Skip to main content
Log in

Störungen der Harnkonzentrierung bei chronischen Nephropathien

  • Originalien
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei 141 Patienten mit chronischen Nephropathien und Nierenfunktionsstörungen wurde das renale Konzentrationsvermögen mittels osmotischer Diurese quantitativ analysiert. In der Mehrzahl der Fälle fand sich als Ursache einer Hypooder Isosthenurie eine Herabsetzung in der konzentrativen Kapazität der medullären Gegenstromsysteme (Phase I der Harnkonzentrierung). Besonders stark war der Konzentrierdefekt, relativ zum Glomerulusfiltrat, bei den überwiegend interstitiellen, weniger bei den vasculären und am geringsten bei den primär glomerulären Nephropathien ausgeprägt. Die Patienten mit renalem Hochdruck boten keinen Hinweis auf das Vorliegen einer „Druckdiurese“ als Ursache eingeschränkter Konzentrationsleistung. — 25% der untersuchten Patienten wiesen eine partielle ADH-Refraktärität des distalen Nephrons (Phase II der Harnkonzentrierung) mit hypotonem Diuresezuwachs während osmotischer Diurese auf. Pyelonephritische Krankheitsbilder und maligne Sklerose standen hierbei ätiologisch im Vordergrund. — Zwischen maximalem spezifischem Harngewicht im Durstversuch und osmotischer Diurese bestand zwar eine statistisch signifikante Korrelation (r=0,60), doch erwies sich vor allem in den Grenzfällen mit diskreter Einschränkung der Konzentrationsleistung das maximale spezifische Harngewicht als ungeeignet zu ihrer Erfassung. — Die pathophysiologische Bedeutung dieser Befunde wurde abschließend diskutiert.

Summary

In 141 patients with various chronic nephropathies and impairment of renal function their urinary concentrating capacity was analysed quantitatively using osmotic diuresis with 10% mannitol. In the majority of cases a decrease of the concentrating capacity of the medullary countercurrent systems (phase I of the urinary concentration) was found as the cause of the observed hypo-or isosthenuria. Very pronounced in relation to the glomerular filtration rate was the concentrating defect (\(Tm_{H_2 O}^c\)/100 ml GFR) in patients with predominantly interstitial nephropathies, less in patients with vascular nephropathies and the least in patients with glomerular diseases of the kidney. Patients with renal hypertension showed no evidence of a “pressure diuresis” as a cause of diminished concentrating capacity. — 25% of the patients — mainly with pyelonephritis or malignant sclerosis — showed a hypotonic diuresis increment during osmotic diuresis which may be regarded as a decreased response of the distal nephron to ADH (impairment of the phase II of the urinary concentration). Between maximal specific gravity of the urine after a thirst period and\(Tm_{H_2 O}^c\)/c during osmotic diuresis there was a statistically significant correlation (r=0,60). However, in borderline cases with only discrete defects of renal concentrating capacity determination of the maximal specific gravity of the urine did not suffice for complete evaluation. — Finally, our results are discussed in terms of their pathophysiological significance.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Anslow jr., W. P., andL. G. Wesson jr.: Effect of sustained, graded urea diuresis on water and electrolyte excretion. Amer. J. Physiol.180, 605 (1955).

    Google Scholar 

  2. Baldwin, S. D., H. J. Berman, H. O. Heinemann, andH. W. Smith: The elaboration of osmotically concentrated urine in renal disease. J. clin. Invest.34, 800 (1955).

    Google Scholar 

  3. Black, D. A. K.: Renal rete mirabile. Lancet1965 II, 1141.

    Google Scholar 

  4. Boyarsky, S., andH. W. Smith: Renal concentrating operation at low urine flows. J. Urol. (Baltimore)78, 511 (1957).

    Google Scholar 

  5. Bresler, E., J. Monroe, andJ. Gilmartin: Hyposmolar urine formation during plasma hyperosmolarity. Fed. Proc.19, 228 (1960).

    Google Scholar 

  6. Bricker, N. S., E. J. Dorhout Mees, S. Klahr, Z. B. Orlowski, R. E. Rieselbach, andL. E. Todd: The rate limiting and adaptive events in tubular and glomerular functions of the chronically diseased kidney. Proc. 2nd. Int. Congr. Nephrol.1963, p. 39.

  7. Bricker, N. S., P. A. F. Morrin, andS. W. Kime: The pathologic physiology of chronic Bright's disease. An exposition of the “intact nephron hypothesis”. Amer. J. Med.28, 77 (1960).

    Google Scholar 

  8. Brod, J.: Die Nieren. Berlin: VEB Volk u. Gesundheit 1964.

    Google Scholar 

  9. Brodsky, W. A.: Osmotic diuresis on hydropenic man. Meth. med. Res. 192 (1952).

  10. Buchborn, E.: Klinische Pathophysiologie der Harnkonzentrierung. Schweiz. med. Wschr.94, 1273 (1964).

    Google Scholar 

  11. Buchborn, E., u.S. Anastasakis: Störungen der Harnkonzentrierung. Internist (Berl.)2, 611 (1961).

    Google Scholar 

  12. Buchborn, E., S. Anastasakis, H. Edel, J. Eigler u.E. Renner: Die osmotische Diurese in der Beurteilung und Differenzierung von Störungen der Harnkonzentrierung. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.69, 702 (1963).

    Google Scholar 

  13. Buchborn, E., H. Edel u.S. Anastasakis: Zur Endokrinologie des distalen Nephrons. Klin. Wschr.37, 347 (1959).

    Google Scholar 

  14. Buchborn, E., H. Edel u.S. Anastasakis: Funktionsstörungen des distalen Nephron. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.65, 298 (1959).

    Google Scholar 

  15. Coburn, J. W., H. C. Gonick, M. E. Rubini, andC. R. Kleeman: Studies of isosthenuria of renal disease. Excerpta med. (Amst.), Int. Congr. Ser.67, 27 (1963).

    Google Scholar 

  16. Cohen, S. I., M. G. Fitzgerald, P. Fourman, W. J. Griffiths, andH. E. de Wardener: Polyuria in hyperparathyreoidism. Quart. J. Med.26, 423 (1957).

    Google Scholar 

  17. Darmady, E. M., W. J. Griffiths, H. Spencer, D. Mattingly, F. Stranak, andH. E. de Wardener: Renal tubular failure with polyarteriitis nodosa. Lancet1955 I, 378.

    Google Scholar 

  18. Doig, A., J. R. Lawrence, andI. C. S. Knight: Observations on the excretion of solute, water and electrolytes in chronic renal disease with particular reference to the intact nephron hypothesis. Proc. 2nd Int. Congr. Nephrol.1963, p. 767.

  19. Dorhout Mees, E. J.: Role of osmotic diuresis in impairment of concentrating ability in renal disease. Brit. med. J.1959 I, 1156.

    Google Scholar 

  20. Frank, M. N., L. S. Dreifus, F. Rarick, andS. Bellet: Urinary osmolar concentration in the hydropenic state as a measure of renal tubular function: A test for early renal impairment: Preliminary report. Amer. J. med. Sci.233, 121 (1957).

    Google Scholar 

  21. Giebisch, G., R. M. Klose, andE. E. Windhager: Micropuncture study of hypertonic sodium chloride loading in the rat. Amer. J. Physiol.206, 687 (1964).

    Google Scholar 

  22. Giebisch, G., andE. E. Windhager: Renal tubular transfer of sodium, chloride and potassium. Amer. J. Med.36, 643 (1964).

    Google Scholar 

  23. Gill jr., J. R., andF. C. Bartter: On the impairment of renal concentrating ability in prolonged hypercalcemia and hypercalciuria in man. J. clin. Invest.40, 716 (1961).

    Google Scholar 

  24. Goldberg, M., D. K. McCurdy, andM. A. Ramirez: Differences between saline and mannitol diuresis in hydropenic man. J. clin. Invest.44, 182 (1965).

    Google Scholar 

  25. Goldberg, M., M. A. Ramirez, D. M. Wanicur, andJ. R. Elkinton: Renal composition during hypertonic saline and mannitol diuresis in hydropenic dogs. Fed. Proc.23, 362 (1964).

    Google Scholar 

  26. Gonick, H. C., R. Y. Foos, M. E. Rubini, andL. B. Guze: Correlation between pathology and function in experimental pyelonephritis. Studies on concentrating ability. Proc. 2nd Int. Congr. Nephrol.1963, p.287.

  27. Gottschalk, C. W., andM. Mylle: Micropuncture study of mammalian concentrating mechanism: Evidence for countercurrent hypothesis. Amer. J. Physiol.196, 927 (1959).

    Google Scholar 

  28. Hanenson, I. B., E. Ricanati, andN. Polasky: Studies on the mechanism of the abnormal sodium excretion in arterial hypertension. Circulation28, 867 (1963).

    Google Scholar 

  29. Hayman jr., J. M.,N. P. Shumway, P. Dumke, andM. Miller: Experimental hyposthenuria. J. clin. Invest.18, 195 (1939).

    Google Scholar 

  30. Heller, J., J. Vostál, andZ. Lojda: Experimental pyelonephritis in rats: Concentration gradients in renal tissue. Excerpta med. (Amst.), Int. Congr. Ser.67, 76 (1963).

    Google Scholar 

  31. Hulet, W. H., andH. W. Smith: Postural natriuresis and urine osmotic concentration in hydropenic subjects. Amer. J. Med.30, 8 (1961).

    Google Scholar 

  32. Isaacson, L. C.: Urinary osmolality and specific gravity. Lancet1959 I, 72.

    Google Scholar 

  33. Jacobson, M. H., S. E. Levy, R. M. Kaufman, W. E. Gallinek, andO. W. Donnelly: Urine osmolality. Arch. intern. Med.110, 83 (1962).

    Google Scholar 

  34. Jaenike, J. R.: The influence of vasopressin on the permeability of the mammalian collecting duct to urea. J. clin. Invest.40, 144 (1961).

    Google Scholar 

  35. Kleeman, C. R., W. L. Hewitt, andL. B. Guze: Pyelonephritis. Medicine (Baltimore)39, 3 (1960).

    Google Scholar 

  36. Klütsch, K., A. Heidland, H. Foerth u.E. v. Parish: Quantitative Erfassung der Konzentrationsschwäche bei Pyelonephritis. Med. Welt1965, 585.

  37. Korányi, A. v.: Physiologische und klinische Untersuchungen über den osmotischen Druck tierischer Flüssigkeiten. Z. klin. Med.33, 1 (1897);34, 1 (1898).

    Google Scholar 

  38. Kuhn, W., u.A. Ramel: Aktiver Salztransport als möglicher (und wahrscheinlicher) Einzeleffekt bei der Harnkonzentrierung in der Niere. Helv. chim. Acta42, 628 (1959).

    Google Scholar 

  39. Lassiter, W. E., M. Mylle, andC. W. Gottschalk: Net transtubular movement of water and urea in saline diuresis. Amer. J. Physiol.206, 669 (1964).

    Google Scholar 

  40. Levinsky, N. G., andR. W. Berliner: The role of urea in the urine concentrating mechanism. J. clin. Invest.38, 741 (1959).

    Google Scholar 

  41. Miles, B. E., A. Paton, andH. E. de Wardener: Maximum urine concentration. Brit. med. J.1954 II, 901.

    Google Scholar 

  42. Platt, R., M. H. Roscoe, andH. W. Smith: Experimental renal failure. Clin. Sci.11, 217 (1952).

    Google Scholar 

  43. Porush, J. G., M. H. Goldstein, G. M. Eisner, andM. F. Levitt: Effect of organomercurials on the renal concentrating operation in hydropenic man: comments on site of action. J. clin. Invest.40, 1475 (1961).

    Google Scholar 

  44. Raisz, L. G., W. Y. Au, andR. L. Scheer: Studies on the renal concentrating mechanism. IV. Osmotic diuresis. J. clin. Invest.38, 1725 (1959).

    Google Scholar 

  45. Rapoport, S., W. A. Brodsky, C. D. West, andB. Mackler: Urinary flow and excretion of solute during osmotic diuresis in hydropenic man. Amer. J. Physiol.156, 433 (1949).

    Google Scholar 

  46. Rubini, M. E.: Water excretion in potassium-deficient man. J. clin. Invest.40, 2215 (1961).

    Google Scholar 

  47. Santos, D., andJ. Metcoff: Effect of acute pyelonephritis on renal papillary and urine concentration of solutes in weanling rats. Proc. 2nd Int. Congr. Nephrol.1963, p. 286.

  48. Schoen, E. J., G. Young, andA. Weissman: Urinary specific gravity versus total solute concentration: A critical comparison. J. Lab. clin. Med.54, 277 (1959).

    Google Scholar 

  49. Thurau, K., P. Deetjen u.K. Kramer: Hämodynamik des Nierenmarks. II. Wechselbeziehung zwischen vasculärem und tubulärem Gegenstromsystem bei arteriellen Drucksteigerungen, Wasserdiurese und osmotischer Diurese. Pflügers Arch. ges. Physiol.270, 270 (1960).

    Google Scholar 

  50. Volhard, F.: Über die funktionelle Unterscheidung der Schrumpfnieren. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.27, 735 (1910).

    Google Scholar 

  51. White, H. L., andD. Rolf: Diffusion of titrated water into collecting duct urine in the dog. Amer. J. Physiol.205, 715 (1963).

    Google Scholar 

  52. Whitten, C. F., andA. A. Younes: A comparative study of renal concentrating ability in children with sickle cell anemia and in normal children. J. Lab. clin. Med.55, 400 (1960).

    Google Scholar 

  53. Windhager, E. E., andG. Giebisch: Micropuncture study of renal tubular transfer of sodium chloride in the rat. Amer. J. Physiol.200, 581 (1961).

    Google Scholar 

  54. Zak, G. A., C. Brun, andH. W. Smith: The mechanism of formation of osmotically concentrated urine during the antidiuretic state. J. clin. Invest.33, 1064 (1954).

    Google Scholar 

  55. Zeffren, J. L., andH. O. Heinemann: Reversible defects in renal concentrating mechanism in patients with hypercalcemia. Amer. J. Med.33, 54 (1962).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Herrn Professor Dr.H. Schwiegk zum 60. Geburtstag gewidmet. — Die Untersuchungen wurden mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft unter technischer Assistenz von FräuleinC. Henschel, G. Billesberger undM. Weber sowie unter Mitarbeit vonH. Meier-Ewert durchgeführt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Anastasakis, S., Buchborn, E. Störungen der Harnkonzentrierung bei chronischen Nephropathien. Klin Wochenschr 44, 289–298 (1966). https://doi.org/10.1007/BF01752275

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01752275

Navigation