Summary
A case-control study was performed to evaluate the prevalence of mucocutaneous diseases in 106 male drug addicts (age 21–38 years) with or without HIV infection. A mucocutaneous disease was recorded in ten out of 64 HIV-negative and in 20 of 42 HIV-positive patients (OR=4.9; p<0.01). Some mucocutaneous diseases were present in similar proportions in both groups (i. e. fungal skin lesions), while others were typically present only in HIV-positive patients. Stratification for possible confounding factors, such as years of drug addiction and number of sexual partners, confirmed that HIV infection is the main risk factor for mucocutaneous disease. Stratification according to the number of CD4-positive cells showed that the more advanced the HIV disease, the more frequently mucocutaneous disease was present (p=0.02). The study demonstrates that many, but not all, mucocutaneous diseases are associated with HIV infection.
Zusammenfassung
Zur Bestimmung der Prävalenz von mukokutanen Krankheiten wurde bei 106 männlichen Drogenabhängigen (Alter 21 bis 38 Jahre) mit oder ohne HIV-Infektion eine Fall-Kontroll-Studie durchgeführt. Bei zehn der 64 HIV-negativen und 20 der 42 HIV-positiven Patienten wurde eine mukokutane Krankheit gefunden (OR=4,9; p<0,01). Einige mukokutane Krankheiten wiesen in beiden Gruppen ein ähnliches Vorkommen auf (zum Beispiel Pilzinfektionen der Haut), andere fanden sich typischerweise nur bei HIV-Infizierten. Eine Stratifikation nach möglichen Einflußfaktoren wie Jahr der beginnenden Drogenabhängigkeit und Zahl der sexuellen Partner bestätigte, daß die HIV-Infektion der Hauptrisikofaktor für mukokutane Erkrankungen ist. Die Stratifikation nach der Zahl CD4-positiver Zellen zeigte, daß sich mit fortschreitender HIV-Krankheit zunehmend mukokutane Erkrankungen einstellen (p=0,02). Die Studie ließ erkennen, daß viele, aber nicht alle mukokutanen Erkrankungen mit der HIV-Infektion assoziiert sind.
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Gaeta, G.B., Maisto, A., Sichenze, C. et al. Mucocutaneous diseases in drug addicts with or without HIV infection. A case-control study. Infection 22, 77–80 (1994). https://doi.org/10.1007/BF01739008
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01739008