

  • —— Tuberculose congénitale due à une endometrite tuberculeuse de la mère. Guérison bacteriologique. Mort par insuffisance respiratoire. Sem. Hôp., Ann. Pédiat.36, 133 (1960).

    Google Scholar 

  • Kardos, F.: Connatal tuberculosis. J. Reprod. Fertility2, 526 (1961).

    Google Scholar 

  • —— u.Racz: Über die konnatale Tuberkulose. Zbl. Gynäk.84, 612 (1962).

    Google Scholar 

  • Kass, J. W.: Changing concepts in the treatment of pulmonary tuberculosis. Ann. int. Med.47, 744 (1957).

    Google Scholar 

  • Kendig jr., E. L.: Prognosis of infants born of tuberculous mothers. Pediatrics26, 97 (1960).

    Google Scholar 

  • —— andW. L. Rodgers: Tuberculosis in the neonatal period. Amer. Rev. Tbc.77, 418 (1958).

    Google Scholar 

  • Kinz, J., u.H. Dinkhauser: Zur Kenntnis der angeborenen Tuberkulose. Österr. Z. Kinderheilk.9, 162 (1953).

    Google Scholar 

  • Kirchhoff, H.: Die konnatale Tuberkulose. Dtsch. med. Wschr.83, 912 (1958).

    Google Scholar 

  • Kleinschmidt, H.: Wer bedarf der Tuberkulose-Schutzimpfung? Der Landarzt38, 440 (1962).

    Google Scholar 

  • Kötter, H. G.: Die konnatale Tuberkulose. Diss. med. Fak. Münster (1956).

  • Kräubig, H.: Das Schicksal von Mutter und Kind bei konnataler Tuberkulose. Dtsch. med. Wschr.86, 1904 (1961).

    Google Scholar 

  • Kringelbach, J.: Congenital tuberculosis. Ugeskr. Laeg.1954, 1498.

  • Landucci, L. R.: The child of a tuberculous mother. Lattante32, 57 (1961).

    Google Scholar 

  • Lesné, E., Cayla, Roche, Allard: Tuberculose congénitale transplacentaire avec méningite guérie par la streptomycine. Sem. Hôp. Paris25, 2803 (1949).

    Google Scholar 

  • McLaren Todd, R.: Congenital tuberculosis: A report of a case with unusual features. Tubercle (Lond.)41, 71 (1960).

    Google Scholar 

  • McLemore Birdsong, andC. S. L'Engle jr: Congenital tuberculosis. A case report. Virg. med. Mthly76, 83 (1949).

    Google Scholar 

  • O'Donohoe, N. V.: Congenital tuberculosis and maternal sarcoidosis. Arch. Dis. Childh.38, 83 (1963).

    Google Scholar 

  • Panoff, A.: Ein Fall von angeborener Tuberkulose. Kinderärztl. Praxis28, 64 (1960).

    Google Scholar 

  • Poley, J. R., andH. Wissler: Primary congenital tuberculosis of the middle ear. Helv. paed. Acta19, 587 (1964).

    Google Scholar 

  • Rademacher, M.: Behandlungsmöglichkeiten der angeborenen Tuberkulose. Kinderärztl. Praxis23, 298 (1955).

    Google Scholar 

  • Ravina, J., etJ. J. Daunay: A propos d'un cas de tuberculose congénitale. Gynéc. Obstét.7, 411 (1955).

    Google Scholar 

  • Riordan, T. P.: Congenital tuberculosis. Review of disease and report on two cases. N.Z. med. J.54, 568 (1955).

    Google Scholar 

  • Rivière, M., P. Verger, C. Martin etJ. J. Battin: Congenital tuberculosis by inhalation; latent endometritis tuberculosa. Arch. franç. Pédiat.18, 1089 (1961).

    Google Scholar 

  • Romagny, G., J. Fontvielle etEscaglon: Tuberculose congénitale à forme pulmonaire; réaction meiningée. Guérison par les antibiotiques. Pédiatrie11, 594 (1956).

    Google Scholar 

  • Rossier, A., etA. Roussel: Tuberculose congénitale. Deux cas chez des nouveau-nés prématures. Bull. Mém. Soc. Méd. Hôp. Paris70, 667 (1954).

    Google Scholar 

  • Scheidegger, S.: Congenitale Tuberkulose. Mschr. Kinderheilk.65, 1 (1936a).

    Google Scholar 

  • —— Salpingitis tuberculosa mit extrauteriner Gravidität und Entbindung eines lebenden Kindes. Schweiz. med. Wschr.96, 1171 (1966b).

    Google Scholar 

  • Schmidt-Rohr, H.: Über einen Fall von angeborener Tuberkulose mit günstigem Ausgang. Z. Kinderheilk.72, 399 (1953).

    Google Scholar 

  • Schmorl, G.: Die Tuberkulose der Placenta. Handbuch Kindertbk. I, S. 137. Stuttgart: Thieme 1930.

  • Schnellerova, M.: Betrachtungen über die Neugeborenen tuberkulöser Mütter. Rozhl. (Prag)18, 68 (1958).

    Google Scholar 

  • Schoedel, J.: Kongenitale Tuberkulose. München. med. Wschr.78, 705 (1931).

    Google Scholar 

  • Schürmann, P., u.H. Kleinschmidt: Die Säuglingstuberkulose in Lübeck. Arbeiten aus dem Reichsgesundheitsamte, 69. Band. Berlin: Julius Springer 1935

    Google Scholar 

  • Silanos, G., andG. P. Salvioli Jr.: On a case of congenital tuberculosis with recovery. Clin. Ped. (Bologna)47, 634 (1960).

    Google Scholar 

  • Sitzenfrey, A.: Die Lehre von der kongenitalen Tuberkulose mit besonderer Berücksichtigung der Plazentartuberkulose. Berlin: Karger 1909.

    Google Scholar 

  • Spiess, H.: Klinische Erfahrung mit Neoteben. Mschr. Kinderheilk.101, 198 (1953a).

    Google Scholar 

  • —— Tuberkulosebekämpfung durch Impf- und Chemoprophylaxe im Säuglingsalter. Mschr. Kinderheilk.108, 234 (1960b).

    Google Scholar 

  • —— Neue Ergebnisse der Tuberkuloseforschung. Mschr. Kinderheilk.109, 166 (1961c).

    Google Scholar 

  • Steiner, B.: Über die angeborene Tuberkulose. Orv. Hetil.94, 1026 (1953a).

    Google Scholar 

  • —— Diagnosis and treatment of connatal tuberculosis. A review of healed cases. Acta paediatrica Academiae Scientiarum Hungaricae5, 391 (1964b).

    Google Scholar 

  • —— Diagnosis and treatment of congenital tuberculosis. Orv. Hetil.106, 643 (1965c).

    Google Scholar 

  • Steinle, K.: Die Klinik der kongenitalen Tuberkulose. Diss. Basel: Gebrüder Strobel 1939.

  • Székely, K., andJ. Ambro: Data of clinical aspects of congenital tuberculosis. Gyermekgyogyaszat12, 253 (1961a).

    Google Scholar 

  • —— A case of congenital tuberculosis in a newborn infant. Arch. franç. Pédiat.18, 792 (1962b).

    Google Scholar 

  • Voyce, M.: Congenital tuberculosis. Arch. Dis. Childh.41, 299 (1966).

    Google Scholar 

  • Wayl, P., andO. Stein: Congenital tuberculosis. Tubercle (Lond.)39, 166 (1958).

    Google Scholar 

  • Weingärtner, L.: Fruchtwasseraspiration als Ursache der connatalen Tuberkulose. Tuberk.-Arzt7, 411 (1953).

    Google Scholar 

  • Zarfl, M.: Zur Kenntnis der angeborenen Aspirations-Tuberkulose. Beitr. Klin. Tuberk.74, 380 (1930).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Daehler, C. Fünf Fälle von konnataler Tuberkulose Die Möglichkeit der Sterilisatio magna durch intensive Frühtherapie in einem Falle von konnataler Deglutinationstuberkulose. Beitr. Klin. Tuberk. 139, 40–59 (1968). https://doi.org/10.1007/BF02092548

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02092548

Navigation