Summary
From 1977 to 1984 esophageal resection and reconstruction by stomach due to squamous cell cancer of the esophagus was carried out by an abdomino-thoracic approach in 53 (A) and through a left-transthoracic approach in 57 (B) patients. Localisation and safety margins were practically identical: median orally A=24, B=29 mm, aborally A=71, B=49 mm. The overall lethality is significantly different: A=41.5%, B=22.8%. Without preoperative radiation or chemotherapy the mortality reaches in group A 39.5% and B 19.0%. Leakage rate in both groups is still high (A=20.8%, B=8.8%). However, the lethal respiratory insufficiency rate dropped from 15% (A) to 5 % (B).
Zusammenfassung
Von 1977 bis 1984 wurde bei 110 Patienten wegen eines intrathorakalen Plattenepithelcarcinoms der Speiseröhre entweder von einem abdominothorakalen (A,n = 53) oder von einem links-thorakalen (B,n = 57) Zugang aus der Oesophagus reseziert und durch Magen ersetzt. Tumorlokalisation und Distanz zum Resektionsrand (mittel oral A= 24, B = 29 mm, aboral A= 71, B = 59 mm) sind praktisch identisch. Die Letalität ist signifikant verschieden (A=41,5%, B=22,8%). Ohne präoperative Bestrahlung oder Chemotherapie beträgt sie in Gruppe A 39,5% und B 19,0%. Die Nahtinsuffizienzrate sank von 20,8% (A) auf 8,8% (B), die Rate letaler Ateminsuffizienz von 15% (A) auf 5% (B).
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Husemann, B. 22. Vorteile der links-thorakalen Mageninterposition nach Oesophagusresektion wegen Carcinom. Langenbecks Arch Chiv 366, 153–155 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836622
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836622