Skip to main content
Log in

The role of nuclear procedures in the diagnosis of intracranial disease

  • Editorial
  • Published:
Neurosurgical Review Aims and scope Submit manuscript

Summary

Transmission computerized axial tomography (T-CAT) has proven to be an effective non-invasive method for detecting intracranial tumours, traumatic intracranial disorders and severe changes in cerebral perfusion. The use of further non-invasive methods to assess intracranial changes seemed to be restricted to special cases. Nuclear procedures are still in a stage of development. Cerebral serial scintigraphy with99mTc-compounds has shown its effectiveness particularly in diagnosing intracranial tumours and cerebrovascular disease. Moreover, by employing similar algorithms as in T-CAT, the principle of emission computerized axial tomography (E-CAT) has been developed. Assessment of regional cerebral blood flow (rCBF) with133Xenon by inhalation has become a non-invasive procedure. This review is aimed at determining the value of nuclear procedures in comparison to T-CAT, Doppler sonography (DS) and cranial radiographic angiography.

The following methods are described and critically evaluated: (a) computer assisted radionuclide angiography (CARNA; semi-quantitative determination of global hemispherical perfusion following an intravenous injection of 10 mCi99mTc-DTPA), (b) computer assisted assessment of regional cerebral flow (quantitative determination (ml/min.) of regional blood flow, derived from the vertex projection, following an i.v.-injection of 15 mCi99mTc-HSA), (c) cerebral serial scintigraphy (CSS; radionuclide angiography (RNA), early and late static imaging of intracranial distribution of99mTc; visual evaluation of perfusion, extent of regional blood-pool and integrity of the blood-brain barrier for type-specific classification of intracranial tumours and cerebrovascular disease), (d) static nuclear brain imaging with various other99mTc-compounds, (e) imaging of florid atherosclerotic disease in the neck vessels with111In-labelled platelets, (f) single photon E-CAT (99mTc-compounds,133Xe) and (g) positron E-CAT (radioactive carbon, oxygen, CO and CO22 and18F-desoxyglucose for axial tomographic imaging of cerebral blood volume, oxygen extraction and glucose metabolism). Furthermore, (h) invasive and non-invasive determination of rCBF with133Xe and (i) nuclear cisternography are included. Radiation doses in cranial diagnostic nuclear medicine and X-ray diagnostic procedures are illustrated in a table.

CSS in detection of intracranial tumours was correct in 92% of the cases. T-CAT was superior by revealing more than 98%. Since there is agreement that T-CAT sensitivity is 98.6% in the detection of intracranial tumours, CSS has to play a supplemental role to T-CAT by its high accuracy in obtaining type-specific tumour diagnosis. Combined evaluation revealed a histologically confirmed rate of correct tumour-type diagnosis of 94% in meningioma and of 86% in malignant gliomas. In non-blastomatous disorders (haematoma, a. v. angioma, brain abscess), CSS was less efficient in differentiating such findings. In cerebrovascular disease, nuclear procedures were highly effective. 94% of patients with completed stroke were diagnosed as regards the main cerebral artery involved and the disease as such independent of the period of time after the ictus. Combined evaluation (CSS and T-CAT) achieved a rate of 97% correct positives. Nuclear procedures were found to be superior to T-CAT in patients with transient ischaemic attacks (TIA). CARNA yielded a sensitivity of 75%. In addition, methods to assess rCBF were found to be highly effective in such cases. These methods were also effective in determining haemodynamic disorders associated with subarachnoid haemorrhage. Nuclear procedures can be used in both the selection and follow-up of patients after vascular procedures. As compared to Doppler sonography (DS) nuclear procedures were found to be more valuable the more intracranial vascular changes were included in the study.

The value and role of nuclear procedures within the sequence of non-invasive diagnostic measures are characterized by the complementary role of CARNA (and of CSS) to T-CAT in cerebrovascular disease. Since the efficieny of further nuclear procedures as screening methods is not yet established, such procdures may be used after T-CAT, DS and CSS. A schema included illustrates an approved sequence of non-invasive procedures. The aim of further development is to reach a similar diagnostic accuracy with non-invasive methods alone as has been achieved by the combined use of non-invasive and invasive procedures.

Zusammenfassung

Die computerisierte axiale Transmissionstomographie (T-CAT) hat sich in der Diagnostik von intrakraniellen Tumoren, traumatisch bedingten intrakraniellen Veränderungen und von schweren Störungen der zerebralen Durchblutung als wertvolle nichtinvasive Untersuchungsmethode erwiesen. Der Einsatz anderer nichtinvasiver Verfahren zur Erfassung intrakranieller Veränderungen erschien daher eine Zeitlang auf ausgewählte Einzelfälle beschränkt. Nuklearmedizinische Verfahren befinden sich ebenfalls in der Weiterentwicklung. Insbesondere die zerebrale Serienszintigraphie mit99mTc-Verbindungen (ZSS) hat in den letzten Jahren ihre Effektivität in der Diagnostik von intrakraniellen Tumoren und Gefäßprozessen bewiesen. Darüber hinaus wurde unter Verwendung ähnlicher Algorithmen wie bei der T-CAT das Prinzip der computerisierten axialen Emissionstomographie (E-CAT) entwickelt. Verfahren zur Erfassung des regionalen cerebralen Blutflusses (rCBF) mit133Xe haben durch den Einsatz der Inhalationsmethode den Charakter einer nichtinvasiven Prozedur erreicht. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist die Bestimmung des Stellenwerts nuklearmedizinischer Verfahren im Vergleich zur T-CAT, Doppler-Sonographie (DS) und kranialen Angiographie.

Es werden vorgestellt und kritisch gewürdigt: (a) die computerassistierte Radionuklidangiographie (CARNA: semiquantitative Bestimmung der globalen Perfusion einer Hemisphäre nach i.v. Injektion von 10 mCi99mTc-DTPA), (b) die computerunterstützte Abschätzung der regionalen Hirnperfusion (quantitative Berechnung (ml/min.) des regionalen Blutflusses aus der Vertexprojektion nach i. v. Injektion von 15 mCi99mTc(HSA), (c) die zerebrale Serienszintigraphie (ZSS: Radionuklidangiographie (RNA), früh- und spätstatische Darstellung der intrakraniellen99mTc-Verteilung; visuelle Bewertung des Durchflusses sowie der regionalen Blutpoolgröße und Blut-Hirnschrankenfunktion zur artdiagnostischen Erfassung von intrakraniellen Tumoren und Gefäßprozessen), (d) die statische Hirnszintigraphie mit anderen99mTc-Verbindungen, (e) die Darstellung florider thrombotischer Veränderungen in Gefäßen mit111In-markierten Thrombozyten, (f) die E-CAT mit Einzelphotonen (99mTc-Verbindungen,133Xe) und (g) die E-CAT mit Positronenstrahlern (radioaktiver Kohlenstoff, Sauerstoff, CO und CO2 sowie18F-Desoxyglucose zur axialen tomographischen Darstellungvon zerebralem Blutvolumen, Sauerstoffextraktion und Glucosestoffwechsel). Ferner werden die Möglichkeiten (h) zur invasiven und nichtinvasiven Erfassung des rCBF mit133Xe gewürdigt und die (i) Liquorraumszintigraphie mit111In-DTPA besprochen. Die durch nuklearmedizinische und Röntgenverfahren bedingten Strahlenbelastungen werden tabellarisch aufgezeigt.

Die Trefferquote der ZSS betrug bei Entdeckung intrakranieller Tumoren 92%. Die T-CAT war mit 99% überlegen. Nachdem auch in Sammelstatistiken eine T-CAT-Trefferquote von 98,6% angegeben wird, kann die ZSS ihre supplementäre Rolle zur T-CAT nur durch ihre hohe Aussagekraft in der Tumorartdiagnostik belegen. Die gemeinsame Bewertung der Befunde erbrachte eine mit der Histologie übereinstimmende Feststellung der Tumorart bei Meningeomen von 93%, bei Glioblastomen von 89%. Bei nichtblastomatösen Veränderungen (Hämatome, a. v. Angiome, Hirnabszeß) war die ZSSartdiagnostisch weniger erfolgreich. Bei zerebrovaskulären Erkrankungen erwiesen sich nuklearmedizinische Verfahren als besonders effektiv. Patienten mit completed stroke wurden sowohl bezüglich der betroffenen Hirnarterie als auch unabhängig von der Zeit seit dem Ereignis in 93% der Fälle artdiagnostisch richtig erkannt. Gemeinsam mit der T-CAT ergab sich eine Nachweisquote von 97%. Insbesondere bei Patienten mit transitorischen ischämischen Attacken (TIA) sind die nuklearmedizinischen Verfahren der T-CAT überlegen. Die CARNA erreichte eine Sensitivität von 75%. Auch die Methoden zur rCBF Messung zeigten hier einen hohen Stellenwert. Dies trifft auch für die Erfassung der Hämodynamik bei Subarachnoidalblutungen zu. Die Verfahren eignen sich zur Auswahl von Patienten für einen durchblutungsfördernden Eingriff sowie zur Verlaufskontrolle. Im Vergleich zur DS erwiesen sich nuklearmedizinische Methoden als um so aussagekräftiger je mehr intrakranielle Gefäßveränderungen mitbewertet wurden.

Der Stellenwert nuklearmedizinischer Verfahren in der Abfolge einer nichtinvasiven Diagnostik ist gekennzeichnet durch die komplementäre Rolle der CARNA (und der ZSS) zur T-CAT bei zerebovaskulären Erkrankungen. Da der Wert anderer nuklearmedizinischer Verfahren als Screening-Methode noch nicht endgültig gesichert ist, sollten sie erst nach T-CAT, DS und ZSS eingesetzt werden. An einem Schema zur Abfolge wird eine bewährte Reihung nichtinvasiver Verfahren aufgezeigt. Ziel der Weiterentwicklung sollte es sein mit nichtinvasiven Verfahren die Trefferquote zu erreichen, die bisher nur durch den kombinierten Einsatz nichtinvasiver und invasiver Verfahren zu erhalten ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  1. Bardfeld, P. A., A. M. Passalaqua, P. Braunstein, B. N. Raghavendra, N. E. Leeds, I. I. Kircheff: A comparison of radionuclide scanning and computed tomography in metastatic lesions of the brain. J. Comp. Ass. Tomogr. 1 (1977) 315–318.

    Google Scholar 

  2. Barnes, R., H. E. Russell, G. E. Bone, E. E. Slaymaker: Doppler cerebrovascular examination: improved results with refinements in technique. Stroke 8 (1977) 468–471.

    Google Scholar 

  3. Brahme, F. J.: CT diagnosis of cerebrovascular disorders — a review. Comput. Tomogr. 2 (1978) 173–181.

    Google Scholar 

  4. Britton, K. E., C. C. Nimmon, P. H. Jarritt, M. Granowska, T. Y. Lee, J. M. McAlister: Cerebrovascular disorder: assessment with radionuclides. In: Esser, G. M.: Advanced Medicine, Vol. 13, pp. 444–461, Pitman Medical, London 1977.

    Google Scholar 

  5. Britton, K., C. Nimmon, M. Granowska, T. Lee: Regional cerebral flow in cerebrovascular disease: validation of a non invasive quantitative radionuclide technique. In: Di Paola, R., S. Askienazy: Information Processing in Medical Imaging. Proc. VIth internat. Conf. Paris. INSERM, 1979 (in press)

  6. Büll, U., H. P. Niendorf, E. Kazner, W. Lanksch, J. Wilske, H. Steinhoff, H. Gahr: Computerized transaxial tomography and cerebral serial scintigraphy in intracranial tumors — rates of detection and tumor-type identification: concise communication. J. Nucl. Med. 19 (1978) 476–479.

    Google Scholar 

  7. Büll, U., E. Kazner, H. Steinhoff: Die Stellung der zerebralen Serienszintigraphie in der nicht-invasiven Diagnostik von Hirnerkrankungen. Fortschr. Röntgenstr. 129 (1978) 562–564.

    Google Scholar 

  8. Büll, U., E. Kazner, M. Rath, H. Steinhoff, E. Kleinhans, W. Lanksch: Sensitivity of computed tomography and serial scintigraphy in cerebrovascular disease. Radiology 131 (1979) 393–398.

    Google Scholar 

  9. Büll, U., E. Kazner: Transmission computerized tomography and serial scintigraphy in intracranial tumors: What is the desirable state of the art? J. Nucl. Med. 20 (1979) 806–807.

    Google Scholar 

  10. Büll, U., D. Leschem, M. Rath, M. Rose, F. Marguth: Radionuclide angiography and Doppler sonography to detect patients with cerebrovascular disease. A correlation with radiographic angiography. Stroke 11 (1980) 452–455.

    Google Scholar 

  11. Buonanno, F. S., D. M. Moody, M. R. Ball, R. J. Cowan, D. W. Laster, J. D. Ball: Radionuclide sinography: diagnosis of lateral sinus thrombosis by dynamic and static brain imaging. Radiology 130 (1979) 207–213.

    Google Scholar 

  12. Butler, A. R., A. M. Passalaqua, A. Bernstein, I. I. Kricheff: Contrast enhanced CT scan and radionuclide brain scan in supratentorial gliomas. Amer. J. Roentgenol. 132 (1979) 607–611.

    Google Scholar 

  13. Campbell, J. K., O. W. Houser, J. C. Stevens, H. W. Wahner, H. L. Baker, W. N. Folger: Computed tomography and radionuclide imaging in the evaluation of ischemic stroke. Radiology 126 (1978) 695–702.

    Google Scholar 

  14. Christie, J. H., H. Mori, R. T. Go, S. H. Cornell, R. L. Shapiro: Computed tomography and radionuclide studies in the diagnosis of intracranial disease. Amer. J. Roentgenol. 127 (1976) 171–174.

    Google Scholar 

  15. Constant, P., A. M. Renou, J. M. Caille, J. Vernhiet, A. Dop: Cerebral ischemia with CT. Comp. Tomogr. 1 (1977) 235–248.

    Google Scholar 

  16. Davis, H. H., B. A. Siegel, L. A. Sherman, W. A. Hoaton. T. P. Naidich, J. H. Joist, M. J. Welch: Scintigraphic detection of carotid atherosclerosis with Indium-111-labeled autologous platelets. Circulation 61 (1980) 982–988.

    Google Scholar 

  17. Deshmuhk, V. D., J. St. Meyer: Noninvasive measurement of regional cerebral blood flow in man. Spectrum, New York 1978.

    Google Scholar 

  18. Dobben, G. D., G. E. Valvassori, M. F. Mafee, W. H. Berninger: Evaluation of brain circulation by rapid rotational computed tomography. Radiology 133 (1979) 105–111.

    Google Scholar 

  19. Drayer, B P., E. R. Heinz, M. Dujovny, S. K. Wolfson, D. Gur: Patterns of brain perfusion: dynamic computed tomography using intravenous contrast enhancement. J. Comput. Assist. Tomogr. 3 (1979) 633–640.

    Google Scholar 

  20. Emde, H., G. Huber, U. Piepgras: Der Stellenwert der Liquorraumszintigraphie im Vergleich zur kranialen Computertomographie. Nuklearmedizin 2 (1979) 152–170.

    Google Scholar 

  21. Endo, H., B. Larsen, N. A. Lassen: Regional cerebral blood flow alterations remote from the site of intracranial tumors. J. Neurosurg. 46 (1976) 271–281.

    Google Scholar 

  22. Fazio, F., M. Nardini, C. Fieschi, C. Forli: Assessment of regional blood flow by continuous carotid infusion of Krypton 81 m. J. Nucl. Med. 18 (1977) 962–966.

    Google Scholar 

  23. Gado, M. H., M. E. Phelps, R. E. Coleman: An extravascular component of contrast enhancement in cranial computed tomography. Part II: Contrast enhancement and the blood-tissue barrier. Radiology 117 (1975) 595–597.

    Google Scholar 

  24. Gorten, R. J., P. J. Kelly: The role of cerebral perfusion scintigraphy in patients with ruptured intracranial aneurysms (Abstr.). J. Nucl. Med. 20 (1979) 611–612.

    Google Scholar 

  25. Greitz, T., T. Hindmarsch: Computer assisted tomography of intracranial CSF circulation using a water-soluble contrast medium. Acta Radiol. Diagn. 15 (1974) 497–501.

    Google Scholar 

  26. Hartmann, A., D. Lange, E. Alberti, W. Dorndorf: Die Bestimmung der regionalen Hirndurchblutung mit der Gammakamera. Fortschr. Röntgenstr. 126 (1977) 52–60.

    Google Scholar 

  27. Heinz, E. R., P. Dubois, D. Osborne, B. Drayer, W. Barrett: Dynamic computed tomography study of the brain. J. Comp. Ass. Tomogr. 3 (1979) 641–649.

    Google Scholar 

  28. Heiss, W. D., K. Zeiler, L. Havelec: Hirndurchblutung und soziale Prognose nach ischämischem zerebralen Insult. Dtsch. med. Wschr. 103 (1978) 597–602.

    Google Scholar 

  29. Hilal, S. K., F. Kelcz: Selective imaging of the gray and white matter circulation using inhaled stable xenon and CT (Abstr.). J. Comp. Ass. Tomogr. 3 (1979) 569.

    Google Scholar 

  30. Hurwitz, S. R., E. S. Halpern, G. Leopold: Brain scans and echo-encephalography in the diagnosis of chronic subdural hematomas. J. Neurosurg. 40 (1974) 347–351.

    Google Scholar 

  31. Jarritt, P. H., P. J. Ell, M. J. Myers, N. J. G. Brown, J. M. Deacon: A new transverse-section brain imager for single-gamma emitters. J. Nucl. Med. 20 (1979) 319–327.

    Google Scholar 

  32. Juge, O., J. S. Meyer, F. Sakai, F. Yamaguchi, M. Yamamoto, T. Shaw: Critical appraisal of cerebral blood flow measured from brain stem and cerebellar region after 133-Xenon inhalation in humans. Stroke 10 (1979) 428–437.

    Google Scholar 

  33. Kanno, I., N. A. Lassen: Two methods for calculating regional cerebral blood flow from emission computed tomography of inert gas concentrations. J. Comp. Ass. Tomogr. 3 (1979) 71–76.

    Google Scholar 

  34. Kim, E. E., F. H. DeLand, J. Montebello: Sensitivity of radionuclide brain scan and computed tomography in early detection of viral meningoencephalitis. Radiology 132 (1979) 425–429.

    Google Scholar 

  35. Kohlmeyer, K.: Beziehungen zwischen Befunden der zerebralen Angiographie und der Computertomographie bei Schlaganfällen. Fortschr. Röntgenstr. 131 (1979) 361–368.

    Google Scholar 

  36. Ladurner, G., E. Zilkha, W. D. Sager, L. D. Iliff, H. Lechner, G. H. DuBoulay: Measurement of regional cerebral blood volume using the EMI 1010 scanner. Brit. J. Radiol. 32 (1979) 371–374.

    Google Scholar 

  37. Larson, E. B., G. S. Omenn, J. W. Loop: Computed tomography in patients with cerebrovascular disease: impact of a new technology on patient care. Amer. J. Roentgenol. 131 (1978) 35–40.

    Google Scholar 

  38. Lewis, S. E., D. C. Hickey, R. W. Parkey: Radionuclide brain imaging—its role and relation to CT scanning. Comp. Tomogr. 2 (1978) 155–172.

    Google Scholar 

  39. Magnaes, B., D. Solheim: Controlled overpressure cisternography to localize cerebrospinal fluid rhinorrhea. J. Nucl. Med. 18 (1977) 109–111.

    Google Scholar 

  40. Marti-Vilalta, S. Lopez-Pousa, J. M. Grau, L. Barraquer: Transient ischemic attacks. Retrospective study of 150 cases of ischemic infarct in the territory of the middle cerebral artery. Stroke 10 (1979) 259–262.

    Google Scholar 

  41. Meyer, J. S., N. Ishihara, V. D. Deshmukh, H. Naritomi: Improved method for noninvasive measurement of regional cerebral blood flow by 133-Xenon inhalation. Stroke 9 (1978) 195–205.

    Google Scholar 

  42. Mundinger, F., J. Bühler: Die Diagnose der Rhinoliquorrhoe mit dem 131-J-Hippuran-Tupfertest. Nucl.-Med. 18 (1979) 91–97.

    Google Scholar 

  43. O'Brien, M. J., J. M. Ash, D. L. Gilday: Radionuclide brain-scanning in perinatal hypoxia/ischemia. Develop. Med. Child. Neurol. 21 (1979) 161–173.

    Google Scholar 

  44. Obrist, W. D., H. K. Thompson, H. S. Wang, W. E. Wilkinson: Regional cerebral blood flow estimated by 133-Xenon inhalation. Stroke 6 (1975) 245–250.

    Google Scholar 

  45. Palvölgyi, R.: Regional cerebral blood flow in patients with intracranial tumors. J. Neurosurg. 31 (1969) 149–151.

    Google Scholar 

  46. Phelps, M. E., E. J. Hoffman, Ch. Raybaud: Factors which affect cerebral uptake and retention of 13-NH3. Stroke 8 (1977) 694–702.

    Google Scholar 

  47. Phelps, M. E., S. C. Huang, E. J. Hoffman, D. E. Kuhl: Validation of tomographic measurement of cerebral blood volume with C-11-labelled carboxyhemoglobin. J. Nucl. Med. 20 (1979) 328–334.

    Google Scholar 

  48. Phelps, M. E., S. C. Huang, E. J. Hoffmann: Tomographic measure of local cerebral glucose metabolic rate in man with 2-(F-18)fluoro-2-desoxy-D-glucose. Ann. Neurol. 6 (1979) 371–388.

    Google Scholar 

  49. Ramos, M., M. Grimm, H. Rösler: Zuverlässigkeit des positiven Befundes in der zerebralen Serienszintigraphie. Auswertung einer prospektiven Studie von 1700 Untersuchungen. Nucl.-Med. 14 (1975) 144–157.

    Google Scholar 

  50. Rath, M., U. Büll, A. Wiesbauer, V. Ulbert: Multiparameter-Auswertung von Hirnperfusionskurven bei zerebrovaskulären Erkrankungen. Ergebnisse der computerunterstützten Radionuklidangiographie. Nucl.-Med. 18 (1979) 111–119.

    Google Scholar 

  51. Roedler, H. D., A. Kaul, G. J. Hine: Internal radiation dose in diagnostic nuclear medicine. Hoffman, Berlin 1978.

    Google Scholar 

  52. Rösler, H., M. Ramos, A. Stalder, P. Huber: Sicherheit und Zuverlässigkeit des Tumornachweises im Hirnszintigramm. Therap. Umschau 31 (1974) 738–745.

    Google Scholar 

  53. Rösler, H.: Zerebrale Serienszintigraphie mit 99m-Tc-Verbindungen: Technik und Möglichkeiten der Artdiagnostik. Nuklearmediziner 2 (1979) 132–151.

    Google Scholar 

  54. Sager, W. D., G. Ladurner: Klassifikation und Verlauf des Hirninfarktes im Computertomogramm. Fortschr. Röntgenstr. 131 (1979) 470–475.

    Google Scholar 

  55. Sauer, J.: Indikationen für den Einsatz spezieller Radiopharmazeutika in der zerebralen Serienszintigraphie. Nuklearmediziner 2 (1979) 189–202.

    Google Scholar 

  56. Schmiedek, P., W. Lanksch, V. Olteanu-Nerbe, E. Kazner, O. Gratzl, F. Marguth: Combined use of regional cerebral blood flow measurement and computerized tomography for the diagnosis of cerebral ischemia. In: Schmiedek, P., O. Gratzl, R. F. Spetzler: Microsurgery for stroke. Springer, Berlin, Heidelberg, New York 1977, pp. 67–78.

    Google Scholar 

  57. Silberstein, E. B., J. H. Kim: Brain imaging with radionuclide (RN) and computerized tomographic (CT) techniques (Abstr.). J. nucl. Med. 20 (1979) 600.

    Google Scholar 

  58. Stieve, F. E., Th. Schmidt, W. Pietzsch: Strahlenexposition durch Computertomographie. Röntgen-Ber. 6 (1977) 365–385.

    Google Scholar 

  59. Subramanyan, R., N. M. Alpert, B. Hoop, G. L. Brownell, J. M. Taveras: A model for regional cerebral oxygen inhalation of15O2, C15O2. J. nucl. Med. 19 (1978) 48–53.

    Google Scholar 

  60. Traupe, H., W. D. Heiss, W. Hoeffken, K. J. Zülch: Hyperperfusion and enhancement in dynamic computed tomography of ischemic stroke patients. J. Comp. Ass. Tomogr. 3 (1979) 627–632.

    Google Scholar 

  61. Weisberg, L. A.: Computed tomography in the diagnosis of intracranial vascular malformations. Comp. Tomogr. 3 (1979) 125–132.

    Google Scholar 

  62. Wende, S., A. Aulich, K. Kretzschmar, Th. Grumme, W. Meese, S. Lange, H. Steinhoff, W. Lanksch, E. Kazner: Die Computertomographie der Hirngeschwülste. Eine Sammelstudie über 1658 Tumoren. Radiologe 17 (1977) 149–156.

    Google Scholar 

  63. Winkler, S. S., J. E. Holden, D. C. Fleming, W. R. Ip, J. F. Sackett: Regional cerebral blood flow determination with transmission CT using stable Xenon gas (Abstr.). J. Comp. Ass. Tomogr. 3 (1979) 569.

    Google Scholar 

  64. Yamamoto, Y L., C. J. Thompson, E. Meyer, J. S. Robertson, W. Feindel: Dynamic positron emission tomography for study of cerebral hemodynamics in a cross section of the head using positron-emitting 68-Ga-EDTA and 77-Kr. J. Comp. Ass. Tomogr. 1 (1977) 43–56.

    Google Scholar 

  65. Yock, D. H., W. H. Marshall: Recent ischemic brain infarcts at computed tomography: appearance pre — and postcontrast infusion. Radiology 117 (1975) 599–608.

    Google Scholar 

  66. Zimmermann, R. A., L. T. Bilaniuk, T. Gennarelli, D. Bruce, C. Dolinskas, B. Uzzell: Cranial computed tomography in diagnosis and management of acute head trauma. Amer. J. Roentgenol. 131 (1978) 27–34.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Büll, U. The role of nuclear procedures in the diagnosis of intracranial disease. Neurosurg. Rev. 4, 105–122 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01743636

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01743636

Key words

Schlüsselwörter

Navigation