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Einfluß der Muskelarbeit und der einseitigen Okklusion der Arteria pulmonalis auf die Belastung des kardiopulmonalen Systems

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Zusammenfassung

Die Autoren vergleichen zwei Methoden der Belastung des kardiopulmonalen Systems: die einseitige Pulmonalisokklusion und die Muskelarbeit. Sie benützen beide Methoden bei einer und derselben Person im Rahmen einer Katheterisationsuntersuchung. Diese Prüfungen wurden bei einer Gruppe von 9 Personen durchgeführt.

Die Reaktionen auf beide Untersuchungsmethoden waren ungleich, sie unterschieden sich nach der Größe, der Qualität und der Lokalisation der pathologischen Veränderungen.

Die Autoren erläutern das an 3 Fällen, einer Kranken mit normalem Lungenbefund, einem Patienten mit überwiegend einseitiger Schädigung des ganzen linken Lungenflügels, für den die Muskelarbeit größere Belastung bedeutete, und schließlich einer Patientin mit beiderseitig geschädigtem Lungenparenchym, wo die größere Belastung bei der Okklusion entstand.

Summary

The authors compare two methods of overexertion of the cardiopulmonary system, namely by a unilateral occlusion of the pulmonary artery and by muscular exercise. The two methods were always used both in one and the same person in the framework of one investigation by catheterization. The tests were performed in a group of 9 persons.

The reactions to the two tests not identical and differed in size, quality and localization of the pathological findings.

The authors further mention three cases: A woman patient with a normal lung finding, a man patient with a predominantly unilateral lesion affecting the entire lung wing for whom a greater load was represented by the muscular exercise, and finally a woman patient with a bilateral affection of the lung parenchyma, where on the other hand the values measured were less favourable with the occlusion.

The observations made indicate that occlusion is more serious for those patients in whom in case of a more extensive restriction of the pulmonary bed there is eliminated from perfusion the lung parenchyma in which an exange of blood gases still takes place.

If the part of the lung eliminated by the occlusion is damaged and is no longer of considerable importance for the respiration, it is, on the other hand, muscular exercise as a rule that means a greater strain, particularly when most of the blood flows through other parts of the lungs anyway, even prior to the occlusion. In case of hypertension there rather takes place an increased rate of flow with a rising minute volume of the heart.

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Literatur

  1. Brofman, B. L.: Unilateral pulmonary occlusion. Springfield (Ill.): Ch. C. Thomas 1959.

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  2. Widimský, J., R. Dejdar, K. Kabát, A. Valach, Z. Vysloužil, M. Lukeš u.J. Kruml: Cor pulmonale bei der Lungentuberkulose. Jena: Fischer 1963.

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  3. —— u.R. Dejdar: Einfluß einer einseitigen Okklusion der Lungenarterie auf die Hämodynamik. Rozhl. Tuberk. XXIV,2, 101 (1964).

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Vysloužil, Z., Widimský, J., Kasalický, J. et al. Einfluß der Muskelarbeit und der einseitigen Okklusion der Arteria pulmonalis auf die Belastung des kardiopulmonalen Systems. Beitr. Klin. Tuberk. 131, 375–381 (1965). https://doi.org/10.1007/BF02091498

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02091498

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