Zusammenfassung
Es wird über Ergebnisse der Ventrikulocisternostomie nachTorkildsen der Neurochirurgischen Universitätsklinik Bonn seit dem Jahre 1948 berichtet. Insgesamt wurden 112 Patienten operiert; davon konnten die ersten 100 katamnestisch verfolgt werden. Als Indikation werden die Fälle von Verschlußhydrocephalus der verschiedensten Genesen angesehen, bei denen die Hinterhauptscisterne frei ist. Die Komplikationen werden aufgezeigt. Dem Fremdkörperreiz des Drainageschlauches wird keine wesentliche Bedeutung beigemessen. Der Wert des Operationsverfahrens wird damit belegt, daß eine größere Anzahl Patienten mit inoperablen Tumoren 5 Jahre und mehr überlebten.
Summary
The results of ventriculocisternostomies (Torkildsen's operation) performed since 1948 in the neurosurgical clinic at the University of Bonn are described. A total of 112 patients underwent operation. Of these, the first 100 patients could be followed up. The accepted criterion for operations was that the posterior fossa cisterna should be patent in cases of obstructive hydrocephalus of various origin. The complications are reviewed. Foreign body reactions to the drainage tubes were of no great significance. The value of the operation was further proven by the fact that the majority of patients with inoperable tumours survived 5 years or more.
Résumé
Résultats des ventriculocystemostomies (opération de Torkildsen) pratiquées depuis 1948 à la clinique Neurochirurgicale de l'Université de Bonn. Au total 112 malades subirent cette opération. Parmi ceux-ci, on peut suivre les 100 premiers. La condition requise pour cette intervention, était que la citerne de la fosse postérieure exista dans les cas d'hydrocéphalie bloquée d'origines diverses. Les complications sont passées en revue. Les réactions d'intolérance aux tubes de drainage n'ont pas été bien notables. L'utilité de cette opération est prouvée par le fait que la plupart des malades, porteurs de tumeurs inextirpables ont survécu 5 ans ou davantage.
Riassunto
Vengono presentati i risultati delie ventricolocisternostomie sec. Torkildsen eseguite dal 1948 nella Clinica neurochirurgica di Bonn. In totale furono trattati 112 pazienti. Di questi sono stati sottoposti a controllo i primi 100. Per quanto riguarda l'indicazione all'intervento, furono presi in considerazione i casi di idrocefalo bloccato di diversa eziologia nei quali la cisterna magna risultava libera. Vengono presentate le possibili complicazioni. Non va attribuita alcuna importanza alla reazione da corpo estraneo provocata dal tubo di drenaggio. Il valore del metodo operativo viene dimostrato dal fatto che un gran numero di pazienti portatori di tumori inoperabili è sopravissuto 5 anni o più.
Resumen
Se informa sobre los resultados de la ventriculocisternostomia segun Torkildsen, realizadas en la clinica de Neurocirurgia de la Universidad de Bonn desde el año 1948. Se operaron 112 enfermos en total, de los que se pudieron seguir 100 desde el punto de vista de la catamnesis. Se refieren como indicación los casos de hidrocefalia oclusiva de cualquier naturaleza en los que se encuentra libre la cisterna occipital. Se mencionan las complicaciones. No se concede gran valor al estimulo irritativo determinado por los tubos de drenage como cuerpo extraño. El valor de la operación se manifiesta en que gran numero de enfermos con tumores inoperables sobrevivieron 5 años y mas.
Literatur
Behn-Eschenburg, H., Erfahrungen über 93 in der Züricher Neurochirurgischen Klinik ausgeführten Ventriculostomien nachScarff, Stookey undTorkildsen. Inaug.-Diss. Zürich, 1956.
Brown, H., A Dermoid Tumor of the lateral Ventricle associated with internal Hydrocephalus. J. Neurosurg., Springfield,4 (1947), 472–476.
Decker, K., Zur Technik derTorkildsen-Operation. Zbl. Neurochir.9 (1949), 309–313.
Descuns, P., Über die Operation nachTorkildsen. Zbl. Neurochir.10 (1950), 177.
Fasiani, G. M., undM. Quarti-Trevano, Sulla ventrieulo-cisterno-stomia diTorkildsen nel trattamento degli idrocefali obstruttivi. Chirurgia, Milano,5 (1950), 81–96.
Fincher, E. F., G. J. Strewler undH. S. Swanson, TheTorkildsen Procedure. A Report of 19 cases. J. Neurosurg., Springfield,5 (1948), 213–229.
De Grood, M. P. A. M., Indications, technique and results of the Torkildsen ventriculocisternostomi. Acta chir. Neerl.1 (1949), 130–137, zit. nach Z. org. ges. Chir.117 (1951), 179.
Herlin, L., Ventriculocisternostomy according toTorkildsen. A Report of 22 Cases. J. Neurosurg., Springfield,7 (1950), 403–411.
Hummel, B., Erfolgreiche ventriculo-cisternale Drainage nachTorkildsen bei Hydrocephalus internus obstructus. Munch, med. Wschr.1955, 973 bis 975.
Kluzer, G., undE. Geuna, Considerazioni sul trattamento palliativo dell'idrocefalo da occlusione tumorale del terzo ventriculo. Minerva chir., Torino,11 (1955), 681–685, zit. nach Z. org. ges. Chir. 141 (1955/56), 236.
Menne, B., Drainage-Operationen des Hydrocephalus internus. Ein Rückblick und Bericht über 36 Fälle. Inaug.-Diss. Freiburg, 1953.
Norlen, G., Contribution to the surgical treatment of inoperable tumors causing obstruction of the Sylvian Aquaeduct. Acta psychiatr. neurol., K'hvn24 (1949), 629–637.
Paine, K. W. E., undW. McKissock, Aqueductstenosis. Clinical Aspects and Results of Treatment by Ventriculocisternostomy (Torkildsen's Operation). J. Neurosurg., Springfield,12 (1955), 127–145.
Penfield, W., TheTorkildsen Procedure for inoperable Occlusion of the Sylvian Aqueduct. Canad. Med. Ass. J.47 (1942), 62–63.
Perria, L., Sulla ventriculocisternostomia secondoTorkildsen. Sistema nerv.2 (1950), 114–116.
Pia, H. W., Zur Frage der Umgehungsdrainage nachTorkildsen. Zbl. Neurochir.13 (1953), 102–107.
Rand, R. W., undJ. L. Lloyd, Tumors of the Posterior Portion of the third Ventricle. J. Neurosurg., Springfield,10 (1953), 1–18.
Rossier, J., Ventriculo-cisternostomie. Confinia neurol.4 (1942), 330–333.
Scarff, J. E., The Results of Treatment of Hydrocephalus. Transact. Amer. Neurol. Ass.1950, 59–61.
Schlesinger, B., A Simplification of theTorkildsen-Operation. Acta neurochir., Wien,2 (1952), 159–163.
Swanson, H. S., undG. Perret, BilateralTorkildsen Procedure. It's Application in Instances of Occlusion of both Foramina of Monroi. J. Neurosurg., Springfield,7 (1950), 115–120.
Torkildsen, A., A new palliative Operation in cases of inoperable Occlusion of the Sylvian Aqueduct, a preliminary Report. Forh. norske. med. Selsk.1938, 102–108.
Torkildsen, A., A new palliative Operation in Cases of inoperable Occlusion of the Sylvian Aqueduct. Acta chir. Scand.85 (1939), 117–124.
Torkildsen, A., Ventriculocisternostomy. A post-operative Study. Acta chir. Scand.85 (1941), 254 bis 260.
Torkildsen, A., Ventriculocisternostomy. A palliative Operation in different Types of non-communicating Hydrocephalus. Oslo, 1947; Addendum, 1948.
Torkildsen, A., Experiences with a palliative Methode. J. Neurosurg., Springfield,5 (1948), 249–275.
Torkildsen, A., Spontaneous Rupture of the cerebral. Ventricles. J. Neurosurg., Springfield,5 (1948), 327–339.
Vergueiro-Forjaz, S., undR. Paulo de Araujo, Ventriculocisternostomie. Arq. neuro-psiquiatr. S. Paulo,8 (1950), 91–96.
White, J.C., undJ.J. Michelson, Treatment of obstructive Hydrocephalus in Adults by Drainage of the ventricular System. Transact. Amer. Neurol. Ass.1941, 18–19.
Wilson, A. A., Ventriculocisternostomy. (Report of four Cases). W. Virginia Med. J.42 (1946), 114–119.
Zülch, K. J., undW. Nachtwey, Pathologie und Klinik des Aqueductverschlusses. Zbl. Neurochir.18 (1958), 80–106.
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Wüllenweber, R., Käufer, C. Ergebnisse der Ventrikulocisternostomie nach Torkildsen. Acta neurochir 9, 595–607 (1961). https://doi.org/10.1007/BF01808648
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01808648