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Vaginal microbiological flora and sexually transmitted diseases in women with recurrent or current vulvovaginal candidiasis

Vaginale Flora und venerische Erkrankungen bei Frauen mit rezidivierender oder akuter vulvovaginaler Kandidose

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Summary

A history of recurrent vulvovaginal candidiasis (RVVC) was reported by 102 women, while current vulvovaginal candidiasis (VVC) was diagnosed in 83 of the same 996 women. They had all attended two family planning and one youth clinic, respectively. Two women, without RVVC or VVC, matched for age for each case of RVVC, were selected as a comparison group (COMP). Recurrent, but not current VVC, was associated with a history of sexually transmitted disease. Those with current, but not with recurrent, VVC had significantly more often genital warts and bacteriuria (> 105 bacteria/ml), but significantly less often bacterial vaginosis than the COMP women. Both VVC and RVVC were inversely correlated to a vaginal flora change with a mixed anaerobic vaginal flora. Those with VVC had a greater number of lactobacilli on vaginal cultures, than those with RVVC and the women in the COMP group. VVC and a history of RVVC both occurred more frequently in women with a lactobacilli-predominated vaginal flora, as compared with those with a flora change with a mixture of anaerobic and facultative anaerobic bacteria.

Zusammenfassung

In einer Gruppe von insgesamt 996 Frauen wurde in 102 Fällen eine rezidivierende und in 83 Fällen eine akute vulvovaginale Kandidose diagnostiziert. Alle Frauen hatten zwei Familienplanungskliniken und eine Klinik für Jugendmedizin aufgesucht. Zwei altersgleiche Frauen ohne rezidivierende oder aktuelle vulvovaginale Kandidose wurden für jeden Fall von rezidivierender Kandidose als Kontrollen in die Vergleichsgruppe aufgenommen. Eine Assoziation zu venerischen Krankheiten ergab sich für die rezidivierende aber nicht für die aktuelle Kandidosc. Genitale Warzen und Bakteriurie (> 105 Bakterien/ml) fanden sich im Vergleich zu den Kontrollen signifikant häufiger bei Frauen mit aktueller, aber nicht bei den Frauen mit rezidivierender Kandidose. Zwischen beiden Formen der Kandidose fand sich eine inverse Beziehung zu Veränderungen der vaginalen Flora zu gemischter anaerober Flora. Frauen mit akuter vulvovaginaler Kandidose hatten in den Scheidenkulturen eine größere Zahl an Laktobazillen als Frauen mit rezidivierender Kandidose und Frauen der Vergleichsgruppe. Sowohl die aktuelle Kandidose als auch eine Vorgeschichte von rezidivierender vulvovaginaler Kandidose waren bei Frauen mit einer von Laktobazillen bestimmten Vaginalflora häufiger zu finden als bei Frauen, bei denen sich eine veränderte Mischflora aus anaeroben und fakultativ anaeroben Bakterien eingestellt hatte.

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References

  1. Reed, B. D. Risk factors for Candida vulvovaginitis. Obstet. Gynecol. Surv. 47 (1992) 551–560.

    PubMed  Google Scholar 

  2. Sjöberg, I., Grahn, E., Håkansson, S., Holm, S. E. Influence of phenoxymethylpenicillin on the vaginal ecosystem. Gynecol. Obstet. Invest. 33 (1992) 42–46.

    PubMed  Google Scholar 

  3. Mårdh, P.-A., Soltesz, L. V. In vitro interactions between lactobacilli and other microorganisms occurring in the vaginal flora. Scand. J. Inf. Dis. 40 (Suppl.) (1983) 47–51.

    Google Scholar 

  4. Spinillo, A., Caratta, L., Pizzoli, G., Lombardi, G., Cavanna, C., Michelone, G., Guaschino, S. Recurrent vaginal candidasis. Results of a cohort study of sexual transmission and intestinal reservoir. J. Reprod. Med. 37 (1992) 343–347.

    PubMed  Google Scholar 

  5. Milsom, I., Forssman, L. Repeated candidasis: reinfection or recrudescence? A review. Am. J. Obstet. Gynecol. 152 (1985) 956–959.

    PubMed  Google Scholar 

  6. Horowitz, B. J., Edelstein, S. W., Lippman, L. Sexual transmission of Candida. Obstet. Gynecol. 69 (1987) 883–886.

    PubMed  Google Scholar 

  7. Spinillo, A., Pizzoli, G., Colonna, L., Nicola, S., De Seta, F., Guaschino, S. Epidemiologic characteristics of women with idiopathic recurrent vulvovaginal candidiasis. Obstet. Gynecol. 81 (1993) 721–727.

    PubMed  Google Scholar 

  8. Sobel, J. D. Candidal vulvovaginitis. Clin. Obstet. Gynecol. 36 (1993) 153–165.

    PubMed  Google Scholar 

  9. Hart, G. Factors associated with trichomoniasis, candidiasis and bacterial vaginosis. Int. J. STD AIDS 4 (1993) 21–25.

    PubMed  Google Scholar 

  10. Holdeman, L. V., Cato, E. P., Moore, W. E. C. Anaerobe laboratory manual (4th ed.). Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg 1977.

    Google Scholar 

  11. Holst, E., Svensson, L., Skarin, A., Weström, L., Mårdh, P.-A. Vaginal colonization withGardnerella vaginalis and anaerobic curved rods. In:Mårdh, P.-A., Taylor-Robinson, D. (eds.): Bacterial vaginosis. Almquist & Wiksell International, Stockholm 1984, pp. 147–152.

    Google Scholar 

  12. Hellberg, D., Sikström, B., Nilsson, S., Mårdh, P.-A.: Comparison of sexual and other risk factors in women with cervical human papillomavirus infection and genital warts: Genitourin. Med. (1995) (in press).

  13. Mårdh, P.-A., Elbagir, A. N., Stenberg, K. Use of blocking reagent to confirm enzyme immunoassay results in chlamydial conjunctivitis. Eur. J. Clin. Microbiol. Infect. Dis. 9 (1990) 292–293.

    PubMed  Google Scholar 

  14. SAS Institute Inc. JMP, Statistics for the Apple Macintosh. Cary, USA 1994.

    Google Scholar 

  15. Hart, G. Risk profiles and epidemiologic interrelationships of sexually transmitted diseases. Sex. Transm. Dis. 20 (1993) 126–136.

    PubMed  Google Scholar 

  16. Krogh von, G. Genitoanal papillomavirus infection: diagnostic and therapeutic objectives in the light of current epidemiological observations. Int. J. STD AIDS 2 (1991) 391–404.

    PubMed  Google Scholar 

  17. Moi, H. Prevalence of bacterial vaginosis and its association with genital infections, inflammation, and contraceptive methods in women attending sexually transmitted disease and primary health clinics. Int. J. STD AIDS 1 (1990) 1–16.

    Google Scholar 

  18. Biswas, M. K. Bacterial vaginosis. Clin. Obstet. Gynecol. 36 (1993) 166–176.

    PubMed  Google Scholar 

  19. Fredricsson, B., Englund, K., Weintraub, L., Ölund, A., Nord, C.-E. Bacterial vaginosis is not a simple ecological disorder. Gynecol. Obstet. Invest. 28 (1989) 156–160.

    PubMed  Google Scholar 

  20. Odds, F. C. Candida and candidosis (2nd ed.) Bailliere Tindall, London 1988, chapters 7,8,11.

    Google Scholar 

  21. Sobel, J. D., Myers, P. G., Kaye, D., Levison, M. E. Adherence ofCandida albicans to human vaginal and buccal epithelial cells. J. Infect. Dis. 143 (1981) 76–83.

    PubMed  Google Scholar 

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Zdolsek, B., Hellberg, D., Nilsson, S. et al. Vaginal microbiological flora and sexually transmitted diseases in women with recurrent or current vulvovaginal candidiasis. Infection 23, 81–84 (1995). https://doi.org/10.1007/BF01833870

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