Interarterielle coronare Anastomosen — Untersuchungen am Katzenherzen über den Einfluß des Rigor Mortis und der Temperatur auf ihren Nachweis durch Perfusion mit Mikrosphären

  • Abraham D. Markovitch
  • Walter Schweizer
  • Hans Emmenegger
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Zusammenfassung

Die Ansichten über die Häufigkeit interarterieller coronarer Anastomosen in normalen menschlichen Herzen sind außerordentlich verschieden. Es ist anzunehmen, daß diese Verschiedenheit durch Verschiedenheit der angewandten Untersuchungsmethoden verursacht ist.

An Katzenherzen durchgeführte Perfusionen mit Mikrosphären mit einem Durchmesser von 30–37 μ lassen erkennen, daß der Rigor mortis die Perfusion interarterieller coronarer Anastomosen hemmt und daß bei einer Untersuchungstemperatur von 37°C der Übertritt von Mikrosphären von einer Coronararterie in die andere häufiger erfolgt als bei Anwendung einer Untersuchungstemperatur von 21°C. Dies und andere Gründe legen die Vermutung nahe, Rigor mortis und Untersuchungstemperatur gehören zu den Ursachen der Meinungsverschiedenheiten.

Schlüsselwörter

Interarterielle coronare Anastomosen 

Interarterial coronary anastomosis — influence of rigor mortis and temperature on the perfusion of interarterial coronary anastomosis with microspheres

Summary

Opinions concerning the presence of interarterial coronary anastomoses in normal hearts are controversial. The cause of the disagreement is unknown.

This investigation has shown that rigor mortis inhibits the perfusion of interarterial coronary anastomoses, that anastomoses can be demonstrated more often using a perfusion fluid kept at 37°C than at 21°C and that the perfusion is greatly influenced by variations of the hearts position.

As the absence of rigor mortis cannot be proved conclusively by palpation and as the perfusion temperature and the heart position during perfusion seemed to have been different in several investigations, the controversy can perhaps be explained by false negative results.

Key-words

Interarterial coronary anastomoses 

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Literatur

  1. 1.
    Baroldi, G., O. Mantero, andG. Scamazzoni: Collaterals of coronary arteries in normal and pathologic hearts. Circulation Res.4, 233 (1959).Google Scholar
  2. 2.
    Blumgart, H., B. Pitt, B. M. Zoll, andD. G. Freimann: Anatomic factors influencing the location of collateral coronary circulation: The etiology of myocardial infarction. Henry Ford Hospital International Symposium, Ed.T. N. James andJ. W. Keyes. Boston: Little, Brown & Co. 1963.Google Scholar
  3. 3.
    Freud, J. E.: Mathematical statistics, p. 282. London: Pentice Hall, Inc. 1963.Google Scholar
  4. 4.
    Gömöri, Z.: Beitrag zum postmortalen Nachweis interarterieller koronarer Anastomosen im menschlichen Herzen. Z. Kreisl.-Forsch.54, 1181 (1965).Google Scholar
  5. 5.
    Laurie, W., andJ. D. Woods: Interarterial coronary anastomoses in three race groups. Lancet1962 I, 13.CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Peppler, W. J., andB. J. Meyer: Interarterial coronary anastomoses and coronary arterial pattern. A comparative study of South African Bantu and European hearts. Circulation22, 14 (1960).Google Scholar
  7. 7.
    Pitt, B.: Interarterial coronary anastomoses. Occurance in normal hearts and in certain pathologic conditions. Circulation20, 816 (1959).PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    —,W. Schweizer u.H. Staub: Interarterielle koronare Anastomosen. Experientia (Basel)15, 309 (1959).Google Scholar
  9. 9.
    Prinzmetal, M., S. Kayland, C. Margoles, andL. J. Tragermann: Quantitative method for determining collateral coronary circulation: preliminary report on normal human hearts. J. Mt Sinai Hosp.8, 933 (1942).Google Scholar
  10. 10.
    —,B. Simkin, N. C. Bergman, andH. E. Kruger: Studies on coronary circulation; collateral circulation of normal human heart by coronary perfusion with radioactive erythrocytes and glass spheres. Amer. Heart J.33, 420 (1947).CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Proger, S.: Acute and chronic phases of coronary atherosclerosis. Mod. Conc. cardiov. Dis.20, 5 (1951).Google Scholar
  12. 12.
    Reiner, L., J. Molnar, F. A. Jimenes, andR. R. Freudenthal: Arch. Path.71, 115 (1961).Google Scholar
  13. 13.
    Schwartz, C. J., andJ. R. S. Mitchell: The relation between myocardial lesions and coronary artery disease. I. An unselected necropsy study. Brit. Heart J.24, 716 (1962).Google Scholar
  14. 14.
    Schweizer, W.: Interarterielle koronare Anastomosen. Schweiz. med. Wschr.90, 551 (1960).PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    —: Kollateralentwicklung am Herzen. Therapiewoche18, 894 (1962).Google Scholar
  16. 16.
    —: Über den Verlauf der koronaren Herzkrankheit. Z. Kreisl.-Forsch.52, 847 (1963).Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1968

Authors and Affiliations

  • Abraham D. Markovitch
    • 1
    • 2
  • Walter Schweizer
    • 1
    • 2
  • Hans Emmenegger
    • 1
    • 2
  1. 1.Kardiologische Abteilung der Medizinischen Universitätsklinik BaselSchweiz
  2. 2.Laboratorien der Sandoz AGBasel

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