Skip to main content
Log in

Dexamethason-isonicotinsäureester in der Lokalbehandlung des Bronchialasthmas. Orientierende klinisch-therapeutische Prüfung im Blindversuch

  • Kurze Wissenschaftliche Mitteilungen
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

21 Patienten mit leichtem chronischem Bronchialasthma wurden im einfachen Blindversuch mit einem inhalierbaren Dexamethason-isonicotinsäureester Aerosol in Dosen zwischen 0,125 und 2,0 mg lokal behandelt. Gemessen an der Zahl der Asthmaanfälle und dem zusätzlichen Verbrauch von Broncholytica war die Dexamethasonverbindung in 16 Fällen eindeutig wirksam, in elf hiervon in einer Dosis von höchstens 0,5 mg, entsprechend 0,39 mg freiem Dexamethason. Die minimal wirksame Dosis betrug 0,125 mg. Bei Patienten mit anfallsartiger Ruhedyspnoe war die Substanz relativ häufiger wirksam als bei Patienten mit vorwiegender Belastungsatemnot.

Summary

Single blind trials were done on 21 patients with mild chronic bronchial asthma given local treatment of pyridine-4-carboxylic acid-(dexamethasone-21′) ester as an aerosol in doses ranging from 0.125 to 2.0 mg daily. As judged by the number of asthmatic spells and the need for additional antispasmodic medication, the compound was efficient in 16 cases, 11 of which requiring doses of maximally 0.5 mg equivalent to 0.39 mg free dexamethasone. The smallest efficient dose was of 0.125 mg. The treatment was more often beneficial in patients suffering mainly from dyspneic attacks at rest than in patients with prevailing breathlessnes at exertion.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Aaron, T. H., andE. L. C. Muttitt: Effect of intranasal dexamethasone phosphate on the adrenal function of patients with perennial allergic rhinitis. Ann. Allergy23, 100 (1965).

    Google Scholar 

  2. Arbesman, C. E., H. S. Bonstein, andR. E. Reisman: Dexamethasone aerosol therapy for bronchial asthma. J. Allergy34, 354 (1963).

    Google Scholar 

  3. Bottke, H., u.W. Günthner: Zur Inhalationsbehandlung des asthmatischen Syndroms mit Kortikoiden. Med. Klin.59, 1981 (1964).

    Google Scholar 

  4. Brockbank, W., andC. D. R. Pengelly: Chronic asthma treated with powered inhalation of hydrocortisone and prednisone. Lancet1958 I, 187.

    Google Scholar 

  5. Canseco jr., C., G. Zambrano, R. Salinas Ruiz, R. de León yH. Fernández: Aerosol de dexametasona en el tratamiento síntomatico del asma bronquial crónica en los niños. Alergia (Méx.)12, 34 (1964).

    Google Scholar 

  6. Crepea, S. B.: Inhalation corticosteroid (Dexamethasone PO4) Management of chronically asthmatic children. J. Allergy34, 119 (1963).

    Google Scholar 

  7. Foulds, W. S., D. P. Greaves, H. Herxheimer, andL. G. Kingdom: Hydrocortiscone in treatment of allergic conjunctivitis, allergic rhinitis and bronchial asthma. Lancet1955 I, 234.

    Google Scholar 

  8. Franklin, W., F. C. Lowell, A. C. Michelson, andI. W. Schiller: Aerosolized steroids in bronchial asthma. J. Allergy29, 214 (1958).

    Google Scholar 

  9. Herxheimer, H., M. McAllen, andD. A. Williams: Local treatment of bronchial asthma with hydrocortisone powder. Brit. med. J.1958 II, 762.

    Google Scholar 

  10. Linder, Capt. W. R.: Adrenal suppression by aerosol steroid inhalation. Arch. intern. Med.113, 655 (1964).

    Google Scholar 

  11. Martini, P.: Die zeitgenössische Entwicklung der Methodik in der therapeutischklinischen Forschung. Internist (Berl.)4, 266 (1963).

    Google Scholar 

  12. Segal, M. S., andE. Attinger: Advances in inhalation therapy in the management of diseases of the chest. Amer. J. Surg.89, 387 (1955).

    Google Scholar 

  13. Siegel, S. C., E. M. Heimlich, W. Richards, andV. C. Kelley: Adrenal function in allergy. IV. Effect of dexametasone aerosols in asthmatic children. Pediatrics33, 245 (1964).

    Google Scholar 

  14. Snider, G. L., M. J. Frank, A. L. Aaronson, D. B. Radner, M. A. Kaplan, andM. M. Mosko: Effect of dexamethasone aerosol on airway obstruction in bronchial asthma. Dis. Chest44, 408 (1963).

    Google Scholar 

  15. Stresemann, E.: Lokale Behandlung des Asthma bronchiale und der allergischen Rhinitis mit verschiedenen Corticoidpulvern. Klin. Wschr.39, 198 (1961).

    Google Scholar 

  16. Toogood, J. H., andN. M. Lefcoe: Dexamethasone aerosol for the treatment of “steroid dependent” chronic bronchial asthmatic patients. J. Allergy36, 321 (1965).

    Google Scholar 

  17. Weist, F., L. Zicha, F. Wolf u.Ch. Sauerbrey: Experimentelle Untersuchungen über Eiweißbindung sowie Resorption von Dexamethason-isonikotinsäureester nach inhalativer und rektaler Applikation. Unveröffentlichte Mitteilung.

  18. Wülfing, F. W., H.-A. Pentrup, H. H. Höhfeld u.H.-G. Glock: Ersatz oraler Corticosteroid-Gaben durch ein Dexamethasonisonikotinsäureester-Dosier-Aerosol beim Asthma bronchiale. Dtsch. med. J.17, 404 (1966).

    Google Scholar 

  19. Zicha, L., u.B. Ulrich: Vergleichende Untersuchungen über den eosinopenischen Effekt von Glucocorticoiden nach oraler und inhalativer Applikation. Arzneimittel-Forsch.14, 1045 (1964).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Stresemann, E. Dexamethason-isonicotinsäureester in der Lokalbehandlung des Bronchialasthmas. Orientierende klinisch-therapeutische Prüfung im Blindversuch. Klin Wochenschr 45, 103–108 (1967). https://doi.org/10.1007/BF01747973

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01747973

Navigation