Summary
Myocardial oxygen consumption indices that are frequently applied to man such as tension-time index (TTI), pressure-rate product (P·HR) and triple product (TP) have not been fully validated so far. These easily obtainable indices and a modified TTI\((\overline P \cdot \sqrt {HR} )\), therefore, were examined in 10 closed-chest dogs with very broad variations of hemodynamics and oxygen consumption (3–36 ml/min·100 g) analyzing 162 steady states. Myocardial blood flow was directly measured by a differential pressure coronary sinus catheter.\(M\dot VO_2 \) was varied by administration of catecholamines and other inotropic drugs, atropine, beta-blocking agents and hypo- and hypervolemia. Over a wide range of hemodynamic states, correlations with directly measured\(M\dot VO_2 \) of TTI (r=0.63), P·HR (r=0.87), TP (r=0.65) and\(\overline P \cdot \sqrt {HR} \) (r=0.80) are not satisfactory due to neglect of contractility and cardiac volumes by these terms. Better correlations are obtained when relating these indices to\(M\dot VO_2 \) under different inotropic states. At normal and moderately increased contractility, correlations with\(M\dot VO_2 \) rose as follows: TTI (r=0.96), P·HR (r=0.91), TP (r=0.96) and\(\overline P \cdot \sqrt {HR} \) (r=0.94). Significant rises in correlation are due to the close relationship between peak pressure and dP/dtmax at only moderately increased contraction velocity. Correlation differences within this inotropic range must be related to incorporation or neglect of ejection time as a partial determinant of\(M\dot VO_2 \). At markedly increased contractility, results for these indices, however, are in part very poor: TTI (r=0.40), P·HR (r=0.81), TP (r=0.38) and\(\overline P \cdot \sqrt {HR} \) (r=0.76). Within this inotropic state neglect of dP/dtmax as a major determinant of\(M\dot VO_2 \) and the inverse relationship between ejection time and dP/dtmax mainly account for these correlation shifts. It is concluded that non-invasively obtainable indices, currently in use, are no reliable predictors of actual overall\(M\dot VO_2 \) of the left ventricle if the contractile state of the myocardium is not checked invasively before. The broad variability of the relation of the energy demand of velocity of tension development to maintenance of systolic wall tension is not sufficiently considered by these terms. Appropriate caution, therefore, is necessary when applying those indirect indices of\(M\dot VO_2 \) to humans.
Zusammenfassung
Indirekte Formeln zur Abschätzung des myokardialen Sauerstoffbedarfs wie Tension-Time-Index, Pressure-Rate-Product und Triple Product kommen experimentell und klinisch häufig zur Anwendung. Diese weitgehend nicht invasiven und in Bedside-Untersuchungstechnik bestimmbaren Indizes entbehren bislang einer experimentellen Validisierung an einem ausreichend großen Versuchskollektiv mit maximaler Variation der beteiligten Größen.
An 10 intakten Hunden wurden alle sogenannten klinischen O2-Verbrauchs-parameter einschließlich eines modifizierten Tension-Time-Index (systolischer Mitteldruck mal Wurzel aus Herzfrequenz) in 162 Steady-states kritisch überprüft. Die Koronardurchblutung wurde mit einem Druckdifferenzkatheter im Sinus coronarius genessen. Hämodynamik- und O2-Verbrauchsvariationen (3–36 ml/min ·100 g) erfolgten durch Beta-Stimulation, Atropin, Noradrenalin, Beta-Blocker sowie Volumenbelastung und fraktionierte Entblutung.
Die Korrelationen der einfachen Formeln mit dem direkt gemessenen O2-Verbrauch waren im Gesamtkollektiv nicht zufriedenstellend: TTI (r=0,63), P×HF (r=0,87), TP (r=0,65) und\(\overline P \times \sqrt {HF} \) (r=0,80). Bessere Ergebnisse wurden bei Auftrennung der Meßdaten in zwei Teilkollektive unterschiedlichen Inotropiezustandes erzielt: Bei normaler bis leicht erhöhter Kontraktionsgeschwindigkeit gab es signifikante Korrelationsanstiege für alle Indizes: TTI (r=0,96), P×HF (r=0,91), TP (r=0,96) und\(\overline P \times \sqrt {HF} \) (r=0,94). Diese auffallende Verbesserung muß auf die enge Proportionalbeziehung zwischen dem Druck und der maximalen Druckanstiegsgeschwindigkeit in dieser Inotropiegruppe zurückgeführt werden. Die direkte Einbeziehung der Auswurfzeit als Teildeterminante des O2-Verbrauchs erklärt die besseren Korrelationen beim Tension-Time-Index und beim Triple Product. Unter stark positiver Inotropiestimulation mit ausgeprägter Erhöhung der Kontraktionsgeschwindigkeit verlieren TTI (r=0,40) und TP (r=0,38) ihre Zuordnung zum O2-Verbrauch vollständig, während sie bei P×HF (r=0,81) und\(\overline P \times \sqrt {HF} \) (r=0,76) erhalten bleibt. Hauptursache ist die Nichtberücksichtigung der nur invasiv erhältlichen Inotropiemeßgröße dP/dtmax, die zu der Auswurfzeit in einer inversen Beziehung steht und die die Höhe des tatsächlichen O2-Verbrauchs unter diesen Bedingungen weitgehend bestimmt.
Zusammenfassend kann festgestellt werden, daß sogenannte nichtinvasive einfache Formeln ohne Kenntnis des Inotropiezustandes keine zuverlässigen Indizes des myokardialen O2-Verbrauchs sind. Kontraktilität, Herzvolumina sowie die große Variabilität des Verhältnisses von Entwicklungsgeschwindigkeit zu Erhaltung der systolischen Wandspannung werden nicht ausreichend berücksichtigt. Vorsicht und kritische Zurückhaltung sind daher bei Anwendung solcher Formeln und insbesondere bei der Interpretation damit gewonnener Ergebnisse geboten.
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References
Baller, D., H. J. Bretschneider, G. Hellige: Validity of myocardial oxygen consumption parameters. Clin. Cardiol.2, 317 (1979).
Bretschneider, H. J., L. A. Cott, G. Hellige, I. Hensel, D. Kettler, J. Martel: A new haemodynamic parameter consisting of 5 additive determinants for estimation of the O2-consumption of the left ventricle, p. 663. Proc. Internat. Union Physiol. Sci. IX. XXV. Internat. Congr. Munich (1971).
Goldstein, R. E., S. E. Epstein: The use of indirect indices of myocardial oxygen consumption in evaluating Angina Pectoris. Chest.63, 302 (1973).
Amsterdam, E. A., I. L. Hughes, A. N. De Maria, R. Zelis, D. T. Mason: Indirect assessment of myocardial oxygen consumption in the evaluation of mechanisms and therapy of angina pectoris. Amer. J. Cardiol.33, 737 (1974).
Kitamura, K., C. R. Jorgensen, F. L. Gobel, H. L. Taylor, Y. Wang: Hemodynamic correlates of myocardial oxygen consumption during upright exercise. J. appl. Physiol.32, 516 (1972).
Nelson, R. R., F. L. Gobel, C. R. Jorgensen, K. Wang, Y. Wang, H. L. Taylor: Hemodynamic predictors of myocardial oxygen consumption during static and dynamic exercise. Circulation50, 1179 (1974).
Hensel, I., H. J. Bretschneider: Pitot-Rohr-Katheter für die fortlaufende Messung der Koronar- und Nierendurchblutung im Tierexperiment. Arch. Kreisl.-Forsch.62, 249 (1970).
Hellige, G.: Recording of ventricular pressure by conventional catheter manometer systems. I. Minimal requirements of blood pressure recording systems and estimation of frequency response characteristics. Basic Res. Cardiol.71, 319 (1976).
Hellige, G.: II. Efficiency of several combinations of conventional catheters, modern transducers and catheter-flush systems. Basic Res. Cardiol.71, 389 (1976).
Sigmund-Duchanova, H., D. Baller, H. J. Bretschneider, H. Prennschütz-Schützenau, K. H. Piesker, H. Vennebusch, H. Zipfel, G. Hellige: Experimental validation of methods for the measurement of coronary sinus blood flow in man. Basic Res. Cardiol.74, 277 (1979).
Vennebusch, H., G. Hellige, H. Prennschütz-Schützenau, H. Sigmund-Duchanova, H. J. Bretschneider: Validity of oxygen saturation and content determinations with various modern instruments. Z. Kardiol.67, 139 (1978).
Lendrum, B., H. Feinberg, L. N. Katz: The oxygen consumed and pressure developed by the dog's left ventricle at different enddiastolic columes. Acta cardiol. (Brux.)16, 487 (1961).
Sarnoff, S. J., E. Braunwald, G. H. Welch, R. B. Case, W. N. Stainsby, R. Macruz: Hemodynamic determinants of oxygen consumption of the heart with special reference to the tension time index. Amer. J. Physiol.192, 148 (1958).
Bretschneider, H. J.: Aktuelle Probleme der Koronardurchblutung und des Myocardstoffwechsels. Regensburg. Jb. ärztl. Fortbild.XV, 1, 1 (1967).
Robinson, B. F.: Relation of heart rate and systolic blood pressure to the onset of pain in angina pectoris. Circulation35, 1073 (1967).
Neill, W. A., H. J. Levine, R. J. Wagman, R. Gorlin: Left ventricular oxygen utilization in intact dogs: effect of systemic hemodynamic factors. Circulat. Res.12, 163 (1963).
Katz, L. N., H. Feinberg: The relation of cardiac effort to myocardial oxygen consumption and coronary flow. Circulat. Res.6, 656 (1958).
Antic, R., L. J. Hirsch, L. N. Katz: The factors controlling myocardial oxygen consumption per stroke and per minute. Acta Cardiol.20, 309 (1965).
Heiss, H. W., I. Hensel, D. Kettler, M. Tauchert H. J. Bretschneider: Über den Anteil des Koronarsinus-Ausflusses an der Myokarddurchblutung des linken Ventrikels. Z. Kardiologie62, 593 (1973).
Piesker, K. H., G. Hellige: A combined ultrasonic doppler and differential pressure catheter for coronary sinus blood flow measurements in closed chest animals. Pflügers Arch., Suppl.373, R 20 (1978).
Gleason, W. L., E. Braunwald: Studies on the first derivative of the ventricular pressure pulse in man. J. Clin. Invest.41, 80 (1962).
Bretschneider, H. J.: Die hämodynamischen Determinanten des myocardialen Sauerstoffverbrauchs. In: Dengler, H. J. (ed.): Die therapeutische Anwendung β-sympathikolytischer Stoffe 45–60 (Stuttgart-New York 1972).
Buckberg, G. D., D. E. Fixler, J. P. Archie, J. I. E. Hoffman: Experimental Subendocardial Ischemia in Dogs with Normal coronary Arteries. Circulat. Res.30, 67 (1972).
Hoffman, J. I. E., G. D. Buckberg: The myocardial supply: demand ratio — A critical review. Amer. J. Cardiol.41, 327 (1978).
Baller, D., W. Jonas, H. Sigmund-Duchanova, H. Prennschütz-Schützenau, J. Zipfel, G. Hellige: Examination of the validity of the DPTI as an estimate of myocardial oxygen supply with special refence to the DPTI/TTI ratio. Basic Res. Cardiol.73, 595 (1978).
Baller, D., H. Sigmund-Duchanova, J. Zipfel, G. Hellige: Prediction of myocardial blood flow by DPTI and prediction of the adequacy of myocardial O2 supply by the DPTI/STTI ratio under maximal coronary dilation. Basic Res. Cardiol.74, 378 (1979).
Krasnow, N., E. L. Rolett, P. Yurchak, W. B. Hood, Jr., R. Gorlin: Isoproterenol and cardiovascular performance. Am. J. Med.37, 514 (1964).
Baller, D., F. B. M. Ensink, H. Sigmund-Duchanova, J. Zipfel, G. Hellige: The DPTI/STTI Ratio as an Estimate of the Myocardial Oxygen Supply/Demand Ratio. Thorac. cardiovasc. Surgeon27, 104 (1979).
Lepeschkin, E.: Das Elektrokardiogramm — Ein Handbuch für Theorie und Praxis, 3. Aufl. Steinkopff (Dresden 1957).
Sonnenblick, E. H., J. Ross, E. Braunwald: Oxygen consumption of the heart. Amer. J. Cardiol.22, 328 (1968).
Braunwald, E.: Control of myocardial oxygen consumption. Amer. J. Cardiol.27, 416 (1971).
Bretschneider, H. J., G. Hellige, I. Hensel, J. Martel, D. Kettler: Korrelationen des endsystolischen Ventrikel-Volumens pro Gewichtseinheit (ESV/100 g) zu Potenzfunktionen des arteriellen Druckes (P) und der ventrikulären Druckanstiegsgeschwindigkeit (dp/dtmax). Verh. Dtsch. Ges. Kreisl.-Forsch.38, 233 (1972).
Baller, D., H. Schenk, B. E. Strauer, G. Hellige: Myocardial oxygen consumption indices in man. Clin. Cardiol.3, 116–122 (1980).
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With 6 figures and 1 table
Supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft, SFB 89, Kardiologie, Göttingen
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Baller, D., Bretschneider, H.J. & Hellige, G. A critical look at currently used indirect indices of myocardial oxygen consumption. Basic Res Cardiol 76, 163–181 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01907955
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01907955