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Okklusivhydrozephalus bei Verschluß der Foramina Monroi, Magendii und Luschkae (ohne Berücksichtigung der tumorbedingten Verlegungen)

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Zusammenfassung

  1. 1.

    Nach einem kurzen anatomischen Überblick werden die Klinik und die Pathologie der membranösen und entzündlichen Verschlüsse der Foramina Monroi, Magendii und Luschkae an Hand von 5 eigenen und der Fälle des Schrifttums besprochen.

  2. 2.

    Diese Verlegungen der Ventrikellöcher sind vorwiegend entzündlich bedingt. Anhaltspunkte für durchgemachte Entzündungen fehlen allerdings in der Vorgeschichte bei der Hälfte der histologisch gesicherten Beobachtungen (sogenannte stumme Meningitiden).

  3. 3.

    Die Diagnose eines Narbenverschlusses muß bei jeder Verlegung der Liquorwege im Bereich der Foramina erwogen werden.

  4. 4.

    Die operative Eröffnung des Narbenverschlusses vermag die Heilung herbeizuführen.

Summary

  1. 1.

    After a short review of the anatomical conditions, clinic and pathology of the membranous occlusions of the foramina of Monroi, Magendii, and Luschkae are discussed on the basis of five own cases and those of the literature.

  2. 2.

    These occlusions are usually caused by infectious processes. Signs of infectious diseases non the less lack in about one half of the histologically analysed cases in the anamnestic data (so called silent meningitis).

  3. 3.

    Diagnosis of an occlusion of one of the foramina must be considered in every case of obstruction of the circulation of cerebrospinal fluid.

  4. 4.

    Operative removal of the obstacle conducts to a normal circulation of cerebrospinal fluid.

Résumé

  1. 1.

    Après une récapitulation bréve de l'anatomie, la clinique et la pathologie des obstructions membraneuses et inflammatoires des trous de Monro, Magendie et Luschka sont discutés à l'occasion de 5 cas personnels et ceux de la littérature.

  2. 2.

    Ces obstructions des orifices ventriculaires sont surtout d'origine inflammatoire. Pourtant dans la moitié des observations avec contrôle histologique, l'anamnèse ne comporte aucune indication d'ordre inflammatoire (des méningites dites larvées).

  3. 3.

    Dans chaque obstruction des voies liquidiennes au niveau des orifices il faut prendre en considération le diagnostic d'occlusion cicatricielle.

  4. 4.

    L'ouverture opératoire de l'occlusion cicatricielle peut mener à la guérison.

Riassunto

  1. 1.

    Previo un breve sguardo anatomico, vengono descritte le particolarità cliniche e patologiche delle occlusioni membranose ed infiammatorie dei forami di Monro, Magendie e Luschka, basandosi su 5 casi personali e sui dati della letteratura.

  2. 2.

    Queste ostruzioni dei forami interventricolari sono in gran parte di origine infiammatoria. Tuttavia mancano nell'anamnesi, e nella metà dei preparati istologici, punti sicuri, per ammettere un processo infiammatorio (cosidette meningiti mute).

  3. 3.

    La diagnosi di occlusione di origine cicatriziale deve essere presa in considerazione in ogni caso di occlusione dei fori interventricolari.

  4. 4.

    L'apertura chirurgica di queste ostruzioni cicatriziali ha consentito la guarigione.

Resumen

  1. 1.

    Después de pasar revista a la anatomia se comenta la clinic y patología de las oclusiones membranosas e infecciosas de los agujeros de Monro, Magendie y Luschka en base a cinco casos propios y los de la literatura.

  2. 2.

    Esta oclusión de los agujeros de Monro, Magendie y Luschka son causados principalmente por procesos infecciosos. Signos de infección sin embargo faltan en la mitad de los casos vistos histologicamente en la historia clinica.

  3. 3.

    Siempre debe considerarse como diagnostico probable el de oclusión cicatricial cuando exista obstrucción al nivel de los agujeros mencionados de la circulación del LCR.

  4. 4.

    La apertura quirúrgica del obstaculo conduce a la curación.

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Literatur

  • Adams, D., et al., The Arnold-Chiari malformation. N. England J. Med.225 (1941), 125–131.

    Google Scholar 

  • Arnold, J., Myelocyste, Transposition von Gewebskeimen und Sympodie. Beitr. path. Anat., Jena16 (1894), 1–28.

    Google Scholar 

  • Bailey, P., Chronic leptomeningeal thickening following treatment of meningits with sulfa-drugs. Ann. Surg.122 (1945), 917–922.

    Google Scholar 

  • Barr, M., Observations on the foramen of Magendie in a series of human brains. Brain, London71 (1948), 281–289.

    Google Scholar 

  • Barré, J., Etude sur l'arachnoidite spinale et l'arachnoidite de la fosse cérébrale postérieure. Rev. neurol., Paris40 (1933), 879–918.

    Google Scholar 

  • Bateman, J., Closed foramen of Luschka in the brains of the insane. Arch. Neurol. Psychiatr., Chicago14 (1925), 616–637.

    Google Scholar 

  • Berblinger, W., Das morphologische Bild der miliaren Lungentuberkulose und der Tuberkulose der Meningen nach Streptomycintherapie. Beitr. Klin. Tbk.101 (1947–49), 611–636.

    Google Scholar 

  • Bick, G., Die Bedeutung des Hydrocephalus internus für die chronische Meningitis tuberculosa. Zschr. Kinderhk.69 (1951), 99–132.

    Google Scholar 

  • Bing, R., Lehrbuch der Nervenkrankheiten, 9. Aufl., pp. 534–542, Schwabe, Basel, 1952.

    Google Scholar 

  • Blake, J., The roof and lateral recesses of the fourth ventricle considered morphologically and embryologically. J. Comp. Neurol, Philadelphia10 (1900), 79–108.

    Google Scholar 

  • Bonhoeffer, K., Der erworbene Hydrocephalus; inLewandowskys Lehrbuch der Neurologie, vol. III, pp. 729–750. Springer, Berlin, 1912.

    Google Scholar 

  • Bramwell, B., On the localization of intracranial tumors. Brain, London22 (1899), 66–70.

    Google Scholar 

  • Brandt, W., Lehrbuch der Embryologie, pp. 479–485. Karger, Basel, 1949.

    Google Scholar 

  • Cairns, H., et al., Localized hydrocephalus following penetrating wounds of the ventricle. Brit. J. Surg. War Surg. Suppl.1 (1947), 187–197.

    Google Scholar 

  • Chiari, H., Über Veränderungen des Kleinhirns, des Pons und der Medulla oblongata in Folge von kongenitaler Hydrocephalie des Großhirns. Denkschr. Akad. Wiss. Wien, Math.-Naturwiss. Klasse63 (1896), 71–116.

    Google Scholar 

  • Craig, W., Meningitis in the newborn. Arch. Dis. Childh., London11 (1936), 171–186.

    Google Scholar 

  • Dandy, W., Experimental hydrocephalus. Ann. Surg.70 (1919), 129–142. Diagnosis and treatment of hydrocephalus. Surg. Gyn. Obstetr.32 (1921), 112–124.

    Google Scholar 

  • Dandy, W., andK. Blackfan, An experimental and clinical study of internal hydrocephalus. J. Amer. Med. Ass.61 (1913), 2216 bis 2217.

    Google Scholar 

  • De, S., Streptomycin in development of hydrocephalus in tuberculous meningitis. Brit. Med. J.4620 (July 1949), 214–216.

    Google Scholar 

  • Dott, N., A case of unilateral hydrocephalus in an infant. Brain, London50 (1927), 548–561.

    Google Scholar 

  • Douglas, R., andH. Stander, Infantile mortality and bacteriologic investigations of the effect of prolongged labor on the baby. Amer. J. Obstetr. Gynec.46 (1943), 1–19.

    Google Scholar 

  • Dupérie R., Hydrocephalie interne acquise par choroidoépendymite chez un nourrisson. Compt. rend. Soc. biol., Paris83 (1920), 1495 bis 1496.

    Google Scholar 

  • Finlayson, A., andW. Penfield, Acute postoperative aseptic leptomeningitis. Arch. Neurol. Psychiatr., Chicago46 (1941), 250–276.

    Google Scholar 

  • Fothergill, L., andL. Sweet, Meningitis in infants and children. J. Pediatr., St. Louis2 (1933), 696–710.

    Google Scholar 

  • Fraser, J., andN. Dott, Hydrocephalus. Brit. J. Surg.10 (1922/23), 165–191.

    Google Scholar 

  • Greenfield, J., andR. Stern, Syphilitic hydrocephalus in the adult. Brain, London55 (1932), 367–390.

    Google Scholar 

  • Göppert, F., Zur Kenntnis der Meningitis cerebrospinalis epidemica. Klin. Jb.15 (1906), 523–626.

    Google Scholar 

  • Grüneberg, H., The genetics of the mouse. p. 120. Camb. Univ. Press, London. 1948. Congenital hydrocephalus in the mouse. J. Genet.45 (1943), 1–21.

    Google Scholar 

  • Gsell, O., Die Differenzierung der akuten Meningitis serosa. Ciba Sympos., Basel4 (1956), 144–155.

    Google Scholar 

  • Guleke, N., Über die Entstehung des Hydrocephalus internus. Arch. klin. Chir., Berlin162 (1930), 533–550. Die Eingriffe am Gehirn, inKirschners Operationslehre. 2. Aufl., vol. II, pp. 160–161. Springer, Berlin, 1950.

    Google Scholar 

  • Haller, A., von, Elementa Physiologiae Corporis humani. Lib. X, § 18, p. 40. Grasset, Lausanne, 1762.

    Google Scholar 

  • Hallervorden, J., Entwicklungsstörungen des zentralen Nervensystems, in Handbuch der inneren Medizin, vol. V/3, pp. 957–965. Springer, Berlin, 1953.

    Google Scholar 

  • Hess, C., Das Foramen von Magendie und die Öffnungen an den Recessus laterales des IV. Ventrikels. Morph. Jb., Leipzig10 (1885), 578–602.

    Google Scholar 

  • Henneberg, R., Die tierischen Parasiten des zentralen Nervensystems, inLewandowskys Handbuch der Neurologie, vol III, pp. 643–713. Springer, Berlin, 1912.

    Google Scholar 

  • Hilton, J., Lectures on rest and pain, pp. 15–16. Bell and Daldy, London, 1863.

    Google Scholar 

  • Horrax, G., Generalized cisternal arachnoiditis simulating cerebellar tumor. Arch. Surg.9 (1924), 95–112.

    Google Scholar 

  • Howell, C., Arachnoiditis. Proc. Roy. Soc. Med., London30 (1936), 33–42.

    Google Scholar 

  • Ingraham, F., andH. Swan, Spina bifida and cranium bifidum. N. England J. Med.228 (1943), 559–563.

    Google Scholar 

  • Kalischer, S., Der angeborene Hydrocephalus, inLewandowskys Handbuch der Neurologie, vol. III pp. 714–728. Springer, Berlin, 1912.

    Google Scholar 

  • Kessler, M., undW. Müller, Meningoencephalitis bei Morbus Bang. Arch. Psychiatr.109 (1939), 347–362.

    Google Scholar 

  • Key, A., undG. Retzius, Studien in der Anatomie des Nervensystems, p. 115. Samson und Wallin, Stockholm, 1875.

    Google Scholar 

  • Löffler, W. et al., Klinik und Pathologie des Febris undulans Bang. Erg. inn. Med.63 (1943), 714–789.

    Google Scholar 

  • Löffler, W., undD. Moroni, Die Brucellose, in Handbuch der inneren Medizin, vol V/1, pp. 100–202. Springer, Berlin, 1953.

    Google Scholar 

  • Luschka, H., Die Adergeflechte des menschlichen Gehirnes, pp. 28–30. Reimer, Berlin, 1855.

    Google Scholar 

  • Lüthy, F., Liquor cerebrospinalis, in Handbuch der inneren Medizin. Vol. V/1, pp. 1049–1084. Springer, Berlin, 1953.

    Google Scholar 

  • MacArthur, W., Cysticercosis as seen in the british army. Transact Roy. Soc. Trop. Med., London,27 (1934), 343–363.

    Google Scholar 

  • Maddock, E., Afterhistory of 1075 cases of cerebrospinal (menigococcal) meningitis. Monthly Bull. Min. Health, London2 (1943), 111–115.

    Google Scholar 

  • Magendie, L., Recherches sur le liquide céphalorhachidien, pp. 20–50. Paris, 1842, übersetzt vonG. Krupp. Kollmann, Leipzig, 1843.

    Google Scholar 

  • Meckel, J., Handbuch der menschlichen Anatomie, vol. III, p. 527. Waisenhausbuchhandlung, Halle 1817.

    Google Scholar 

  • Monro, A., Observations on the structure and function of the nervous system, p. 7. Edinburgh, 1783; übersetzt vonSömmering. Schwickert, Leipzig, 1787.

    Google Scholar 

  • Moritz, A., andW. Wartmann, Posttraumatic internal hydrocephalus. Amer. J. Med. Sc.195 (1938), 65–70.

    Google Scholar 

  • Neurath, Durch Verschluß des Foramen Magendii entstandene Hydrocephalie. Neurol. Zbl.15 (1896), 87–88.

    Google Scholar 

  • Parsons, L., Prevention of neonatal disease and death. Lancet, London246 (1944), 267–272.

    Google Scholar 

  • Pette, H., undH. Kalm, Meningoencephalomyelitis tuberculosa, pp. 189–194; Arachnitis adhaesiva circumscripta, pp. 251–254, in Handbuch der inneren Medizin, vol. V/3. Springer, Berlin, 1953.

  • Portal, M., Hydropsie particulière des ventricules latéraux. Mém. Acad. Sc., Paris, p. 240 (1770).

    Google Scholar 

  • Putnam, T., Surgical treatment of hydrocephalus, in Surgical treatment of the nervous system byBancroft andPilcher, pp. 16–26. Lippincott, Philadelphia, 1946.

    Google Scholar 

  • Recklinghausen, F., von, Doppelseitige Hydrocele des IV. Ventrikels. Virchows Arch. path. Anat.30 (1864), 374–375.

    Google Scholar 

  • Retzius, G., Das Menschenhirn, pp. 37–47. Norstedt und Söner, Stockholm, 1896.

    Google Scholar 

  • Riechert, T., Die operativen Eingriffe beim Hydrocephalus, in Handbuch der inneren Medizin, vol. V/1, pp. 1489–1491. Springer, Berlin, 1953.

    Google Scholar 

  • Russell, D., Observations on the pathology of hydrocephalus. H. M. Stationery Office, London, 1949.

    Google Scholar 

  • Rydberg, E., Cerebral injuny in new-born children. Acta path. microbiol. scand. Suppl.10 (1932), 1–247.

    Google Scholar 

  • Saint-Ange, M., Diss. méd., Paris, 1830, zit. durchMagendie.

  • Schaltenbrand, G., Die abakteriellen Meningitiden. Verh. Dtsch. Ges. inn. Med.1948, 314–318.

  • Scheidegger, S., undK. Stern, Encephalitis bei Bangscher Krankheit. Zschr. Neurol., Berlin157 (1937), 449–464.

    Google Scholar 

  • Schwarz, H., Weitere pathologisch-anatomische Untersuchungen über die mit Streptomycin und PAS behandelte Meningitis tuberculosa. Schweiz. Zschr. Tbk.9 (1952), 167–192.

    Google Scholar 

  • Spiller, W., Two cases of partial hydrocephalus from closure of the intraventricular passages. Amer. J. Med. Sc.124 (1902), 44–55.

    Google Scholar 

  • Steele, G., TheArnold-Chiari malformation. Brit. J. Surg.34 (1947), 280–282.

    Google Scholar 

  • Sutton, J., The lateral recesses of the fourth ventricle. Brain, London9 (1887), 352–361.

    Google Scholar 

  • Taggart, J., andA. Walker, Congenital atresia of the foramens of Luschka and Magendie. Arch. Neurol. Psychiatr., Chicago48 (1942), 583–612.

    Google Scholar 

  • Tinel et al., Hydrocéphalie unilatérale. Rev. neurol., Paris39 (1932), 415–420.

    Google Scholar 

  • Tönnis, W., Hydrocephalus infolge Liquorzirkulationsstörung. Arch. Kinderhk., Stuttgart118 (1939), 65–79.

    Google Scholar 

  • Versé, Demonstration verschiedener Verschlußarten der Hirnventrikel. Münch. med. Wschr.62 (1915), 623.

    Google Scholar 

  • Virchow, R., Vorlesungen über Pathologie, vol. II/1, p. 187. Hirschwald, Berlin, 1863.

    Google Scholar 

  • Weed, L., et al., A study of experimental meningitis. Monogr. Rockefeller Inst. Med. Research.12 (1920).

  • Zander, E., 6 Fälle von Papillom des Plexus chorioideus. Mschr. Psychiatr.118 (1949), 321–363.

    Google Scholar 

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Schlegel, H. Okklusivhydrozephalus bei Verschluß der Foramina Monroi, Magendii und Luschkae (ohne Berücksichtigung der tumorbedingten Verlegungen). Acta neurochir 6, 241–267 (1958). https://doi.org/10.1007/BF01959638

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