Skip to main content
Log in

Koronarkrankheit: Vorsorgeuntersuchungen und die vermutliche Wirksamkeit von Präventivmassnahmen in der schweizerischen Bevölkerung

La maladie coronarienne: examens médicaux préventits et l'efficacité estimée de mesures préventives dans la population suisse

Coronary disease: screening examinations and the presumptive value of preventive measures in the Swiss population

  • Monovalentes Screening
  • Published:
Sozial- und Präventivmedizin

Zusammenfassung

Studien in den USA haben ergeben, dass etwa die Hälfte von Myokardinfarkten und plötzlichem Tod bei dem Fünftel der Bevölkerung mit dem höchsten Risiko bezüglich Cholesterinspiegel, Hypertonie und Zigarettenrauchen vorkommt. Auf Grund der Annahme, dass diese Beziehungen in der Schweiz ähnlich sind und die Inzidenz der Koronarkrankheit im Lande 2/3 der Rate in den USA beträgt, wurde berechnet, dass Präventivmassnahmen bei jenem durch Vorsorgeuntersuchungen erfassten Fünftel der männlichen Bevölkerung im Alter von 35–64 Jahren ungefähr 21 000 Fälle innerhalb von 10 Jahren verhüten mögen, vorausgesetzt, dass Prophylaxe eine Wirksamkeit von 50 % bei der Gruppe mit hohem Risiko und einen «Halo-Effekt» von 10 % bei den restlichen Männern hat. Dies würde einer Reduktion der Inzidenz von 30 % bei allen Männern in dieser Altersgruppe entsprechen. Ein Präventionsprogramm, welches auf die gesamte Bevölkerung gezielt ist, könnte auf Grund von zwei verschiedenen Berechnungen eine Reduktion zwischen 35 % und 50 % bewirken. Die Schätzungen wurden bezüglich möglicher Fehlerquellen und Kosten-Nutzen-Erwägungen besprochen. Die Anzahl der Gesamtfälle in der Schweiz ist natürlich viel höher, denn die vorliegenden Berechnungen schliessen Fälle bei Männern über 64 Jahren und bei Frauen jeglichen Alters, wie auch Reinfarkte, nicht ein. Vorläufige Voraussagen solcher Art, so hypothetisch sie zur jetzigen Zeit auch noch sind, ermöglichen es, den mutmasslichen Wert von Vorsorgeuntersuchungen auf Risikofaktoren bei der Koronarkrankheit in der Bevölkerung abzuschätzen.

Résumé

Des études faites aux Etats-Unis ont démontré qu'environ 50 % des cas d'infarctus du myocarde ainsi que ceux de mort subite ont lieu au cinquième de la population aux taux les plus élevés de cholestérolémie, de tension artérielle et de cigarettes fumées. Admettant des relations similaires pour la Suisse avec une incidence des cas de maladies coronaires représentant 2/3 de celles enregistrées aux Etats-Unis, l'on en a conclu que des mesures de thérapeutiques préventives appliquées au cinquième des hommes âgés de 35 à 64 ans classés parmi ceux aux risques les plus élevés, seraient capables de prévenir 21 000 cas en l'espace de 10 ans, à condition que ces mesures atteignent un taux d'efficacité de 50 % pour le groupe aux risques les plus élevés et un «halo effect» de 10 % pour le restant. Cela correspondrait à une réduction de 30 % de l'incidence des cas des hommes de ce groupe d'âge. Un projet prophylactique réparti sur toute la population pourrait, se basant sur deux estimations différentes, réduire l'incidence de 35, voire 50 %. Il s'agit alors d'estimer les erreurs d'estimation éventuelles, de juger des rapports de frais et utilité. Il va de soi que le nombre total des cas en Suisse est plus élevé; n'oublions pas que ces estimations ne tiennent pas compte des hommes ayant dépassé 64 ans, de toutes les femmes sans considération de leur âge, ni de toute récidive d'infarctus. De nos jours encore hypothétiques, de pareilles prédictions permettent une estimation approximative de la valeur des examens préventifs ayant pour but une réduction des facteurs de risques de maladies coronaires parmi la population.

Summary

Studies in the U.S.A. have shown that approximately half of the myocardial infarcts and sudden deaths occur amongst a fifth of the population with the highest risk in terms of serum cholesterol, blood pressure and smoking. Provided that these relationships are similar in Switzerland and that the incidence of coronary heart disease in this country is two-thirds of the U.S. rate, it was calculated that prophylactic measures applied to men aged 35–64 years, detected by screening to be in this top 20 percent risk groups, might prevent about 21,000 cases over a period of 10 years, assuming that prevention is 50 % effective in high risk men and exerts a “halo effect” of 10 % amongst the remainder. This would amount to a 30 % reduction in incidence amongst all men in the stated age group. A prevention program aimed at the entire population might, based on two different methods of calculation, reduce incidence by 35–50 %. The “informed guesses” were discussed with respect to possible errors of estimation and considerations of cost-benefit. The total number of cases in Switzerland is, of course, much higher because the present calculations excluded men over age 64 and women of any age, as well as recurrent infarcts. Such predictions, however hypothetical at this time, permit a tentative assessment of the presumptive value of screening examinations for coronary heart disease risk factors in the population.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Bevölkerungsbewegung in der Schweiz, 1972. Statistische Quellenwerke der Schweiz, Heft 541. Eidgen. Statist. Amt, Bern 1974.

  2. Cardiovascular Diseases, annual Statistics 1955–1964 by age and sex; World Health Organization: Epidem. Vital Statist. Rep.20, 539–709 (1937).

  3. Cornfield J., Mitchell S.: Possible effects on coronary heart disease of intervention on selected risk factors. Arch. Environ Health19, 382 (1969).

    PubMed  Google Scholar 

  4. Coronary heart disease in seven countries. Ed.A. keys. Heart Assoc. Monograph 29, p. 1–199. Am. Heart Assoc. Inc., New York 1970.

    Google Scholar 

  5. Chapman J. M. andCoulson A. H.: Coronary heart disease: prevention versus treatment. Paper presented before the California Medical Association, Anaheim, Cal., March 12, 1973.

  6. Diet and coronary heart disease (Editorial). Brit. Med. J.2, 4 (1974).

    Google Scholar 

  7. Epstein F. H.: International trends in coronary heart disease epidemiology. Ann. Clin. Res.3, 293 (1971).

    PubMed  Google Scholar 

  8. Epstein F. H.: Coronary heart disease epidemiology revisited: clinical and community aspects. (The Fourth Annual George C. Griffith Scientific Lecture.) Circulation48, 185 (1973).

    Google Scholar 

  9. Framingham Study: An Epidemiological Investigation of Cardiovascular Disease (Section 26); some characteristics related to the incidence of cardiovascular disease and death — Framingham Study, 16 year follow-up. U.S. Government Printing Office, Washington, D.C., December 1970.

  10. Framingham Study: An Epidemiological Investigation of Cardiovascular Disease (Section 27); Coronary heart disease, atherothrombotic brain infarction, intermittent claudication — a multivariate analysis of some factors related to their incidence — Framingham Study, 16 year follow-up. U.S. Government Printing Office, Washington, D.C., May 1971.

  11. Morris J. N., Kagan A., Pattison D. C., Gardner M. J., Raffle P. A. B.: Incidence and prediction of ischaemic heart-disease in London busmen. Lancet2, 553 (1966).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Mass field trials of the diet-heart question: Their significance, timeliness, feasibility and applicability. Heart Assoc. Monograph 28. American Heart Association Inc., New York 1969.

  13. Stamler J., Beard R. R., Connor W. E., de Wolfe V. G., Stokes J. III, Willis P. W. III, Lilienfeld A. M., Dawber T. R., Doyle J. T., Epstein F. H., Kuller L. H., Winkelstein W. Jr.: Primary prevention of the atherosclerotic diseases. Circulation42, A 55-A 95 (1970).

    Google Scholar 

  14. Stamler J.: Acute myocardial infarction — progress in primary prevention. Brit. Heart J.33, 145 (1971).

    Google Scholar 

  15. Stamler J. andEpstein F. H.: Coronary heart disease: risk factors as guides to preventive action. Preventive Medicine1, 27 (1972).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Wilhelmsen L., Wedel H., Tibblin G.: Multivariate analysis of risk factors for coronary heart disease. Circulation48, 950 (1973).

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Gestützt auf ein Referat anlässlich der wissenschaftlichen Tagung der Schweizerischen Gesellschaft für Sozial- und Präventivmedizin, Lausanne, 4./5. Oktober 1974.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Epstein, F.H. Koronarkrankheit: Vorsorgeuntersuchungen und die vermutliche Wirksamkeit von Präventivmassnahmen in der schweizerischen Bevölkerung. Soz Präventivmed 20, 143–147 (1975). https://doi.org/10.1007/BF01993502

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01993502

Navigation