Summary
Surgical decision making in inflammatory bowel disease also includes aspect of the patient's general condition. If conservative therapy fails surgical therapy in ulcerative colitis and diverticulitis is a curative procedure. In Crohn's disease the situation is principally different. Conservative and surgical treatment being only symptomatical, they cannot lead to a definite cure. Quality of life and disease-free interval must be compared to the general risk, i.e. lethality and morbidity of conservative therapy as well as of surgery. The analysis of our own patients shows a minimal risk after surgery.
Zusammenfassung
Zu den Überlegungen über die Operationsindikation bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen gehört auch, die Belastbarkeit der Patienten mit einzubeziehen. Nach Scheitern der konservativen Therapie ist bei der Colitis ulcerosa und der Diverticulitis eine kausale und kurative chirurgische Therapie möglich. Die Situation ist beim Morbus Crohn grundsätzlich unterschiedlich. Konservative und chirurgische Therapie sind nur symptomatisch, sie führen nicht zur endgültigen Heilung des Patienten. Die Belastung durch die Therapie und das Operationsrisiko müssen dem Gewinn an Lebensqualität für einen bestimmten Zeitraum gegenübergestellt werden. Die Analyse des eigenen Krankengutes zeigt, daß das Operationsrisiko geringer und kalkulierbarer geworden ist.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Herfarth, C. 17. Chronisch-entzündliche Darmerkrankungen. Langenbecks Arch Chiv 364, 143–147 (1984). https://doi.org/10.1007/BF01823186
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01823186