Summary
The different extra- and intrathyroid origin of hyperthyroidism, the advantages of the surgical procedure and the criteria for the extent of thyroid resection determine the operative tactics. For both forms of hyperthyroidism we recommend a rather extended resection of the diseased thyroid gland in order to prevent recurrent hyperthyroidism and recurrent thyroid growth as well. These recurrences require subtotal thyroidectomy for Graves' disease, monolateral partial lobectomy for a so-called toxic adenoma and bilateral partial lobectomy for toxic multi-nodular goiters. With these procedures lesions of the recurrent nerves and parathyroid glands can be prevented.
Zusammenfassung
Für die Strategie sind die klinischen Formen, die Vorteile der Operation und die Kriterien für das Ausmaß der Resektion maßgebend. Für beide Hyperthyreose-Formen, extra- wie intrathyreoidalen Ursprungs empfehlen wir eine weitgehende Resektion der kranken Schilddrüse, um sowohl das Hyperthyreose- wie auch das Strumarezidiv zu verhüten. Der Vorschlag (subtotale Thyreoidektomie beim M. Basedow, unilaterale partielle Lobektomie beim sog. toxischen Adenom und bilaterale partielle Lobektomie beim hyperthyreoten Knotenkropf) läßt die Grenzen der Radikalität zur Schonung der Nn. recurrentes und Epithelkörperchen erkennen.
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Berchtold, R., Studer, H. & Teuscher, J. 5. Operationsstrategie bei Schilddrüsen-Autonomie und Basedow-Hyperthyreose. Langenbecks Arch Chiv 366, 51–54 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836605
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836605