Langenbecks Archiv für Chirurgie

, Volume 364, Issue 1, pp 449–449 | Cite as

93. Der Wert der SPV beim komplizierten Uleus duodeni

  • K. Dinstl
  • A. Tuchmann
  • L. Bastian
B. Wissenschaftliches Programm II. Freie Vorträg mit Aussprache A. Abdominalchirurgie I a) Oesphagus, Magen, Duedenum
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Zusammenfassung

175 selektiv proximale Vagotomien (SPV) wurden von 1979 bis 1983 durchgeführt (Letalität 1,14%), davon 67 wegen kompliziertem Ulcus duodeni (Letalität 1,5%): Blutung 34, Perforation 17, Stenose 16. Nach SPV wegen blutendem Ulcus kam es zu keiner Rezidivblutung; Perforation: keine Komplikation; Stenose: 2 Restenosen (manschettenförmige Resektion). Nachuntersuchung: 1 Rezidiv (Stenose), Visick I und 11: Blutung und Perforation je 92%, Stenose 80%. Konklusion: Die SPV eignet sich auch zur Behandlung des komplizierten Ulcus duodeni.

Schlüsselwörter

Ulcus duodeni Selektiv proximale Vagotomie (SPV) 

Proximal selective vagotomy in complicated duodenal ulcers

Summary

From 1979 to 1983, a total of 175 proximal selective vagotomies (PSV) was performed, 67 of them because of a complicated duodenal ulcer: the complications were bleeding in 34 cases, perforation in 17, and stenosis in 16. The postoperative mortality was 1.4% (complicated ulcer 1.5%). There were no cases of postoperative hemorrhage in bleeding duodenal ulcers, no complications in perforation cases, and 2 cases of restenosis (resection was performed). The results at follow-up were: 1 recurrency (stenosis); Visick I and 11, 92% (bleeding and perforation) and 80% (stenosis). In conclusion, PSV is suitable for the treatment of complicated duodenal ulcers.

Key words

Peptic duodenal ulcer Proximal selective vagotomy (PSV) 

Copyright information

© Springer-Verlag 1984

Authors and Affiliations

  • K. Dinstl
    • 1
  • A. Tuchmann
    • 1
  • L. Bastian
    • 1
  1. 1.1. Chirurgische Abteilung, RudolfstiftungWien

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