Infection

, Volume 23, Issue 4, pp 203–206 | Cite as

Thrombocytopenia — A common finding in the initial phase of tick-borne encephalitis

  • Stanka Lotrič-Furlan
  • F. Strle
Originalia

Summary

The aim of this prospective study was to assess the frequency of thrombocytopenia and abnormal liver function tests in the initial phase of tick-borne encephalitis. In 1994, 248 adult patients presented at the Department of Infectious Diseases, University Medical Centre Ljubljana, with acute lymphocytic meningitis or meningoencephalitis and serologically confirmed tick-borne encephalitis virus infection. In 180/248 (72.6%) patients, typical biphasic course of the illness was found and 28/180 (15.6%) patients with biphasic course were examined in both phases of the illness. In 20 out of these 28 (71.4%) patients, thrombocytopenia and leukopenia were found initially, in one (3.6%) patient only leukopenia was recorded and three (10.7%) patients had thrombocytopenia without leukopenia. In four (14.3%) patients leukocyte and thrombocyte values were within the normal range. The lowest leukocyte number was 1.4×109/l and the lowest recorded thrombocyte number was 60×109/l. Abnormal liver function tests were discovered in four out of 18 patients tested (22.2%). In conclusion, in the initial phase of tick-borne encephalitis thrombocytopenia and abnormal liver function tests may be found. Thrombocytopenia is a common finding with a frequency similar to that of well-known leukopenia, while abnormal liver function tests are relatively rare.

Keywords

Meningitis Thrombocytopenia Common Finding Leukopenia Encephalitis Virus 

Thrombozytopenie — ein häufiger Befund in der Initialphase der Frühsommer-Meningoencephalitis

Zusammenfassung

Diese prospektive Studie wurde durchgeführt, um die Häufigkeit einer Thrombozytopenie und pathologischer Leberfunktionstests in der Initialphase der Zeckenencephalitis zu bestimmen. 1994 suchten 248 erwachsene Patienten die Abteilung für Infektionskrankheiten am medizinischen Zentrum der Universität Ljubljana auf, die an einer akuten lymphozytären Meningitis oder Meningoencephalitis und einer serologisch bestätigten Infektion durch das Frühsommer-Meningoencephalitis-Virus litten. Bei 180/248 Patienten (72,6%) fand sich ein typischer biphasischer Verlauf. 28/180 Patienten (15,6%) mit biphasischem Verlauf konnten in beiden Phasen untersucht werden. Bei 20 dieser Patienten (71,4%) fand sich initial eine Thrombozytopenie und Leukopenie, bei einem Patienten (3,6%) nur eine Leukopenie und bei drei (10,7%) eine Thrombopenie ohne Leukopenie. Bei vier Patienten (14,3%) waren die Leukozyten- und Thrombozytenwerte im Normalbereich. Die niedrigste Leukozytenzahl war 1,4×109/l und die niedrigste Thrombozytenzahl 60×109/l. Bei vier der 18 untersuchten Patienten (22,2%) fanden sich pathologische Leberwerte. Man findet folglich in der Frühphase der Zeckenencephalitis eine Thrombozytopenie und pathologische Leberwerte. Die Thrombozytopenie ist ein häufiger Befund und ähnlich häufig wie die bekannte Leukopenie. Pathologische Leberfunktionstests werden hingegen relativ selten beobachtet.

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Copyright information

© MMV Medizin Verlag GmbH München 1995

Authors and Affiliations

  • Stanka Lotrič-Furlan
    • 1
  • F. Strle
    • 1
  1. 1.University Medical Centre LjubljanaLjubljanaSlovenia

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