Sozial- und Präventivmedizin

, Volume 20, Issue 6, pp 263–271 | Cite as

L'excrétion urinaire de fluorures chez des habitants du canton de Vaud ingérant uniquement du sel fluoré comparée à celle d'habitants de communes limitrophes ingérant du sel non-fluoré

  • Georges Peters
  • Lise Peters-Haefeli
  • Thomas M. Marthaler
  • Jean Michod
  • Maurice Joël
  • Alexandre Robert
Article

Résumé

En 1974, la concentration de fluorures dans des échantillons urinaires isolés obtenus chez 444 sujets habitant le canton de Vaud (sel alimentaire fluoré à 250 mg F/kg) a été de 1,06 ± 0,03 mg/l, celle de 40 sujets habitant une commune du canton de Neuchâtel et une commune du canton de Fribourg (sel normal non-fluoré) a été de 0,62 ± 0,06 mg/l. L'excrétion urinaire de fluorures par 24 h calculée sur la base de la concentration urinaire de la créatinine sous certaines hypothèses chez 366 sujets vaudois a été de l'ordre de 1,14 mg/24 h (au moins de 0,76 ± 0,02 mg/24 h); chez 40 sujets non-vaudois de 0,60 ± 0,05 (au moins de 0,40 ± 0,04 mg/24 h). La concentration urinaire de fluorures a pu être exprimée comme régression linéaire sur la concentration urinaire de créatinine: la pente de la ligne de régression a été plus faible que celle attendue pour le cas où la concentration urinaire de fluorures varierait simplement en fonction de la concentration des solutés urinaires. Des excrétions urinaires calculées de fluorures supérieures à 2,5 mg/24 h ont été observées chez à peu près 2 % des sujets vaudois étudiés, tandis que des excrétions urinaires inférieures à 0,8 mg/24 h ont été trouvées chez 18 % de ces personnes. L'adjonction de fluorures au sel alimentaire au taux indiqué devrait aussurer une prophylaxie très efficace contre la carie dentaire des enfants et des adolescents.

Fluorausscheidung im Urin bei Fluoridierung des Kochsalzes

Zusammenfassung

Im Kanton Waadt ist alles zum Salzen von menschlichen Nahrungsmitteln verwendete Kochsalz seit 1969 auf 250 mg/kg fluoridiert. Die Fluoraufnahme der Bevölkerung wurde durch Messungen der Fluorausscheidung im Urin in den Jahren 1970 und 1974 ermittelt. Die vorliegende Studie zeigt die Resultate der Ermittlung von 1974, in welcher der Urinfluorgehalt von im Kanton Waadt wohnhaften Personen mit demjenigen einer kleineren Anzahl von Personen, die in kleinen Ortschaften nahe der Kantonsgrenze leben, verglichen wurde. In diesen Ortschaften war weder alles Kochsalz noch das Wasser fluoridiert. Die Fluoridkonzentration in 444 Urineinzelproben von im Kanton Waadt wohnhaften Erwachsenen belief sich auf 1,06 ± 0,3 mg/l; bei 40 Personen, die in benachbarten Gemeinden leben, betrug sie 0,62 ± 0,06 mg/l. Die Messung der Fluorausscheidung in 24 Stunden wurde gleichzeitig mit der Auswertung der Kreatininausscheidung vorgenommen unter der Annahme von konstanter Kreatinin- und Fluoridausscheidung innerhalb 24-Stunden-Perioden. Die errechnete Fluoridausscheidung von 366 im Kanton Waadt lebenden Personen lag bei 1,14 ± 0,03 mg/24 Std., diejenige von 40 ausserhalb des Kantons lebenden Personen bei 0,60 ± 0,05 mg/24 Std., wenn die 24-Stunden-Kreatininausscheidungswerte von Rowe [9] als Basis benützt wurden. Einige wenige gewonnene Daten lassen vermuten, dass die durchschnittliche Kreatininausscheidung im Urin normaler Personen nur 67 % der in den USA von Rowe gemessenen Werte betrug. Die unter dieser Annahme berechneten Gesamtfluorausscheidungen betrugen 0,76 ± 0,02 mg/24 Std. bei den innerhalb, 0,40 ± 0,04 mg/24 Std. bei den ausserhalb des Kantons Waadt lebenden Probanden. Die im Urin von Erwachsenen gefundenen Fluorkonzentrationen unterschieden sich in dieser Studie nicht signifikant von den bei 7–15jährigen Schulkindern der gleichen Gemeinden gemessenen. Es zeigte sich, dass die Urinkonzentration der im Kanton Waadt lebenden Probanden sich seit 1970 erhöht hatte. Diese Tatsache zeigt, dass ein Ausgleich zwischen Urinaufnahme und Urinausscheidung im Jahre 1970 noch nicht erreicht war. In 366 Urinproben von im Jahre 1974 im Kanton Waadt lebenden Personen konnte die Urinfluorkonzentration als linear abhängig von der Kreatininkonzentration aufgezeigt werden. Die Neigung der Regressionsgeraden war kleiner als 1, was eine verstärkte Fluorausscheidung bei hohem Urinvolumen und eine verminderte bei geringem Urinvolumen aufzeigt. Die vorliegende Studie ergab Schwankungen in der renalen Kreatininausscheidung pro Tag. Die Urinfluorausscheidung überstieg 2,5 mg/24 Std. bei ungefähr 2 % der im Kanton Waadt lebenden Personen, war jedoch kleiner als 0,8 mg/24 Std. bei ungefähr 18 %. Es wurde der Schluss gezogen, dass die Salzfluoridierung in der angewendeten Konzentration eine wirkungsvolle Massnahme zur Kariesprävention darstellt, aber keinerlei Risiko einer Intoxikation in sich birgt.

Urinary fluoride excretion in communities with and without fluoridation of household and bakery salt

Summary

In the Swiss canton of Vaud (512 000 inhabitants) the salt available for human consumption has been fluoridated since 1969 by adding 250 mg F per kg of salt. The urinary excretion of fluoride has been investigated in large samples of the population in 1970 and in 1974. The present study reports the results of the 1974 study, in which the urinary fluoride excretion of persons living in the canton of Vaud was compared to that of a smaller sample of people living in small townships across the border of the canton, in which neither edible salt nor water are fluoridated. The concentration of fluoride in 444 single samples of urine from adult persons living in the canton of Vaud was 1.06 ± 0.03 mg/l, in 40 subjects living two townships across the border 0.62 ± 0.06 mg/l. The excretion of fluoride per 24 hrs has been evaluated by measuring simultaneously the creatinine concentration in the urine samples under the assumption of constant creatinine and fluoride excretion within 24 hour periods. The calculated fluoride excretion in 366 subjects living in the canton of Vaud was 1.14 ± 0.03 mg/24 hrs, that of 40 subjects living outside of the canton 0.60 ± 0.05 mg/24 hrs when the figure inserted for the excretion of creatinine within 24 hrs was taken from a study of Rowe [9]. A few data reported suggest that the mean excretion of creatinine in the urine of normal subjects living in Switzerland was only 67 % of that measured in the U.S. by Rowe. Total fluoride excretions calculated under this assumption were 0.76 ± 0.02 mg/24 hrs for persons living in Vaud vs. 0.40 ± 0.04 mg/24 hrs in the subjects living outside of Vaud. The concentrations of fluoride found in the urine of the adult subjects of the present study did not differ significantly from those found in school children aged 7–15 living in the same communities. Concentrations of fluoride in urine appear to have increased since 1970 in subjects living in the canton of Vaud. This fact may indicate that a steady state equality between intake and urinary excretion of fluoride had not yet been reached in 1970. In 366 urine samples of subjects living in Vaud in 1974, the concentration of fluoride in urine could be represented as a linear regression on the concentration of creatinine. The slope of this regression was smaller than unity indicating an enhanced fluoride excretion at higher rates of urine flow and a depressed excretion at low rates of urine flow. The occurrence of diurnal variations in the urinary excretion of fluoride or of creatinine could not be excluded in the present study. The urinary excretion of fluoride exceeded 2.5 mg/24 hr in approximately 2 % of the subjects living in the canton of Vaud but was smaller than 0.8 mg/24 hr in approximately 18 %. It was concluded that fluoridation of salt at the level indicated should be an effective measure for the prevention of dental caries. It was, furthermore, concluded that salt fluoridation at the level indicated does not present any risk of toxicity.

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Copyright information

© Schweiz. Serum- & Impfinstitut 1975

Authors and Affiliations

  • Georges Peters
    • 1
    • 6
  • Lise Peters-Haefeli
    • 1
  • Thomas M. Marthaler
    • 2
  • Jean Michod
    • 3
  • Maurice Joël
    • 4
  • Alexandre Robert
    • 5
  1. 1.Institut de pharmacologie de l'Université de LausanneLausanneSwitzerland
  2. 2.Kariesforschungsstation, Abteilung für Kariologie und Parodontologie, Zahnärztliches Institut der UniversitätZürichSwitzerland
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  5. 5.Médecin-dentiste, Président de la Commission du fluor du canton de VaudLe Mont-sur-LausanneSwitzerland
  6. 6.Institut de Pharmacologie de l'Université de LausanneLausanne

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