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Die Säuresekretion des Magens nach maximaler Histaminbelastung

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Zusammenfassung

207 poliklinische Patienten wurden einer Magensaftuntersuchung nach 0,03 mg Histamindihydrochlorid/kg Körpergewicht und einer gastrobioptischen Untersuchung unterzogen. Die Gegenüberstellung von Säuresekretionsleistung und morphologischem Befund der Korpusschleimhaut ergab eine Abnahme der Säuresekretion mit zunehmender Schleimhautatrophie. Die Säuresekretion weiblicher Personen betrug mit Ausnahme der atrophischen Gastritis, unabhängig vom morphologischen Zustandsbild der Korpusschleimhaut ca. 70% jener männlicher Personen. Ein Einfluß des Lebensalters und des Körpergewichtes auf die Säuresekretion konnte nur in einzelnen Patientengruppen gesichert werden.

Bei der Einteilung der Säuresekretionsstörungen nach morphologischen Gesichtspunkten ergab sich ein Normalbereich von 10,2±3,9 mval HCl/30 min oder 17,4±6,9 mval HCl/h für männliche Personen und von 7,0±2,5 mval HCl/30 min oder 12,1±5,1 mval HCl/h für weibliche Personen. Die Magensaftuntersuchung nach maximaler Histaminbelastung besitzt wegen der breiten Streuung der Säuresekretion bei den verschiedenen morphologischen Zustandsbildern der Magenschleimhaut nur eine sehr begrenzte Bedeutung für die Diagnostik der Gastritis.

Summary

Gastric secretion following histamine stimulation with 0.03 mg/kg histamine-hydrochloride and gastric mucosa biopsies were studied in 207 outpatients. When comparing capacity of acid secretion and corpus mucosa histology a decrease of acid secretion with increasing mucosa atrophy was found. Except in cases with atrophic gastritis acid secretion in female patients amounted to approximately 70% of the one found in male patients irrespective of the appearance of corpus mucosa histology. An influence of age and weight on acid secretion could be verified only in some of our subgroups. The normal range for male individuals with normal corpus mucosa was 10.2±3.9 mval HCl/30 min and 17.4±6.9 mval HCl/h and for female individuals 7.0±2.5 mval HCl/30 min and 12.1±5.1 mval HCl/h. The augmented histamine test has only limited value in the diagnosis of gastritis because of the wide variation of acid secretion in different histologically defined entities.

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Literatur

  1. Baron, J. H.: Studies of basal and peak acid output with an augmented histamine test. Gut4, 136 (1963).

    Google Scholar 

  2. Baron, J. H.: Gastric secretion in relation to subsequent duodenal ulcer and familial history. Gut3, 158 (1962).

    Google Scholar 

  3. Baron, J. H.: An assessment of the augmented histamine test in the diagnosis of peptic ulcer. Gut4, 243 (1963).

    Google Scholar 

  4. Bloomfield, A. L., andC. S. Keefer: Gastric acidity: relation to various factors such as age and physical fitness. J. clin. Invest.5, 285 (1928).

    Google Scholar 

  5. Bock, O. A. A., W. C. D. Richards, andL. J. Witts: The relationship between acid secretion after augmented histamine stimulation and the histology of the gastric mucosa. Gut4, 112 (1963).

    Google Scholar 

  6. Bruce, J., W. J. Card, J. N. Marks, andW. Sircus: The rationale of selective surgery in the treatment of duodenal ulcer. J. roy. Coll. Surg. Edinb.4, 85 (1959).

    Google Scholar 

  7. Callender, S. T., F. P. Retief, andL. J. Witts: The augmented histamine test with special reference to achlorhydrie. Gut1, 326 (1960).

    Google Scholar 

  8. Card, W. J., andJ. N. Marks: The relationship between the acid output of stomach following maximal histamine stimulation and the parietal cell mass. Clin. Sci.19, 147 (1960).

    Google Scholar 

  9. Clarke, S. D., D. W. Nell, andR. B. Welbourn: The offects of corticotrophin and corticoids on secretion from denervated gastric pouches in dogs. Gut1, 36 (1960).

    Google Scholar 

  10. Conrad, V., K. Kowalewski etJ. van Geertrujden: Contribution à l'étude de l'achlorhydrie vraie. Acta gastro-ent. belg.12, 545 (1949).

    Google Scholar 

  11. Correia, J. P., andC. de Moura: Clinical experience with augmented histamine test with special emphasis on patients with gastrectomy. Gastroenterologia (Basel)99, 30 (1963).

    Google Scholar 

  12. Cox, A. J.: Stomach size and its relationship to chronic peptic ulcer. Arch. Path.54, 407 (1952).

    Google Scholar 

  13. Fisherman, K., andK. H. Köster: The augmented histamine test in the differential diagnosis between ulcer and cancer of stomach. Gut3, 211 (1962).

    Google Scholar 

  14. Gassmann, R.: Die vereinfachte fraktionierte Magensaftuntersuchung nach Histaminreiz. Gastroenterologia (Basel)101, 202 (1964).

    Google Scholar 

  15. Glass, G. B. J., F. D. Speer, H. E. Nieburgs, A. Ishimori, E. L. Jones, H. Baker, andS. H. Schwartz: Gastric atrophy, atrophic gastritis and exfoliative cytology of gastric mucosa, paper electrophoretic and secretory assays of gastric secretion and measurement of intestinal absorption and blood levels of vitamin B12. Gastroenterology39, 429 (1960).

    Google Scholar 

  16. Hafter, E., u.R. E. Siebenmann: Chronische Gastritis und Reizmagen. Dtsch. med. Wschr.87, 1041 (1962).

    Google Scholar 

  17. Halpern, B. N.: Recherches sur une nouvelle série chimique de corps doués de propriétés antihistaminiques et antianaphylactiques: les dérivés de la thiodiphenylamine. Arch. int. Pharmacodyn.74, 314 (1947).

    Google Scholar 

  18. Hanson, M. W., M. J. Grossmann, andA. C. Ivy: Doses of histamine producing minimal and maximal gastric secretory responses in dog and men. Amer. J. Phys.153, 242 (1948).

    Google Scholar 

  19. Heinkel, K., u.N. Henning: Die Beurteilung von Aciditätsbestimmungen des Mageninhaltes im Lichte bioptisch histologischer Untersuchungen. Dtsch. med. Wschr.82, 651 (1967).

    Google Scholar 

  20. Heinkel, K., A. Baumer u.N. Henning: Untersuchungen über den Pepsin- und Kathepsingehalt der menschlichen Magenschleimhaut. Klin. Wschr.33, 1099 (1955).

    Google Scholar 

  21. Henning, N., K. Heinkel u.K. Elster: Ergebnis bioptischer Untersuchungen bei atrophischer Gastritis. Gastroenterologia (Basel)83, 203 (1955).

    Google Scholar 

  22. Hirschowitz, B. J., J. A. London, andH. S. Wiggins: Differential diagnosis of gastric ulcer and cancer by a study of maximal stimulated gastric secretion. J. Lab. clin. Med.50, 447 (1957).

    Google Scholar 

  23. Hubel, K. H.: Insulin induced gastric acid secretion in young men. Gastroenterology50, 24 (1966).

    Google Scholar 

  24. Hunt, J. N., andA. W. Kay: The nature of gastric hypersecretion of acid in patients with duodenal ulcer. Brit. med. J.1954 II, 1444.

    Google Scholar 

  25. Jeffries, G. H., J. E. Todd, andM. H. Sleisinger: The effect of prednisolon on gastric mucosal histology, gastric secretion and vitamin B 12 absorption in patients with pernicious anemia. J. clin. Invest.45, 803 (1966).

    Google Scholar 

  26. Jeffries, G. H.: Recovery of gastric mucosal structure and function in pernicious anemia during prednisolon therapy. Gastroenterology48, 371 (1965).

    Google Scholar 

  27. Joske, R. H., E. S. Finckh, andI. J. Wood: Gastric biopsy. A study of 1000 consecutive successful gastric biopsies. Quart. J. Med.24, 269 (1955).

    Google Scholar 

  28. Kaess, H.: Die Magensaftsekretion nach einfacher Histaminbelastung bei verschiedenen morphologischen Zustandsbildern der Corpusschleimhaut des Magens. Klin. Wschr.45, 140 (1967).

    Google Scholar 

  29. Kaess, H., u.E. Oeckinghaus: Die Beziehungen zwischen der Magensaftsekretion nach einfacher und maximaler Histaminbelastung. Klin. Wsch. 45, 144 (1967).

    Google Scholar 

  30. Katsch, G., u.H. Pickert: Handbuch der inneren Medizin. Verdauungsorgane, Bd. III/1, 203. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1953.

    Google Scholar 

  31. Kay, A. W.: Effect of large doses of histamine on gastric secretion of HCl. Brit. med. J.1953 II, 77.

    Google Scholar 

  32. Krentz, K.: Untersuchungen über das Sekretionsverhalten des Magens bei histologisch normaler Corpusschleimhaut. Dtsch. Arch. klin. Med.209, 360 (1964).

    Google Scholar 

  33. Krentz, K.: Untersuchungen über das Sekretionsverhalten der Magenschleimhaut bei chronischer Oberflächengastritis. Dtsch. Arch. klin. Med.209, 616 (1964).

    Google Scholar 

  34. Krentz, K.: Untersuchungen über das Sekretionsverhalten der Magenschleimhaut bei atrophischer Gastritis. Dtsch. Arch. klin. Med.209, 629 (1964).

    Google Scholar 

  35. Krentz, K.: Die Magensaftsekretion nach Histamin- und Histalogstimulierung. Gastroenterologia (Basel)103, 194 (1965).

    Google Scholar 

  36. Lambling, A., J. J. Bernier, J. Badoz-Lambling etCh. Dives: Interprétation d'une épreuve à l'histamine. Path. et Biol. (Suppl. de la Sem. Hôp. Paris)37, 575 (1956).

    Google Scholar 

  37. Lambling, A., J. J. Bernier etJ. Badoz-Lambling: L'exploration fonctionelle de l'estomac. Arch. Mal. Appar. dig.49, 9, 1073 (1960).

    Google Scholar 

  38. Lambling, A., u.J. J. Bernier: Das Verhalten der Magensaftsekretion im Verlauf von Gastritiden. Internist (Berl.)4, 223 (1963).

    Google Scholar 

  39. Laudano, O. M.: Comparison between histalog and histamine stimulants of maximal gastric secretion in men. Gastroenterology50, 653 (1966).

    Google Scholar 

  40. Makhlouf, G. M., G. P. H. McManus, andW. I. Card: A comparative study of the effects of gastrin, histamine, histalog and mechothan on the secretory capacity of the human stomach in two normal subjects over 20 months. Gut6, 525 (1965).

    Google Scholar 

  41. Marks, I. N., S. H. Komarov, andH. Shay: Maximal acid secretory response to histamine and its relation to parietal cell mass in the dog. Amer. J. Phys.199, 579 (1960).

    Google Scholar 

  42. Marks, I. N.: The augmented histamine test. Gastroenterology41, 599 (1961).

    Google Scholar 

  43. Polland, W. S.: Histamine test meals. An analysis of 988 consecutive test. Arch. intern. Med.51, 903 (1933).

    Google Scholar 

  44. Poliner, I. J., andH. M. Spiro: The independent secretion of acid, pepsin and “intrinsic factor” by the human stomach. Gastroenterology34, 106 (1958).

    Google Scholar 

  45. Pulvertaft, C. N.: Weltkongreß für Gastroenterologie, Bd. 2, S. 109. Basel: Karger 1962.

    Google Scholar 

  46. Rovelstad, R. A.: Gastric analysis. Gastroenterology45, 90 (1963).

    Google Scholar 

  47. Sircus, W.: The application of the maximal histamine test of gastric secretions to problems of peptic ulcer surgery. J. roy. Coll. Surg. Edinb.4, 153 (1959).

    Google Scholar 

  48. Sun, D. C. H.: In: Gastroenterology, ed. byH. L. Bockus, p. 289. Philadelphia and London: W. B. Saunders Co. 1963.

    Google Scholar 

  49. Vakil, B. J., andA. N. Mulekar: Studies with the maximal histamine test. Gut7, 364 (1965).

    Google Scholar 

  50. Ward, S., J. E. Gillespie, E. P. Passaro, andM. I. Grossmann: Comparison of histalog and histamine as stimulans for maximal gastric secretion in human subjects and dogs. Gastroenterology44, 620 (1963).

    Google Scholar 

  51. Wood, I. J., R. K. Doig, R. Motteram, S. Weiden, andA. Moore: The relationship between the secretions of gastric mucosa and the morphology as shown by biopsy specimens. Gastroenterology12, 949 (1949).

    Google Scholar 

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Der Deutschen Forschungsgemeinschaft sei für die Unterstützung der Untersuchungen gedankt.

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Kaess, H., Oeckinghaus, E. Die Säuresekretion des Magens nach maximaler Histaminbelastung. Klin Wochenschr 45, 809–814 (1967). https://doi.org/10.1007/BF01745553

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