Basic Research in Cardiology

, Volume 71, Issue 2, pp 150–159 | Cite as

Continuous recording of local myocardial function in normal and ischemic myocardium

  • G. Kober
  • J. Scholtholt
Original Contributions

Summary

Experiments in anaesthetized open chest dogs are described in which intramyocardial pressure was determined by two methods, both suitable for long time experiments.

By means of a Fogarty catheter in connection with a normal transducer the intramyocardial pressure can be measured. With this method the pressure gradient from epicardial to endocardial muscle layers is demonstrated.

Insertion of catheter tip manometers leads only to small trauma of the myocardium. This method allows the determination of systolic and enddiastolic tissue pressure together with the dp/dtmax and dp/dtmin. Measurements were performed in normal and in ischemic areas of the myocardium. In the ischemic parts of the myocardium all parameters descline, while in the normal, non ischemic areas the parameters increase, thus demonstrating overactivity, which compensates for the loss of myocardial function in the ischemic parts. The overall function of the heart as a pump remains nearly unaffected. On release of the coronary ligature the negative changes in the ischemic myocardium are rapidly restored. During the phase of reactive hyperemia the parameters measured in the ischemic area even increase above the control values.

Keywords

Ischemic Myocardium Myocardial Function Reactive Hyperemia Ischemic Area Tissue Pressure 

Fortlaufende Registrierung der lokalen Myokardfunktion beim normalen un ischämischen Myokard

Zusammenfassung

An narkotisierten, thorakotomierten Hunden werden Experimente beschrieben, in denen mit 2 Methoden der intramyokardiale Druck gemessen wurde. Beide Methoden eignen sich für Langzeitversuche.

Mittels eines Fogarty-Katheters in Verbindung mit einem normalen Druckaufnehmer kann der intramyokardiale Druck gemessen werden. Mit dieser Methode wird ein Druckgradient von epikardialen zu endokardialen Muskelschichten demonstriert.

Einführung von Katheter-Tipmanometern in das Myokard führt nur zu geringen Verletzungen. Diese Methode erlaubt die Bestimmung des systolischen und enddiastolischen Gewebsdruckes zusammen mit dem dp/dtmax und dp/dtmin. Messungen dieser Parameter wurden im normalen und im ischämischen Myokard durchgeführt.

In den ischämischen Arealen fallen alle Meßgrößen ab, während in den nicht ischämischen Gebieten alle Meßgrößen ansteigen. Das demonstriert eine Überaktivität der normalen Myokardanteile, die den Verlust der Myokardfunktion ischämischer Bereiche kompensiert. Die Gesamtfunktion des Herzens als Pumpe bleibt nahezu unbeeinflußt. Nach Freigabe der Koronarligatur kehren die negativen Veränderungen im Ischämiebereich schnell zurück, ja sie überschreiten sogar während der Phase der aktiven Hyperämie die Ausgangswerte.

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References

  1. 1.
    Arnold, G., F. Kosche, E. Miessner, A. Neitzert, W. Lochner, Pflügers Arch.299, 339 (1968).CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Armour, J. A., W. C. Randall, Am. J. Physiol.220, 1833 (1971).PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Baird, R. J., R. T. Manktelow, P. A. Shah, E. M. Ameli, J. Thorac. Cardiovasc. Surg.59, 810 (1970).PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Baird, R. J., F. M. Ameli, J. Thorac. Cardiovasc. Surg.62, 87 (1971).PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Baird, R. J., M. M. Goldbach, A. de la Roche, J. Thorac. Cardiovasc. Surg.64, 635 (1972).PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Baird, R. J., R. T. Manktelow, W. J. Cohoon, W. G. Williams, E. H. Spratt, Ann. Surg.168, 780 (1968).Google Scholar
  7. 7.
    Becker, L. C., N. J. Fortuin, B. Pitt, Circulation Res28, 263 (1971).PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Covell, J. W., C. A. Chidsey, E. Braunwald, Circulation Res.19, 51 (1966).Google Scholar
  9. 9.
    Dieudonné, J. M., Am. J. Physiol.213, 101 (1967).PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Dieudonné, J. M., Am. J. Physiol.213, 107 (1967).PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Driscol, T. E., R. W. Eckstein, Circulation Res20, 485 (1967).PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    D'Silva, J. L., D. Mendel, M. C. Winterton, Am. J. Physiol.295, 10 (1963).Google Scholar
  13. 13.
    Gazes, P. C., J. A. Richardson, E. F. Woods, Circulation,19, 657 (1959).PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Hayashi, K. D., A. J. Moss, P. N. Yu, Circulation40, 473 (1969).PubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Heikkilä, J., S. Tabakin, P. G. Hugenholtz, Cardiovascular Res.6, 516 (1972).Google Scholar
  16. 16.
    Herzberg, R. M., R. Rubio, R. M. Berne, Am. J. Physiol.210, 169 (1966).PubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Hirzel, H. O., W. Meier, H. Mehmel, H. P. Krayenbühl, Coronary Heart Disease. 2nd International Symposium. Editor:Kaltenbach, M. P. Lichtlen, G. Friesinger, p. 156 (Stuttgart 1973).Google Scholar
  18. 18.
    Hood, W. B., B. McCarthy, B. Lown, Circulation Res.21, 191 (1967).PubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Joyce, E. E., D. E. Gregg, Am. J. Physiol.213, 64 (1967).PubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Kirk, E. S., C. R. Honig, Am. J. Physiol.207, 361 (1964).PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Kreuzer, H., W. Schoeppe, Pflügers Arch.278, 181 (1963).CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Kreuzer, H., W. Schoeppe, Pflügers Arch.278, 199 (1963).CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Kreuzer, H., W. Schoeppe, Pflügers Arch.278, 209 (1963).CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    McDonald, L., C. Baker, C. Brau, A. McDonald, N. Restieaux, Lancet1969, II, 1021.Google Scholar
  25. 25.
    Van der Meer, J. J., R. S. Renemann, H. Schneider, J. Wieberdink, Cardiovascular Res.4, 132 (1970).Google Scholar
  26. 26.
    Rees, J. R., V. J. Redding, Circulation Res.25, 161 (1969).PubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Spann, J. F., R. A. Buccino, E. H. Buccino, E. H. Sonnenblick, Circulation Res.21, 341 (1967).PubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Spiller, P., R. Erbel, H. Neuenhofen, B. Bostroem, Verh. Dtsch. Ges. Kreislaufforschg.38, 328 (Darmstadt 1972).Google Scholar
  29. 29.
    Schelbert, H. R., J. W. Covell, J. W. Burns, P. R. Maroko, J. Ross, Circulation Res.29, 306 (1971).PubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Scheuer, J., S. W. Stezoski, Circulation Res.23, 510 (1968).Google Scholar
  31. 31.
    Sttaszewska-Barczak, J., L. Ceremuzynski, Clin. Sci.34, 531 (1968).PubMedGoogle Scholar
  32. 32.
    Valori, C., M. Thomas, J. P. Shillingford, Am. J. Cardiol.20, 605 (1967).CrossRefPubMedGoogle Scholar
  33. 33.
    Wollenberger, A., E. G. Krause, L. Shahab, International Symposium on Coronary Circulation and Energetics of the Myocardium. Editor:Marchetti, G., B. Taccardi, p. 200 (Basel 1967).Google Scholar

Copyright information

© Dr. Dietrich Steinkopff Verlag 1976

Authors and Affiliations

  • G. Kober
    • 1
    • 2
  • J. Scholtholt
    • 1
    • 2
  1. 1.Department of Cardiology, Center of Internal MedicineUniversity of Frankfurt/MainFrankfurt/Main-Fechenheim
  2. 2.Department of Biological and Medical Research Cassella Farbwerke Mainkur AGFrankfurt/Main-Fechenheim

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