Skip to main content

Advertisement

Log in

20. Therapie der rezidivierenden Oesophagitis nach erfolgloser Fundoplicatio mit distaler Magenresektion und Roux-en-Y-Ableitung (DMRY)

Gastric resection with roux-en-Y reconstruction (GRYR) in the treatment of recurrent esophagitis (RE) after fundoplication

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • I. Hauptthemen mit Diskussion C. Oesophagus
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

8 patients (3 women and 5 men, mean age 65 years) with RE (from gr I to gr III according to Savary and Miller) after Nissen fundoplication were treated with GRYR. After a follow-up of 3 months to 3.5 years, 4 patients were totally symptomfree (Visick 1). 3 patients had occasional mild symptoms consisting of nausea and vomiting, but no heartburn or dysphagia. One patient, however, had moderate refluxrelated symptoms with heartburn and dysphagia. Esophagitis was endoscopically totally healed in 7 patients. However, 1 patient, having preoperatively a gr II esophagitis, had progression to gr III with development of Barrett's esophagus. It is concluded that GRYR is a useful procedure in the management of RE after unsuccessful fundoplication. We recommend it as operation of choice in patients where the anatomic situation in the cardia turns out to be difficult at relaparotomy.

Zusammenfassung

8 Patienten (3 Frauen und 5 Männer, Durchschnittsalter 65 Jahre) mit RE nach Fundoplicatio (GR. I bis GR. III nach Savary and Miller) wurden mit DMRY behandelt. Nach einer Beobachtungsperiode von 3 Monaten bis 3,5 Jahren waren 4 Patienten völlig symptomfrei (Visick 1). 3 Patienten hatten leichte Symptome (Nausea und Erbrechen), aber kein Sodbrennen oder Dysphagie. Die Oesophagitis war endoskopisch geheilt bei 7 Patienten. 1 Patientin, die präoperativ Gr. II Oesophagitis hatte, zeigte Progression zu Gr. III Oesophagitis mit Entwicklung von sog. Barrett-Oesophagus. Zusammenfassend kann man konstatieren, daß DMRY eine brauchbare Operation in der Therapie der RE nach erfolglosen Fundoplicatio ist. Wir empfehlen sie als Operation der Wahl in Situationen, wo die anatomischen Umstände im Kardiabereich bei Relaparatomie schwierig sind.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Salo, J.A., Kivilaakso, E. 20. Therapie der rezidivierenden Oesophagitis nach erfolgloser Fundoplicatio mit distaler Magenresektion und Roux-en-Y-Ableitung (DMRY). Langenbecks Arch Chiv 366, 149 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836620

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836620

Key words

Schlüsselwörter

Navigation