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Basic Research in Cardiology

, Volume 77, Issue 6, pp 656–667 | Cite as

Reactive hyperemia following total and subtotal coronary occlusion in the awake dog

  • M. W. Sharon
  • R. J. Bache
Original Contributions

Summary

This study examined the reactive hyperemia following total and subtotal coronary artery occlusions. Studies were carried out in awake dogs with electromagnetic flowmeters and hydraulic occluders on the left circumflex coronary artery; the regional distribution of perfusion was examined with radionuclide-labeled microspheres. Reactive hyperemia following total and subtotal occlusions resulted in similar mean blood flow debt repayments of 451±34% and 492±51%, respectively. However, the distribution of perfusion was markedly different, with the ratio of subendocardial to subepicardial blood flow being 1.77±0.22 after total occlusion and 4.14±0.73 after subtotal occlusion (p<0.01). Further examination of the pattern of perfusion during reactive hyperemia demonstrated a direct relationship between the local blood flow debt and blood flow during the subsequent reactive hyperemia. These data demonstrate that coronary reactive hyperemia does not occur uniformly throughout the distribution of the vascular bed served by the previously occluded artery, but rather is coupled to the degree of hypoperfusion during the preceding occlusion.

Key words

blood flow microspheres myogenic myocardial ischemia vasodilation 

Zusammenfassung

Die reaktive Hyperämie nach totalem und subtotalem Verschluß einer Kranzarterie des Herzens war das Objekt dieser Arbeit. Alle Versuche wurden an nicht narkotisierten Hunden ausgeführt, die elektromagnetische Stromuhren und hydraulische Gefäßklemmen am zirkumflexen Ast der linken Herzkranzarterie trugen. Mit radioaktiven Mikroperlen wurde die regionale Verteilung des Blutflusses untersucht. Die reaktive Hyperämie nach totalem oder subtotalem Verschluß ergab in beiden Fällen eine durchschnittlich gleichartige Wiederdurchblutung von 451±34% beziehungsweise 492±51%, aber bei völlig verschiedener Blutverteilung. Das Verhältnis zwischen subendokardialer und subepikardialer Durchblutung war 1,77±0,22 nach totaler und 4,14±0,73 nach subtotaler Okklusion (p<0,01). Weitere Untersuchung der Blutverteilung ergab einen direkten Zusammenhang zwischen der mangelhaften Durchblutung und dem nachfolgenden Blutfluß während der reaktiven Phase. Damit ist im Versorgungsbereich der abgeklemmten Herzkranzarterie die reaktive Hyperämie kein gleichförmiges Ereignis: Das Durchströmungsmuster ist abhängig vom Grad des Blutmangels während des voraufgehenden Gefäßverschlusses.

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Copyright information

© Dr. Dietrich Steinkopff Verlag 1982

Authors and Affiliations

  • M. W. Sharon
    • 1
  • R. J. Bache
    • 1
  1. 1.Department of Medicine (Cardiovascular Division)University of Minnesota Medical SchoolMinneapolisU.S.A.

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