Summary
210 male patients with myocardial infarction, functional cardiovascular diseases, and angina pectoris hospitalized in the course of a cardiac rehabilitation program had been studied. Missing data in some anthropometric variables reduced the sample to 199 patients. The body of data included various anthropometric variables and indices, parameters of the circulatory and respiratory systems, biochemical measures, personality questionnaires, and information about the psychosocial background. In order to replicate the findings a sample of 100 students was studied, too.
The measures and indices of body type are influenced by age, which leads to age—dependent spurious correlations between body type and other variables if this dependency is not corrected. Different statistical approaches proved the superiority of a factor-analytic typisation based on a “body-breadth” and “body-size” factor. There is a low correlation between body type and disposition for certain diseases showing that patients with “athletic” or “pycnic” body build suffer preferably from coronary infarction. Significant differences between body types exist for blood pressure, physical fitness, several psychosocial data, and the number of previous courses of treatment. Correlations of body type with personality dimensions and bodily complaints did not occur.
Zusammenfassung
Im Rahmen eines stationären Heilverfahrens wurden 210 männliche Patienten (Herzinfarkt, funktionelle Herz-Kreislauf-Störungen, Angina pectoris) untersucht, von denen 199 zur weiteren Auswertung herangezogen wurden, da von 11 Patienten nicht alle Körperbaumessungen vorlagen. Die Datenerhebung umfaßte zahlreiche anthropometrische Variablen und Indizes, kreislauf- und atemphysiologische Parameter, klinisch-chemische Befunde, Persönlichkeitstests und psychosoziale Daten. Vergleichbare Untersuchungen wurden, zwecks Reproduzierbarkeit, an 100 männlichen Studenten vorgenommen.
Alle Körperbaumaße und Indizes unterliegen einem starken Alterseinfluß, der bei Nichtberücksichtigung zu altersbedingten Scheinkorrelationen zwischen Körperbau und anderen Variablenbereichen führen kann. Verschiedene Typisierungsversuche zeigten die Überlegenheit einer auf faktorenanalytischem Wege vorgenommenen Typisierung nach dem “Fülle-” und “Größenfaktor”.
Es besteht ein lockerer Zusammenhang zwischen Körperbautyp und Krankheitsdisposition, wobei Infarktpatienten häufiger “athletisch” und “pyknisch” gebaut sind. Signifikante Unterschiede zwischen den Körperbautypen ergeben sich für den Blutdruck, die körperliche Leistungsfähigkeit, einige psychosoziale Daten und der Zuweisung zu heilverfahren. Keine Zusammenhänge ließen sich für Persönlichkeitsmerkmale und körperliche Beschwerden nachweisen.
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Myrtek, M., König, K. Ergebnisse physiologischer und psychologischer Untersuchungen bei verschiedenen Körperbautypen. Basic Res Cardiol 72, 584–604 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01907039
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