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The effects of distension of the small intestine on myocardial blood flow in anaesthetised cats: possible relevance to coronary vasospasm

Die hämodynamischen Folgen einer Dünndarmdehnung mit aufblasbarem Ballon wurden an narkotisierten (Chloralose) Katzen untersucht

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Summary

The haemodynamic effects of distending the small intestine (with a balloon in the lumen) were examined in cats anaesthetised with chloralose. Particular attention was paid to blood flow changes in localised areas of the left ventricular wall (as assessed using the heated thermocouple technique). Intestinal distension led to an increase in systemic blood pressure but usually to a reduction in myocardial blood flow; no cardiac dysrhythmias were observed. When the effect of increased systemic (perfusion) pressure on blood flow was eliminated (using partial correlation coefficients) flow then bore a negative relationship to intestinal pressure, probably indicating constriction of the myocardial blood vessles. This may indicate that distension of hollow organs can lead to a visceral-cardiac reflex. The resulting coronary vasospasm might be one cause of pain in certain patients with angina pectoris.

Zusammenfassung

Die regionale Durchblutung des linken Ventrikels, welche mit geheizten Thermosonden gemessen wurde, nahm nach Darmdehnung meistens ab, während der arterielle Blutdruck zunahm. Arrhythmien wurden nicht beobachtet.

Wenn der Effekt der Blutdruckerhöhung auf die Koronardurchblutung durch Anwendung partialer Korrelationskoeffizienten ausgeschaltet wurde, dann wurde eine umgekehrte Relation zwischen Myokarddurchblutung und Intestinaldruck gefunden, welches als eine koronare Vasokonstriktion gedeutet wurde. Es wird gefolgert, daß die Dehnung von Hohlorganen zu einem viscero-kardialen Reflex führe kann. Der resultierende Koronarspasmus könnte eine Ursache des Schmerzes bei Angina-pectoris-Patienten sien.

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Moore, G.E., Parratt, J.R. The effects of distension of the small intestine on myocardial blood flow in anaesthetised cats: possible relevance to coronary vasospasm. Basic Res Cardiol 72, 437–443 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01910407

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01910407

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