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18. Die Rekonstruktion des Oesophagus und Hypopharynx durch das freie Jejunum-Interponat

Primary reconstruction of the esophagus and hypopharynx using the free jejunum-transfer

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • I. Hauptthemen mit Diskussion C. Oesophagus
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Summary

Beside conventional procedures the hypopharyngeal and esophageal reconstruction using a free jejunum-transfer represents an additional method for primary reconstruction of the hypopharynx and esophagus. Out of 48 free jejunum-transfers 16 were used for bridging an hypopharyngeal or esophageal defect, 32 as a patch for reconstruction of the oral cavity. In 7 patients a hypopharynx carcinoma was resected, in 6 cases the cervical esophagus was infiltrated by carcinoma. 3 patients suffered from an esophageal stenosis caused by corrosion after acid ingestion. 11 free grafts healed without any complications. In 2 cases the jejunum was removed because of necrosis. In 3 cases fistulation from the lower anastomosis was observed. Free, microvascular jejunum-transfer using physiological graft material not only seems to be advantageous for tolerance to radiation but is also a one step surgical procedure.

Zusammenfassung

Die primäre Rekonstruktion des Hypopharynx und Oesophagus durch das freie Jejunum-Interponat stellt neben konventionellen Methoden eine zusätzliche Moglichkeit der Passagerekonstruktion dar. Von 48 freien Jejunum-Transfers wurden 32 als Patch zu Mundboden- und 16 Interponate zur Passagerekonstruktion verwendet. In 7 Fällen lag ein Hypopharynx- in 6 Fällen ein Oesophagus-Carcinom vor. 3 Patienten litten unter einer Korrosionsstenose des Oesophagus. 11 Interponate heilten komplikationslos ein. In 2 Fallen kam es zu einer Nekrose des Interponats, bei 3 Patienten wurde eine Fistel im distalen Anastomosenbereich gesehen. Der Vorteil des freien, mikrochirurgisch vascularisierten Jejunum-Interponats liegt in der Bestrahlungstoleranz sowie in der Einseitigkeit des operativen Eingriffs, durch welche eine physiologische Passagerekonstruktion ermöglicht wird.

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Literatur

  1. Ancona E (1981) Gastrointestinal microsurgery: colonic and jejunal autotransplants for cervical esophagoplasty. Int Surg 66:39–40

    PubMed  Google Scholar 

  2. Denecke HJ (1980) Die oro-rhinolaryngologischen Operationen im Mund- and Halsbereich. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  3. Flynn MB, Acland RD (1979) Free intestinal autografts for reconstruction following pharyngolaryngo-esophagectomy. Surg Gynecol Obstet 149:858–862

    PubMed  Google Scholar 

  4. Gluckmann JL, McDonough J, Donegan JO (1982) The role of the free jejunal graft in reconstruction of the pharynx and cervical esophagus. Head Neck Surg 4:360–369

    PubMed  Google Scholar 

  5. Hueston JT, McConnchie IH (1968) A compound pectoral flap. Aust NZ J Surg 38:61–68

    Google Scholar 

  6. Iskecelli OK (1962) The use of free jejunal segments in the rekonstruction of cervical esophageal defects. Surgery 51:496–502

    Google Scholar 

  7. Nakayama K, Yamamoto K, Tamiya T, Makino H, Odaka M, Ohwada M, Takahashi H (1964) Experience with free autografts of the bowel with a new venous anastomosis apparatus. Surgery 85:796–802

    Google Scholar 

  8. Seidenberg B, Rosenak SS, Hurwitt ES, Som ML (1959) Immediate reconstruction of the cervical esophagus by a revascularized isolated jejunal segment. Ann Surg 149:162–171

    PubMed  Google Scholar 

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Tizian, C., Berger, A., Schulz-Coulon, H.J. et al. 18. Die Rekonstruktion des Oesophagus und Hypopharynx durch das freie Jejunum-Interponat. Langenbecks Arch Chiv 366, 139–143 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836618

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836618

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