Basic Research in Cardiology

, Volume 69, Issue 6, pp 597–607 | Cite as

Experimentally induced changes of arterial mean and aortic opening pressure by controlled variation of diastolic augmentation

  • M. Schöttler
  • J. Schaefer
  • H. J. Schwarzkopf
  • R. Wysocki
Article

Summary

In 9 dogs with acutely induced atrio-ventricular block intra-aortic balloon counterpulsation was performed during stepwise increased pacing rates from 60 to 130/min. The effects of a variation in the duration of diastolic augmentation and its timely relationship within diastole on systolic and diastolic aortic pressure and aortic flow were studied.

Maximal elevation of mean diastolic arterial pressure was achieved by holodiastolic augmentation. An abbreviation in the duration of diastolic augmentation reduced the gain in diastolic pressure elevation. During short-lasting bouts of diastolic augmentation there was even a decrease in diastolic mean arterial pressure probably due to a sucking effect of the balloon deflation and may have effects on the coronary and cerebral arterial system.

The lowering of the enddiastolic aortic pressure was most effective if the deflation of the balloon occurs in late diastole and was nearly independent of the duration of the preceding diastolic augmentation.

The amount of decrease in systolic arterial pressure was small and in its extent also independent of the preceding diastolic pressure elevation.

Diastolic pressure increase was rate dependent if diastolic augmentation was holodiastolic. The pressure gain being greatest in low frequency ranges.

Keywords

Arterial Pressure Aortic Pressure Systolic Arterial Pressure Aortic Flow Pace Rate 

Gezielte experimentelle Beeinflussung von diastolischem arteriellem Mitteldruck und Aortenklappenöffnungsdruck durch variierte diastolische Augmentation

Zusammenfassung

Während verschiedener jeweils konstant gehaltener Herzfrequenzen im Bereich von 60 bis 130/min wurden bei 9 Hunden mit experimentellem Herzblock akute Gegenpulsationen durchgeführt. Die Auswirkungen von Augmentationsdauer und zeitlicher Lage des Druckimpulses in der Diastole wurden auf systolischen und enddiastolischen Aortendruck sowie das Schlagvolumen untersucht.

Eine maximale diastolische Mitteldruckerhöhung ist bei holodiastolischer Augmentation zu erzielen. Eine Verkürzung der Druckdauer führt zu deutlicher Erniedrigung des Druckgewinns. Bei kurzen Druckstößen kommt es vereinzelt sogar, zu einer Abnahme des diastolischen Mitteldrucks, als dessen Ursache ein vom frühzeitig deflatierenden Ballon ausgehender Saugeffekt angesehen wird, der sich möglicherweise auch auf die koronaren und zerebralen Geläße auswirken kann. Die Senkung des enddiastolischen Aortendrucks ist bei möglichst spät in der Diastole erfolgender Deflation am größten. Diese Effekte sind weitgehend unabhängig von der vorangehenden Augmentationsdauer.

Die systolische Druckerniedrigung ist gering und scheint in ihrem Ausmaß unabhängig von Augmentationsdauer und zeitlicher Lage des Druckimpulses in der Diastole zu sein. Eine Frequenzabhängigkeit der untersuchten Parameter ist nur hinsichtlich der diastolischen Mitteldruckgewinne bei holodiastolischer Augmentation in niederen Frequenzbereichen gegeben.

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Copyright information

© Dr. Dietrich Steinkopff Verlag 1973

Authors and Affiliations

  • M. Schöttler
    • 1
  • J. Schaefer
    • 1
  • H. J. Schwarzkopf
    • 1
  • R. Wysocki
    • 1
  1. 1.Abteilung für Spezielle KardiologieI. Medizinische Klinik der Christian-Albrecht-Universität KielKiel

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